H11 Afronden. Opleveren Opdrachtgever vroegtijdig betrekken bij opleveren. Zo voorkom je verrassingen Opleveren van deelprojecten sluit ‘hoofdstukken’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Ondernemersfonds Centrum Bussum Activiteiten stap-voor-stap.
Inschrijven - stroomdiagram
Workshopronde Woensdag 18 april
10 tips voor een gouden start Groeitips
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Hoofdstuk 10 Afsluiting van het project
Methodisch begeleiden
Dienstverlenende ondernemingen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
John Vaupell Justin van der Steen
Vraaggericht werken.
De gezonde school.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
VOB 21 april 2009 Dr. Hilde Goris
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Werken in team: wat als ze niet willen?
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
De bedradingslijst.
Proces en Product.
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
De competente projectleider
Een plant op de kaart zetten
Hoofdstuk 8 De administratieve organisatie van projecten
Module 4: Verantwoordingsvereisten en administratieve aspecten
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Motiveren van vrijwilligers
Voorbije periode Vertraging van de organisatie
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Tatiana Constandse John Ouderling.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Plan van Aanpak.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 3 Skills DoD (Definition of done) en Burn down chart Kwartaal 3: 2014/2015.
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
H5 Plannen. Plannen stap 1 Activiteiten bepalen In deelprojecten structureren Afhankelijkheid activiteiten bepalen Volgorde activiteiten bepalen Finish-to-start.
H7 Organiseren.
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
H3 Inzicht.
Periode 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Leiding en begeleiding Par: 1.2:
Borging Kans op ‘terugval’ in oude routines is groot Heb hier al vanaf het begin aandacht voor.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
1 AUTORISATIES 29 november Agenda Krachtlijnen van de nieuwe autorisaties Procedure Autorisatie aanvraagformulier invullen Overlopen handleiding.
Training SomToday/WikiWijs DINSDAG 24 MEI. Wat doen we vandaag ?  Huiswerk invoeren in SomToday  WikiWijs: toegevoegd aan arrangement, bekijken  Hoe.
Anders kijken, anders doen
Bestuursamenstelling
Een vergadering organiseren
Snelcursus digitaal tafelen
Vergadering Personeelsdienst
Duurzame inzetbaarheid
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Rapportage van voortgang of status
Zelfevaluatie.
Besturen en Communiceren
Hoofdstuk 6: Gesprekken met medewerkers
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

H11 Afronden

Opleveren Opdrachtgever vroegtijdig betrekken bij opleveren. Zo voorkom je verrassingen Opleveren van deelprojecten sluit ‘hoofdstukken’ Gebruik opleveringsformulieren en vink af: –Afbakening van scope –Verantwoordelijke en aanspreekpersoon deelproject –Controle of scope opgeleverd is (S) –Controle of scope op tijd is opgeleverd (T) –Controle of scope wordt opgeleverd volgens gestelde normen (K) –Steekproef of test of resultaat werkt Restpunten bespreken en vermelden op opleveringsformulier Eventueel factureren

Vermeld op facturen: Omschrijving deellevering Bedrag Opdrachtnummer met eventueel volgnummer Projectnummer Contactpersoon Betalingstermijn Vooraf afstemmen wanneer gefactureerd mag worden

Inwerken gebruikers Ga na of jouw medewerkers in staat zijn gebruikers in te werken Laat cursussen eventueel door derden verzorgen maar betrek eigen mensen er bij. Net als het project is de handleiding en cursus uniek Indien mogelijk toekomstige gebruikers al eerder betrekken bij test- en realisatiefase

Overdragen Na restwerk, trainingen, afgeven van tekeningen en dergelijke, laatste facturatie, volgt overdracht Doe dit formeel, de opdrachtgever neemt de verantwoording het resultaat over Vraag vervolgens decharge aan, hierbij word je ontheven van je taken en verantwoordelijkheden Laatste werk: controle of alle facturen zijn verstuurd, eindafrekening (laten) maken, documenteren, archiveren en evalueren Intern decharge aanvragen en project wordt afgesloten: niemand kan meer kosten maken of boeken op het project

Evalueren Aan het eind van het project is iedereen volop bezig met andere zaken: voor evalueren is geen tijd meer Evalueer daarom regelmatig tijdens het project Door te evalueren tijdens het project kunnen nog tijdens het project maatregelen genomen worden Evalueer alles wat anders loop dat gedacht: –Doorlooptijden –Bewerkingstijden –Slechte kwaliteit –Moeizame communicatie –Ongevallen –Conflicten Ook stil staan bij positieve ervaringen, deze kunnen ook gebruikt worden in het project

Valkuilen Let op dat niet iedereen in staat is cursussen en trainingen te verzorgen Indien je de opdrachtgever niet tijdig informeert over tegenslagen wordt het vertrouwen geschaad Communiceer met degenen die factureren over de status van de factureren Niet opleveren met een formulier geeft onduidelijkheid of iets al opgeleverd is. Evalueer niet omdat het moet. Geef deelnemers van een evaluatie aan wat het doel is