Lespraktijk op het Ichthus Lyceum  Pilotschool vwo sinds 2011, sinds 2014 ook havo  Waar liep ik tegen aan bij de start?  Overgang ook niet groter maken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Havo 4 Vwo 4 Welkom.
Gepersonaliseerd leren
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Kenmerken van de concept contextbenadering
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Toetsen: weet wat u meet
Kennis verbreden en verdiepen
Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 1: Introductie en algemene staatsinrichting.
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
TWEEDE FASE regelingen en aandachtspunten (versie 4 vwo, oktober 2015) J.Kieboom.
Oudercontactavond Leerjaar 4. 4V op het Novum 23 september 2015.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Lezen: doe het goed voor
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Leiderschapstypen in de klas Diederik Slob. Wat is de vraag? Film op de tweede bijeenkomst Artikel over Weber’s leiderschapstypen = 2! Kan ik de.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en.
Wat leren onze kinderen eigenlijk?
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Hoofdconcepten en eindtermen
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Oefening met atlas en kaarten
Dide Breuer.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
POWL, Domeinspecifiek Leren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Voorlichtingsavond 4 mavo
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Pilot maatschappijwetenschappen
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Lespraktijk op het Ichthus Lyceum
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Maatschappij wetenschappen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Hoe leer je geschiedenis?
Cijferloos lesgeven bij talen
Sociale veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
de groeiende vereniging staat voor keuzes
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Lespraktijk op het Ichthus Lyceum  Pilotschool vwo sinds 2011, sinds 2014 ook havo  Waar liep ik tegen aan bij de start?  Overgang ook niet groter maken dan het is  Veel keuze: vrijheid voor eigen invulling of lesmateriaal gebruiken van website  Voor vwo én havo leerlingen uitdagend, maar te doen  Méér leerlingen kiezen MAW op Ichthus Lyceum

Samenvattend Huidige MAWNieuwe MAW - Actualiteit niet altijd direct te koppelen aan lesstof van dat moment - Actualiteit is juist de context waarin je de stof toepast  sluit logischer aan - Actualiteit is soms ‘onderbreking’ van MAW programma  vaste stof ‘blijft onderdeel van school’ - Actualiteit wordt spannender en leuker nu ze zelf kunnen analyseren  automatisch ‘gebruik van MAW in leven’ - Theorieën als opsomming voor gebruik zonder ze altijd echt eigen te maken -Theorieën als invalshoeken (en dilemma’s) uitdagend voor leerlingen - Opdrachten soms nog veel reproductie van kennis (rijtjes) ter verklaring - Bij opdrachten hogere denkvaardigheden veel makkelijker inzetbaar (en leerlingen kunnen het ook!) - Opdrachten door stof/boek als basis voor begrijpen werkelijkheid soms nog teveel vanuit ‘hokjes’ -Bij opdrachten de sociale en politieke werkelijkheid verklaren met behulp van ‘het gereedschap’ (de kernconcepten) - Toetsing is ‘makkelijker’- Toetsing is ‘moeilijker’ (maar betekenisvoller)

Voorbeelden uit de praktijk: inrichting PTA vwo en twee voorbeelden van opdrachten Inrichting PTA:  Gelijk alle kernconcepten bij de start of cumulatief opbouwen?  Beginnen bij de context of bij de kernconcepten?  Hoe zet je PO’s en handelingsdelen in?  Bedenk dat er formele richtlijnen zijn (zie bijlagen), maar ook ruimte voor eigen keuzes!  Wat is het grote verschil met het huidige MAW?  Bespreek met je buurman/vrouw: wat valt op?  Suggestie: bespreek de uitkomsten de volgende sectievergadering

Twee opdrachten uit de praktijk: docentgestuurd (Keulen) en meer vrijheid voor leerlingen (eigen lesontwerp)  Uitgangspunt bij lesontwerp: first principles of instruction (Merrill, 2002)  Leren wordt bevorderd als ….  1. leerlingen “real world problems” oplossen  2. hun voorkennis wordt geactiveerd  3. aan leerlingen nieuwe kennis wordt gedemonstreerd  4. leerlingen nieuwe kennis moeten toepassen  5. leerlingen de nieuwe kennis integreren in hun (kennis) van de wereld

Keulen  Kijk DWDD van afgelopen dinsdag: door/ /VARA_ vanaf 5.45 t/m min. (bron 1) door/ /VARA_  Lees het artikel Van Lienden heeft spijt (bron 2)  Kijk DWDD van afgelopen woensdag: door/ /VARA_ vanaf 5.45 t/m min. (bron 3) door/ /VARA_  Lees het artikel van Hafid Bouazza Het machismo van de Arabier is pathologisch (bron 4)  Schrijf een betoog over de gebeurtenissen in Keulen, waarbij je gebruik maakt van de vier bronnen en de regels van een betoog schrijven:  Gebruik in je betoog tenminste vier kernconcepten (uit meerdere domeinen)  Maak gebruik van je kennis van goed onderzoek (validiteit, representativiteit etc.)  Betoog is 1 a 1,5 A4 lang, Arial 11, regelafstand 1,15, zonder plaatjes. Lever het betoog in voor uur op de ELO.

Sociale (on)gelijkheid Door Anne hootsmans & Emma Berndsen

Sociale ongelijkheid : Er is sprake van sociale ongelijkheid wanneer verschillen tussen mensen in al dan niet aangeboren kenmerken consequenties hebben voor hun maatschappelijke positie en leiden tot een ongelijke verdeling van schaarse en hooggewaardeerde zaken en een ongelijke waardering en behandeling. Verhouding : verhouding verwijst naar de wijze waarop mensen zich van elkaar onderscheiden en de manier waarop samenlevingen in sociale zin vorm geven aan deze verschillen. Het verschil verwijst ook naar onderlinge betrekkingen tussen staten.

Krantenartikel  Sociale ongelijkheid: er is sprake van sociale ongelijkheid wanneer verschillen tussen mensen in al dan niet aangeboren kenmerken consequenties hebben voor hun maatschappelijke positie en leiden tot een ongelijke verdeling van schaarse en hooggewaardeerde zaken en een ongelijke waardering en behandeling.  Verhouding verwijst naar de wijze waarop mensen zich van elkaar onderscheiden en de manier waarop samenlevingen in sociale zin vorm geven aan deze verschillen. Het verschil verwijst ook naar onderlinge betrekkingen tussen staten.

Neemt sociale ongelijkheid af? -Europese unie -Slovenië: oud-communistisch -India -kastenstelsel -Mumbai -Aangeboren kenmerken

Ahmed Aboutaleb -Hogere technische school: telecommunicatie -VERSLAGGEVER nos RADIO & veronicA -Directeur instituut forum -Aansluiting pvda -Burgemeester rotterdam

Verklaring sociale verschillen  Wetenschapper Bourdieu  Omgang met mensen met dezelfde levensstijl is vanzelfsprekend  Die omgang is bepalend voor de indeling van mensen op het gebied van economie, cultuur en politiek  Zo ontstaat sociale stratificatie

Feminisme Emma Watson (actrice) 91uSo 91uSo Internationale vrouwendag Rutger castricum (pownews) v=N7024wyZ6S8

Stelling & Debat Stelling 1 Het is terecht dat Geert Wilders woensdag 13 januari 2016 bestempelde als een ‘zwarte dag voor de parlementaire geschiedenis’. Dit deed hij omdat, na een lange verkiezing voor het Tweede Kamer voorzitterschap, de PvdA’er en half Marokkaanse Khadija Arib werd gekozen tot voorzitter van de Tweede Kamer. Wilders is van mening dat een Tweede Kamer voorzitter van Nederlandse afkomst moet zijn. Stelling 2 Er zal altijd sociale ongelijkheid blijven, op welk niveau dan ook Khadija Arib (PvdA), in Marokko geboren, half-Nederlands en half-Marokkaans

Zelf aan de slag?  Probeer het eens uit met je leerlingen om te ervaren hoe het gaat  Vragen / opmerkingen:  Heel veel succes en plezier met het nieuwe MAW!!