Filosoferen met kunst 14 januari 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HUGS – H et U itvinden van de G roene S amenleving Introductie van het onderzoeksprogramma HUGS Een onderzoeksprogramma voor VWO 5 en 6 en voor HAVO 5-plus.
Advertisements

Niet Klikken, Er is muziek bij Oud mogen worden is een zegen Z e z e g g e n ….
algemene ouderavond 21 september 2010
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Welkom op de Julianaschool
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
presentatie NPV 10 oktober 2012
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Wie is DVN Oost-Nederland & Diabetes op school
Men vraagt zich af waarom …??
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
10 Topstukken Verhalen Expo en experiment Herman Tibosch – november 2013.
Levensvragen Over geluk…..
Ouderavond groep 8.
Onderwijs en kinderarbeid
Wensen Van het 6de leerjaar.
om deze presentatie uit te voeren
LOT OP REIS.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Hoe ik paddenstoel word
Voorlichtingsavond groep 3
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Dat is……… Goed fout!.
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Gevaarlijk Jong Dag van de Cultuureducatie Antwerpen, 24 januari 2012.
OFC28 mediawijsheid les 3.
De dag van het solliciteren - introductie
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Studieadviesregeling
Basisschool Op De Horst
Welkom op de informatieavond van groep 5
Met trots presenteren wij: Naschoolse activiteiten.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
IB Klankbordgroep Oktober Programma Korte info vanuit samenwerkingsverband Peter van Buuren van SO Keurhove in Middelburg Pauze Een lezing van Peter.
Men vraagt zich af waarom …
Welkom ik maak me sterk.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Informatie groepen 1 Schooljaar Inhoud Even voorstellen… Groepsindeling Binnenkomen en uitgaan Dagindeling Werkwijze Doelen Klassenknuffel.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
TEST BRON VWA START DE TEST Taak 3 Samen kom je verder!
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Werkweek Londen 11 september – 15 september.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
ME, YOU: KUNSTCREW! KUNSTPROJECT MET MUSEUM KRANENBURGH IN BERGEN
Ouderinformatie avond
Jonas Wood.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Euroklassen : klasuitwisselingsproject
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Een beetje menselijk doen, graag!
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
SHOWTIME EARTH ROCKS.
Onderzoek naar beweging PIZ deelnemers
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Transcript van de presentatie:

Filosoferen met kunst 14 januari 2016 Matthea Versteeg – Filosofeerteam, Kröller-Müller Museum

1 Helene Kröller-Müller “Wat eenmaal kunst is, blijft kunst en is altijd weer nieuw; men ziet het steeds weer in een ander standpunt, het is altijd weer een wetsteen voor de waarde van nieuwe vormen, van nieuw opkomende gezichtspunten.” Helene Kröller-Müller, Enkele opmerkingen over het te voeren museumbeleid (26-01-1933) 1 / 12

Ideale basishouding: verwondering en verbazing 2 Kinderen en kunst Ideale basishouding: verwondering en verbazing Open houding en nieuwsgierig naar alle vormen van kunst Natuurlijke aanleg voor abstractie en het experiment Voorbeeld: A – B – C 2 / 12

3 Kinderen en filosoferen? Ont-moeting met kunst Daagt uit tot creatief denken en creativiteit Probleemoplossend/begripvorming Vertrouwen op je eigen gedachten en gevoelens Samen communiceren: feedback, vragen en argumenten 6 3 / 12

Burgerschapsvorming (verplicht sinds 2006) 4 Filosoferen op school? Burgerschapsvorming (verplicht sinds 2006) 21st Century Skills Cultuureducatie met kwaliteit 4 / 12

Sinds 2005 – 9000 kinderen per jaar Leerkracht kiest en bepaalt! 5 Filosoferen met… Sinds 2005 – 9000 kinderen per jaar Leerkracht kiest en bepaalt! Museum leert mee + digitaal lesloket 5 / 12

Keuze tussen kunstwerken/thema’s Boekjes voor kinderen en begeleiding! 6 Filosoferen met… Vooraf: Keuze tussen kunstwerken/thema’s Boekjes voor kinderen en begeleiding! Evt. voorbereidende lessen Tijdens: Keuze in opdrachten/vragen 6 / 12

7 Filosoferen met… wraak Hand-Out met filosofeer tips 7 / 12

Fosoferen met… houten mannen 8 Filmpje: Fosoferen met… houten mannen 8 / 12

9 Zwaan zoekt een vriendje Sinds 2012 een groot succes Prentenboek + cd met doe-liedjes Leskoffers in het museum Nieuw prentenboek ‘Zwaan krijgt stippen’ 9 / 12

10 Onderwijs op maat / Filosofeerteam Extra les op school of begeleiding in het museum Workshop waardeloze / waardevolle vriend  plastic flessen verzamelen! Studiedag 10 / 12

HUISREGELS Welkom in het Kröller-Müller Museum. Je bent een van de ruim 390.000 bezoekers die we elk jaar ontvangen. Vooral in het hoogseizoen kan het erg druk zijn. Wij willen onze kunstwerken zo goed mogelijk presenteren en beschermen. Daarom vragen wij je vriendelijk om je aan onze huisregels te houden en deze door te nemen met je klas. 1. Rugzakken, grote tassen en paraplu’s mogen niet mee naar binnen. Dit om te voorkomen dat je per ongeluk een kunstwerk beschadigt. Je kunt ze opbergen in de kluis voor jouw school, en na afloop van het bezoek weer ophalen. 2. Je mag de kunstwerken in het museum en de beelden in de tuin niet aanraken, tenzij duidelijk staat vermeld dat het wel mag. 3. Je mag fotograferen in het museum maar alleen zonder flits en zonder statief/selfiestick. 4. Je mag in de museumzalen schrijven of tekenen, maar alleen met (kleur)potlood of ballpoint. Je mag niet tegen de muur schrijven. Op de grond zitten is alleen toegestaan als het niet te druk is. 5. Je mag geen eten en drinken meenemen naar de museumzalen en het restaurant. Zelf meegebracht eten en drinken mag je alleen nuttigen in de garderobe en in de beeldentuin (met het overdekte Rietveld-paviljoen). 6. Roken is in het hele museum verboden, ook in het restaurant. 7. Laat kinderen niet rennen, stoeien of schreeuwen. 8. Je mag zelf een rondleiding geven maar met maximaal 20 personen. Zo blijven de zalen ook toegankelijk voor andere bezoekers. Een fluisterset (headset) is verplicht in de periode van 1 maart tot en met 31 oktober. 9. (School)groepen met een gemiddelde leeftijd van 18 jaar of jonger moeten altijd worden begeleid door een volwassene. 10. Honden zijn niet toegestaan in het museum en de beeldentuin, blindengeleidehonden uitgezonderd. Het museum is uiteraard toegankelijk voor rolstoelgebruikers, maar Segways zijn alleen toegestaan in de beeldentuin. 11. Volg aanwijzingen van onze medewerkers altijd op.

11 Meer (en ook zonder museum) 10 Topstukken – 1001 Verhalen (gratis pakket voor in de klas) Tikkitgame Vincent van Gogh (via het digitaal lesloket) Huisje boompje beestje – speciale Van Gogh aflevering 11 / 12

Vergeet niet om jullie groepen aan te melden bij het park!! Nog even alles in het kort en voor straks veel plezier met filosoferen, tot ziens! Vergeet niet om jullie groepen aan te melden bij het park!! reserveringen@hogeveluwe.nl Vergeet ook niet om de juiste plattegrond uit te printen. 12 / 12