Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
Organisatie en beheer Week 1.
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Hogescholen in Dialoog
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Communicatieproces .
Organisatiestructuren
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Inleiding tot management en organisaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van groepsgedrag
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Organisatiestructuur en
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 3 - Structure ‘Structure follows strategy’ (Chandler)
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management Figuur 6.1 F-groepering (horizontale differentiatie)
Communicatie in organisaties
Strategische communciatie in organisaties
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Dossier Empowerment.
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management Hoofdstuk 10 – Organisatie in ontwikkeling 'Denken alleen brengt niets in beweging: dit.
H2 Organisatiestructuur
Personeelsmanagement
Aanvaarding en tolerantie
Week 2: de basisprincipes van Mintzberg
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 5 drs. S. van der Geest.
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3 drs. S. van der Geest.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 4 drs. S. van der Geest.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 6.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 2 drs. S. van der Geest.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Psychologie Motivatie, behoeften en waarden
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Boeien en binden van goede medewerkers
Loopbaanpaden Een verkenning.
Organisatiestructuur
Transcript van de presentatie:

drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3

Vorigeweek Taakopbouw en verdeling Redenen van taakverdeling Voorwaarden aan taakverdeling Vormen van taakverdeling Taakverandering Taakgroepen Factoren die de organisatiestructuur beïnvloeden Span of contol 04/02/2016 drs. S. van der Geest2

Deze week Hoofdstuk 7 People management Inhoudelijke taken Coachende taken 04/02/2016 drs. S. van der Geest3

04/02/2016 drs. S. van der Geest4 Omspanningsvermogen Hoe steiler des te kleiner de span of control! Hangt af van: Persoonlijke aard manager Aard van de werknemers Aard van de werkzaamheden Aard van de organisatie

04/02/2016 drs. S. van der Geest5 Overschrijding van de span of control Herstructureren Meer delegeren Inschakelen staf en of hulpdiensten

04/02/2016 drs. S. van der Geest6 Spanwijdte versus spandiepte Horizontaal Verticaal

04/02/2016 drs. S. van der Geest7 Organisatiestructuurverandering Waarom? Groei Inefficiency Communicatielijnen Autoriteit Gevolg! Weerstand (wat kun je doen?)

04/02/2016 drs. Sander van der Geest8 Communicatie is van essentieel belang

04/02/2016 drs. S. van der Geest9 Penetratiegraad De type / mate van verandering Oppervlakkig Diep Ingrijpend

04/02/2016 drs. S. van der Geest10 Organisatieverandering volgens Lewin Fase 0: organisatie in toestand van schijnbare rust (quasi evenwicht) Fase 1: doorbreking quasievenwicht en noodzaak tot verandering Fase 2: voorbereiden van de verandering (unfreezing) Fase 3: implementatie en verschijvingen (moving) Fase 4: consolidatie (refreezing)

04/02/2016 drs. S. van der Geest11 Veranderen Nieuwe bezems

04/02/2016 drs. S. van der Geest12 Hoofdstuk (blauwdruk denken, de Caluwé) mag je overslaan

Start hoofdstuk 7 People management. Wat maakt jouw werk leuk? En wat denk je dat je in de toekomst belangrijk gaat vinden. 04/02/2016 drs. S. van der Geest13

04/02/2016 drs. Sander van der Geest14 Werksatisfactie Uitdagend Afwisselend Kansen om hogerop te komen Opleidingskansen Open cultuur Ruimte voor initiatieven Platte organisatie Weinig hiërarchie

04/02/2016 drs. Sander van der Geest15 Hedendaagse loopbaan veranderingen Job hopper Verdwijnen van lifetime employment Veranderende arbeidsethos

04/02/2016 drs. Sander van der Geest16 Groepen in organisaties Formele groepen Informele groepen Horizontale groepen Verticale groepen Gemengde groepen

04/02/2016 drs. Sander van der Geest17 Teamcategorieën Productontwikkeling Probleemoplossing Herontwerp Ander organisatorisch doel Doel Functioneel Functieoverschrijdend Leden Onder toezicht Zelfsturend Virtueel Structuur Permanent Tijdelijk Duur

04/02/2016 drs. Sander van der Geest18 Psychologische functies van groepen Voor zowel formele als informele groepen Behoefte ergens bij te horen Identiteit en zelfrespect Realiteit van zienswijze toetsen Zekerheid vergroten of gemeenschappelijke bedreiging afwenden

04/02/2016 drs. Sander van der Geest19 Groepscohesie en productiviteit

04/02/2016 drs. Sander van der Geest20 Op elkaar inwerkende kaders Bij het managen van groepen om te komen tot effectieve prestaties zijn er vier kaders te onderscheiden, te weten: Structureel kader Humanresource kader Politiek kader Symbolisch kader

04/02/2016 drs. Sander van der Geest21 Basisprincipes van een effectieve groep Diversiteit geeft een team voorsprong op de concurrenten Geen bevelen maar voorbeeldgedrag houdt een team bij elkaar Eigen jargon bevordert samenhang en betrokkenheid Verhalen bevatten geschiedenis en waarden en versterkende identiteit Humor en spel ontladen spanning en stimuleren de creativiteit Bezieling is het echte geheim van succesvolle teams

04/02/2016 drs. Sander van der Geest22 Motivatie Geheel van motieven wat mensen beweegt om dingen te doen of juist niet te doen. Intrinsiek Extrinsiek

04/02/2016 drs. Sander van der Geest23 Motivatie

04/02/2016 drs. Sander van der Geest24 Behoefte piramide MaslowMas

04/02/2016 drs. Sander van der Geest25 04/02/2016 drs. S. van der Geest25 Volgende week Vervolg hoofdstuk 6 en hoofdstuk 7 Motivatie, werkgedrag en loopbaan.

04/02/2016 drs. Sander van der Geest26 04/02/2016 drs. S. van der Geest26