Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Introductie tot de experimenteersessies
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Diederik Schönau Cultuurdag voor onderwijs 8 november 2012
Hogere denkvaardigheden
BattleBots The school battle.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Didactische werkvormen
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Experimenten efficiënt inschakelen in de les
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Human Dynamics.
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Honoursonderwijs in HBO
Een wijze les voor jullie:
Besluiten omtrent ruimtelijke ontwikkelingen 15 casussen als voorbeelden.
Onze doelen en visie in beeld
Met de Kennisbasis in zee!
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Broekzak demonstraties Ed van den Berg VU HvA. Uit 27 geboden voor natuurkunde docenten (Scheider, 1980) 1. Gij zult geen woorden onderwijzen, behalve.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Ecent – Effectief Praktisch werk in techniek
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek 30 september 2013
Nadenken over praktisch werk bij nlt
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:

Deel 1 Reflecteren op praktisch werk Overzicht van deel 1 1.Waarom doen we praktisch werk? 2.Een aantal proeven en/of ontwerpopdrachten doorlichten 3.Reflecteren op een of meer proeven en/of ontwerpopdrachten

IJsbreker

Praktisch werk in de ogen van docenten Natuurwetenschappelijk onderwijs moet plaatsvinden in een lab; daarover is gelukkig geen controverse Joan Solomon, 1980 Natuurwetenschap is een praktisch onderwerp … einde verhaal, denk ik Docent, aangehaald door Jim Donnelly, 1995 Natuurwetenschap zonder praktisch werk is als zwemmen zonder water Head of science, aangehaald in SCORE rapport, 2008

Docentenkijk op praktisch werk 2 Veel praktisch werk is ineffectief en onwetenschappelijk; het schrikt dan leerlingen af om door te gaan in een bètarichting. Naar Woolnough, 1995 Praktisch werk is redelijk effectief wat betreft de uitvoering ervan, maar slaagt er minder om leerlingen daarbij te laten nadenken. Naar Abrahams and Millar, 2008 Wanneer het goed is gepland en effectief wordt uitgevoerd, is praktisch werk stimulerend en leidt het tot leren. Het daagt leerlingen zowel mentaal als fysiek uit op een unieke manier, die met andere werkvormen niet is te realiseren. Naar SCORE report, 2008

Waarom doen we praktisch werk? Het doel van praktisch werk is om leerlingen te ondersteunen bij het leggen van verbanden tussen twee kennisdomeinen: domein van objecten en waarneembare verschijnselen domein van begrippen en ideeën praktisch werk 'hands-on, minds-on' “We moeten de 'minds on' aspecten van praktisch werk meer aandacht geven, als we praktisch werk effectiever willen maken” Millar and Abrahams, 2009

Waarom laten we praktisch werk doen? Activiteit 1 1.Kies twee of drie opdrachten uit en denk erover na waarom je die in een les zou willen laten doen. 2.Schrijf op een ‘post-it’ bonnetje de voornaamste redenen om een opdracht te laten doen – één reden per bonnetje. 3.Kleef de bonnetjes aan de opdracht. 4.Ga nu samenwerken in groepjes van twee of drie. Verzamel jullie bonnetjes. Orden ze in groepen.

Waarom doen we praktisch werk? Feedback Hoe hebben jullie de bonnetjes ingedeeld, in welke groepen? Lijken de indelingen van de verschillende groepjes op elkaar? De vakliteratuur verdeelt de redenen om praktisch werk te doen doorgaans in drie groepen: A.Kennis en begrip. B.Praktische vaardigheden. C.Leren onderzoeken en ontwerpen (procesvaardigheden) In welk opzicht komt jullie indeling hiermee overeen? knowledge and understanding of science practical skills scientific enquiry and process

Waarom laten we praktisch werk doen? Hadden jullie post-its die niet in deze drie categoriën pasten? Mist er een categorie? knowledge and understanding of science practical skills scientific enquiry and process

A. Doelen van de docent wat de leerlingen ervan moeten leren B. Gegeven opdracht wat de bedoeling is dat leerlingen doen D. Leer- resultaten wat de leerlingen er werkelijk van leren effectiviteit 1 Reflecteren op praktisch werk C. Uitvoering van de opdracht wat de leerlingen werkelijk doen 2 Effectiviteit op niveau 1 Deden leerlingen wat de bedoeling was te doen en zagen ze wat de bedoeling was te zien? Effectiviteit op niveau 2 Leerden de leerlingen wat ze moesten leren en kunnen ze zich dat later herinneren?

Vervolgtraject Getting Practical in NL: nu Plannen…