Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016
Structuur Wat is het probleem? Ingrediënten Voorbeelden Conclusies
Vergeet de “ingrediënten” niet van effectieve toetsing Zet de doelen centraal. Investeer in zelf- en peer evaluatie en gerelateerde feedback.
Wat is het probleem? Wat staat onder druk bij blended learning? Hattie (2009) Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of over 800 Meta-Analysis relating to Achievement. Milton Park, Oxon: Routledge.
Effect size? Bv. d =.56 bij lkr. formuleren leerdoelen 56% van de lerenden behalen een score wanneer leerkracht leerdoelen formuleert i.v.m. Leerlingen wiens leerkracht dit niet doet. Grenswaarde is d =.40 Based on
1.Geven van terugkoppeling 2.Frequent toetsen 3.Toets-training en coaching 4.Formatieve evaluatie 5.Aandacht vragen stellen door lln. 6.Snel/onmiddellijk reageren op lln. 7 0,73 0,34 0,22 0,90 0,46 0,16 d
Ingrediënten In een online en face-to-face context: 1.Geven van terugkoppeling 2.Formatieve evaluatie 3.Aandacht vragen stellen door lln.
Op zoek naar een cocktail met deze ingrediënten
Voorbeeld Blended learning, Can tho
Voorbeeld Blended learning, Can Tho Theoretische assumpties!! –Wanneer is F2F of eLearning format meest optimaal??
Differences in learning performance between the four learning conditions. Significant differences are indicated by arrows. E-learning Face-to-face F2F + online Flipped classroom Online + F2F Flexibility: Four versions
Voorbeeld Blended learning, Can Tho Theoretische assumpties!! –Belang Toetsing (formatief, permanent) Directe feedback
Voorbeeld Verken de website: -Inbedden permanente en eindtoetsing -Inbedden formatieve en summatieve evaluatie
Face-to-face On-line
Face-to-face On-line Kennis en inzichtsdoelenToepassing- en evaluatiedoelen
En nu zelf aan de slag… We ontwerpen per 2-3 een “blend” van leerervaringen –Wat online? –Wat face-to-face?
Conclusies Vergeet de “ingrediënten” niet van effectieve toetsing Zet de doelen centraal. Investeer in zelf- en peer evaluatie en gerelateerde feedback.
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016