Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
feedback als leidend principe
Advertisements

De “ leraar” als rolmodel
M. Valcke – Universiteit Gent
Bestaat er zoiets als een ideale blend?
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Vernieuwing verzorging
Uitdagend ontwerpen Freddy Veltman – van Vugt Hanneke Koopmans
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Co-teaching Caroline Offerhaus
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Onderwijskunde als ontwerpwetenschap
Je impact als docent Silvia van der Werve.
MOOD CITY mediawijs(heid) troef! - spelen met mediawijs(heid)
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
PEER ASSESSMENT ‘for’ (BLENDED) LEARNING ?! drs. Mario Gielen (UGent & UHasselt)
Feedback geven als methodiek om op maat van studenten te werken Onderwijsdag AUHL 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Thema 2 Periode 1 KOP
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
1 juli 2009 Evalueren van papers Workshop Fabienne De Ryck Mariet Vriens.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Formatief versus summatief
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Presentatie EduCheck SOML
Mad Cows Going Viral Het visualiseren van biologische processen?
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Gepersonaliseerd leren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
E-learning in het onderwijs
Formatieve strategieën in de klas
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Toetsing Vakdidactiek 2.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Cijferloos lesgeven bij talen
Blended learning Het beste van 2 werelden?.
Workshop Digitale Tools
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016

Structuur Wat is het probleem? Ingrediënten Voorbeelden Conclusies

Vergeet de “ingrediënten” niet van effectieve toetsing Zet de doelen centraal. Investeer in zelf- en peer evaluatie en gerelateerde feedback.

Wat is het probleem? Wat staat onder druk bij blended learning? Hattie (2009) Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of over 800 Meta-Analysis relating to Achievement. Milton Park, Oxon: Routledge.

Effect size? Bv. d =.56 bij lkr. formuleren leerdoelen 56% van de lerenden behalen een score wanneer leerkracht leerdoelen formuleert i.v.m. Leerlingen wiens leerkracht dit niet doet. Grenswaarde is d =.40 Based on

1.Geven van terugkoppeling 2.Frequent toetsen 3.Toets-training en coaching 4.Formatieve evaluatie 5.Aandacht vragen stellen door lln. 6.Snel/onmiddellijk reageren op lln. 7 0,73 0,34 0,22 0,90 0,46 0,16 d

Ingrediënten In een online en face-to-face context: 1.Geven van terugkoppeling 2.Formatieve evaluatie 3.Aandacht vragen stellen door lln.

Op zoek naar een cocktail met deze ingrediënten

Voorbeeld Blended learning, Can tho

Voorbeeld Blended learning, Can Tho Theoretische assumpties!! –Wanneer is F2F of eLearning format meest optimaal??

Differences in learning performance between the four learning conditions. Significant differences are indicated by arrows. E-learning Face-to-face F2F + online Flipped classroom Online + F2F Flexibility: Four versions

Voorbeeld Blended learning, Can Tho Theoretische assumpties!! –Belang Toetsing (formatief, permanent) Directe feedback

Voorbeeld Verken de website: -Inbedden permanente en eindtoetsing -Inbedden formatieve en summatieve evaluatie

Face-to-face On-line

Face-to-face On-line Kennis en inzichtsdoelenToepassing- en evaluatiedoelen

En nu zelf aan de slag… We ontwerpen per 2-3 een “blend” van leerervaringen –Wat online? –Wat face-to-face?

Conclusies Vergeet de “ingrediënten” niet van effectieve toetsing Zet de doelen centraal. Investeer in zelf- en peer evaluatie en gerelateerde feedback.

Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016