Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Formatief - summatief evalueren
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
De “ leraar” als rolmodel
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Uitdagend ontwerpen Freddy Veltman – van Vugt Hanneke Koopmans
moderniseren van het curriculum.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
NU ENGELS.
Dossier Empowerment.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Kwaliteitszorg in archieven
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Workshop evalueren Dcp
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Referentiekader voor het onderwijs
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Toekomstgericht onderwijs
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Feedback geven als methodiek om op maat van studenten te werken Onderwijsdag AUHL 18 januari 2016.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Thema 2 Periode 1 KOP
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Formatief versus summatief
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Draagvlak vergroten bij collega’s
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
What is the meaning of? Student centered learning
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Toetsing Vakdidactiek 2.
Open online aansluitingsmodules statistiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Olweus Bullying Program:
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016

Structuur Een veranderende context HO Wat werkt bij toetsing? Gevolgen –Van eind- naar permanente toetsing; –rol van feedback; –zelftoetsing en peer-evaluatie; –standaarden, benchmarks en normen.

Conclusies Druk op HO om toetsing fundamenteel anders aan te pakken Check balans permanente en eindtoetsing Ontwikkel strategieën om feedback te versterken Bouw zelf- en peer toetsing uit Versterk benches, normen grenswaarden

Een veranderende HO context Accreditaties Instellingsvisitaties Grotere nadruk op toetsing van “kern” van de opleiding: academisch geschoolde professional

Accreditaties Toetskader opleidingen nieuwe-opleiding-vlaanderen https:// nieuwe-opleiding-vlaanderen ) Belang van evaluatie-aanpak

Instellingsvisitatie instellingsreview-vlaanderen Belang van een onderwijsvisie en een plan onderwijsbeleid; waarvan toetsbeleid kritische component is

Kwaliteitscode Hoger Onderwijs eitscode-vlaanderen Nadruk op evaluatie

Gevolgen 1.Verschuiving van eindtoetsing naar permanente toetsing; 2.de grote rol van feedback; 3.zelftoetsing en peer-evaluatie; 4.kritische visie op standaarden, benchmarks en normen.

Wat werkt bij toetsing? Vraag naar “effect” van instructieanpakken: Hattie (2009) Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of over 800 Meta-Analysis relating to Achievement. Milton Park, Oxon: Routledge.

Effect size? Bv. d =.56 bij lkr. formuleren leerdoelen 56% van de lerenden behalen een score wanneer leerkracht leerdoelen formuleert i.v.m. Leerlingen wiens leerkracht dit niet doet. Grenswaarde is d =.40 Based on

Toetsgerelateerde effecten? 1.Geven van terugkoppeling 2.Frequent toetsen 3.Toetstraining en coaching 4.Formatieve evaluatie 5.Aandacht vragen stellen door lln. 6.Snel/onmiddellijk reageren op lln. 12

1.Geven van terugkoppeling 2.Frequent toetsen 3.Toets-training en coaching 4.Formatieve evaluatie 5.Aandacht vragen stellen door lln. 6.Snel/onmiddellijk reageren op lln. 13 0,73 0,34 0,22 0,90 0,46 0,16 d

Verschuiving naar permanente toetsing Gevolg van grotere aandacht complexe vaardigheden; vb. –Research vaardigheden –Enterpreneurship –communicatievaardigheden

Verschuiving naar permanente toetsing Complexe vaardigheden: –Stap-voor-stap opbouw –Spiraal leerproces met tussentijdse toetsing en feedback: garantie voor gegarandeerde opbouw

Vb. : Consultatietraining Complexe vaardigheid: Vraag naar extra oefenen met feedback L. Aper “Teaching and learning the art of conducting consultations”

/j.pec Complexe vaardigheden Opbouw van gesimuleerd naar echte patiënten. Permanent toetsen

Vb. : Consultatietraining Complexe vaardigheid: Vraag naar extra oefenen met feedback Drie versies –Traditioneel skillslab: acteur, supervisor, 3 stud. –Autonoom leren: twee stud. met acteur –Online: videoclips en tussentijds vragen/opdrachten L. Aper “Teaching and learning the art of conducting consultations”

Effect op: Vaardigheidsverwerving Self Efficacy

Vb. : Consultatietraining Drie versies –Traditioneel skillslab: acteur, supervisor, 3 stud. Te weinig kansen tot verbetering; te grote stress door directe combinatie leren en evaluatie –Autonoom leren: twee stud. met acteur Minder stress, minder oefenkansen, te snel eindevaluatie –Online: videoclips en tussentijds vragen/opdrachten Optimale oefenkansen, permanente toetsing, feedback,

DOI / X

Grote rol feedback Na eindtoetsing Na permanente, formatieve toetsing Zeer grote vraag van studenten naar feedback; groot leereffect (zie Hattie, 2009)

Grote rol feedback Voorbeeld

An example Ugent, 1 st jaar, 5 credits Sterke theoretische component Maar ook toepassings- en onderzoekscomponent: complexe kennis en V Theorie Toepassing Onderzoek

Theorie Toepassing Onderzoek

10 werksessies met gedrukt handboek eLearning Theorie Toepassing Onderzoek

Wiki’s

Academic reading en writing: werk een abstract uit Artikel zonder abstract

31

32 ABCDEABCDE A B CD E Feedback

33

A B CD E Feedback

A B CD E

36

37

Zelf- en peer evaluatie Zie vorig voorbeeld en trends:

Zelf- en peer evaluatie Zie vorig voorbeeld en trends: Nadruk op nieuwe tools

Rubrics voor zelf- en peer evaluatie

Zelf- en peer evaluatie Nadruk op structuur en opbouw evaluatie DOI /jcal /jcal.12096

DOI /jcal /jcal.12096

Zelf- en peer evaluatie Potentieel, maar “little uptake” Belang “beliefs” studenten en lesgevers

Standaarden, benchmarks, normen Discussie over: –Beheersingsniveau –Kritische beheersingsdrempels –Standaarden i.p.v. Ad hoc normen (bv; gemiddelde)

Standaarden, benchmarks, normen Wanneer is een student geslaagd? –10/20 ? - pass/fail Belang van standard setting –Niveaus van kwaliteit (zie rubrics) –Wat is minimum niveau (12,5/10 ?)

Conclusies Druk op HO om toetsing fundamenteel anders aan te pakken Check balans permanente en eindtoetsing Ontwikkel strategieën om feedback te versterken Bouw zelf- en peer toetsing uit Versterk benches, normen grenswaarden

Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016