APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Theo Heida • Procap Adviseurs en Projectmanagers (2005 – nu) • Stichting Company to College • DHV(2001 – 2005) • Technische Planologie (Rijksuniversiteit.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Evalueren is een verzamelnaam van:
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Van probleemstelling naar doelstelling
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Gokverslaving.
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Tien lessen uit het Noorden
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Proces en Product.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Slagkracht met kwaliteit
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Een theoretische verkenning
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Doel van het boek Een beeld geven van hoe de wetenschap en het publiek elkaar bekijken en met elkaar omgaan Een duidelijker beeld te geven van de sociale.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Vergaderen.
Leerstijlen KOLB SJM.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Het coachende functioneringsgesprek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Verschillende rollen en stijlen
Evaluatie Cursus.
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Leren van dingen die goed gaan
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
1.Preventie, zorg en ondersteunen Analyseren
De juiste route naar het juiste doel
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Leiding geven aan school ontwikkeling
Samenwerking waterbeheerders
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
BOM-model PV 25/03/2014.
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Oorzaken bij jezelf houden of buiten de afdeling zoeken
Richting geven aan Teamontwikkeling
Evaluatieonderzoek.
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
2.6 duurzaamheid in projecten
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 1

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? Performance van organisaties betrouwbaarder maken Incidenten zijn unieke kans om in de cultuur te kijken Hoe kun je deze kans pakken en laten werken They create collective mindfulness! Achtergrond van deze vraag  HRO 2

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? HIGH RELIABILITY ORGANIZING 3

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? Zag je het aankomen? Welke verkeerde etiketten gebruikte je? Was je je bewust van de context? Wat ging je met wie doen? Wie wisten meer? Kathleen Sutcliffe, 2008 HRO gaat over vragen als: 9

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 1.Alert zijn op het onverwachte 2.Niet simplificeren 3.De operatie centraal stellen 4.Direct bijsturen en aanpakken 5.Benutten van expertise Collectieve Mindfulness 5 5 HRO kenmerken

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? Collectief is de cruciale factor HRO condities 1.Relaties centraal stellen 2.Werken aan gemeenschappelijke kaders 3.Informatie delen en collectief leren 4.Investeren in capaciteiten Werken aan veerkracht 6

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? Preventie Veerkracht 21 Twee benaderingen complementair

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? INTERVENTIES VOOR VEERKRACHT 8

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? Performance van organisaties betrouwbaarder maken Incidenten zijn unieke kans om in de cultuur te kijken Hoe kun je dat doen – wat zijn interventies They create collective mindfulness! 9

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 4 interventie niveaus Oplossen  Experts nemen je probleem en lossen het voor je op Kennis  Hoe kun je zelfstandig je vraagstukken ontdekken en oplossen Groepsdynamiek  Meer inzicht in hoe je met elkaar onduidelijkheid, oogkleppen, gemakzucht maakt Persoonlijk  Met welke mindset kijk je naar problemen en oplossingen 10

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 11 Oplossen Kennis Groep Persoonlijk

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? Evaluaties als 5e interventie niveau Ontkennen  Belanghebbenden gaan bewijzen dat het probleem ergens ligt of er niet is Oplossen  Experts nemen je probleem en lossen het voor je op Kennis  Hoe kun je zelfstandig je problemen zien en oplossen Groepsdynamiek  Meer inzicht in hoe je met elkaar problemen maakt Persoonlijk  Met welke mindset kijk je naar problemen en oplossingen 12

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 13 Oplossen Kennis Groep Persoonlijk Ontkennen

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? EEN VOORBEELD DE FYRA 14

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? Parlementaire enquete FYRA 15

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? Waar gaat het over: 8 episodes 1.Aanleg HSL-zuid 1996 – geen duidelijke doelen 2.Aanbesteding concessie 1999 – extreem bod NS 3.HSA in de problemen 2011 – duur akkoord 4.Aanbesteding trein 2002 – onbekende fabrikant 5.Bouw Fyra 2004 – zorgen kwaliteit 6.Certificering Fyra 2011 – rol ILT 7.Rijden zonder back-up 2013 – geen vervoer 8.Alternatief vervoer – financieel belang gaat boven reizigers belang 16

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? Hoe wordt geanalyseerd: wat valt op  13 keer gedrag genoemd – 1 keer gericht op ILT  2 keer interactie gericht op mens of organisatie  52 keer signalen – 0 keer zwak – 2 keer eerste  Geen methodische verantwoording: wel draagvlak vloer  Geen enkele reflectie op eigen dynamiek  Herhaling van patronen: rode draden  Onderliggende processen komen niet aan de orde  Er wordt opgeschreven wat we al weten  Aanbevelingen zijn incident-standje-regel reflexen  Aanpassingen op de Wet op de Parlementaire Enquete 17

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? Overall aanbeveling Het is tijd om vooruit te kijken. Aanbeveling is om alsnog te zorgen voor meer, snelle, directe en betaalbare treinen naar België. 18

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? Wat is evalueren door de HRO bril bezien? Evaluaties? maar wat bedoelen we precies? 1.Wat gaan we bekijken? Wat is het onverwachte? 2.Hoe gaan we waarderen? Welke perspectieven? 3.Hoe groot is de context? Op 4 niveaus intervenieren? 4.Welke acties? Wat zien we in de acties opnieuw? 5.Wie zijn de evaluatoren? Wie zijn de experts? Aanbevelingen? Een evaluatie die eindigt met aanbevelingen is geen evaluatie. 19

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? TWEE VOORSTELLEN Tot straks in de forumdiscussie 20

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? Voorstel 1: een stapje verder Moeite waard om nog een laagje dieper te graven. In de methode. In de lessen van betrokkenen. In wat niet openlijk gezegd mag worden. In de waarden die we wellicht niet zien. Laat me weten als je daar ook wat in ziet. 21

APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? Voorstel 2: vergroot het instrumentarium 22