DIAGNOSTYSKE TOETS PABO 1, FRYSK FOAR FRYSKTALIGEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Advertisements

geen fossiele brandstoffen In 2020 al? Kan dat???
De Vondeling... van Ameland Made by Powerpoint Jos.
GOEDE BAAS.
Informatieavond groep 7
Ed Leeflang •Amsterdam, •Journalist en poëet •Debuut: De Hazen en andere gedichten (1981) •Prijzen: ▫Jan Campertprijs ▫A.roland Holst Penning.
Belibje it Mar Het begin: november 2010 de 2 e prijs in de AFUK taalbeleidswedstrijd.
Met meester Cor en meester detmer
Geniet van deze muziek en tekst en stuur hem
Zingen Vers 1 Looft God, die zegent al wat leeft,
Markus En in vele dergelijke gelijkenissen sprak Hij het woord tot hen, naardat zij het konden horen, 1 Op die dag ging Jezus het huis uit.
Gemaakt door: David, Hans en Paul.. ‘t Bloemke Dit is onze windmolen; ‘t Bloemke. Onze windmolen heeft veel technische snufjes.
Bezittelijk voornaamwoord
Woordvolgorde met woorden van tijd
Onderzoek op het gebied van meertaligheid bij de Fryske Akademy
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Vragen stellen Vormen van ‘to be’ kunnen de enige werkwoorden in de vraagzin zijn. Ben ik je beste vriend? Am I your best friend?
Zondag woord & muziek troost en vreugde.
Preek Tekst: Johannes 20: 5-9.
Vrienden.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 4
welkom in deze eredienst Vierde zondag in de veertigdagentijd
De Heer is mijn Herder  Intimiteit Heel persoonlijk: mijn Herder
Kerst.
Blok 6.
Belgenmop Een Belgisch paar wil een kind krijgen, maar helaas wil het maar niet lukken Ze bezoeken véél dokters maar niemand kan hen helpen!
Bruno mars by Britt.
w e b wat moet ik doen r i b b ie b b e d h oe d g oe d ik stop.
m o l w ij n d eu k l i k p ij l b oe r t ie n v o s wat moet ik doen ik stop.
m a s t v l ie g v l a g z ei l t ou w w ie s h oe d aa p ik stop wat moet ik doen.
Overige spellingsregels
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
terug naar het paradijs
Je zit tegenwoordig vaster in het verkeer dan in de gevangenis. Bert Kaempfert – Moon over naples.
Met een gebogen hoofd zit Carmen aan tafel met haar boek. Met een moeilijk gezicht kijkt ze naar de opdrachten voor zich. Over een paar weken is haar.
Taalkennis les 2. Interferenties How late is it? Ik wit net hoe'tst dat moatst sizze. Ik heb er helemaal mijn nocht van. Ast it wolst, dan moatst der.
Hoe kin in dosint kreatyf omgean mei besteand materiaal? Kreatyf Ast kreatyf bist, betinkst orizjinele ideeën, oplossingen en metoaden foar dyn lesssituaasje.
Wat weet jij van meertaligheid? Wat witsto fan meartaligens? What do you know about multilingualism? TAALKWIS.
Methoden om een vreemde taal te leren 1 Correctie op p. 66 van de reader, laatste alinea: “Zulke vragen als wij hierboven over doel en vorm hebben gesteld,
Woord van Leven Februari 2016 “Zoals een moeder haar zoon troost, zo zal Ik jullie troosten.” Jesaja 66, 13.
Bert Kaempfert – Moon over naples. Waar of niet waar ?
Op hokker nivo moat in learling/studint/dosint útkomme?
Luisteren en begrijpen
Coöperatieve structuur Wat is NLD? •NLD= Jullie energieleveringscoöperatie (dochter-coöperatie van de drie provinciale koepels) •Noordelijk.
Vanuit de werkgroep duurzaamheid van plaatselijk belang is het initiatief ontstaan voor het opzetten van een eigen energie coöperatie in Nij beets .
Je leert met de klankgroepen regelwoorden goed te schrijven.
Op nei Drachten…... Ivm. de afsluiting van ons gymjaar zijn we uitgenodigd door Jitske om bij haar te komen BBQen.
Wêrom is "wiif" it ferskriklikste Fryske wurd?
1 woorden met ui 2 woorden met oe 3 woorden met ou en nu 4.
In paradys foar linguïsten It Taalwittenskiplik Belang fan it Bildts
Wat my ma my geleer het.
DOEL FAN DE LES Oan it ein fan dizze les witte jim:
Luister ... God se hart klop aan ons harte!
Op hokker nivo moat in learling/studint/dosint útkomme?
Mol en beer.
Interview verslag schrijven
Bernlef, Gudrun, tha engleskan and tha nerdan
PRESINTEARRET.
Üüs driimerai.
Yntern Provinsjaal Taalbelied
Fjouwer Fryske klassiken hifke troch Eric Hoekstra
Stelling1 Frysk as ferplichte fak yn it basisûnderwiis moat ôfskaft wurde.
Tuhuupe Mei-inoar Zusammen
Hoe kin in dosint rekken hâlde mei de learstilen yn de groep
Opdracht product-PP Maak een PowerPoint over een product naar keuzen.
Hartlik welkom in die Erediens!
Gearkomste mei selskippen op 5 maart 2019
Joh. 14:2-3. “In die huis van my Vader is daar baie woonplek
Vokale, konsonante en diftonge
Transcript van de presentatie:

DIAGNOSTYSKE TOETS PABO 1, FRYSK FOAR FRYSKTALIGEN

OPDRACHT 1 a. bôlle – bôle – bâlle – bâle – boale - boalle

OPDRACHT 1 b. wêromriede – weromriede – weromryde – wêromryde – wêromride - weromride

OPDRACHT 1 c. natoerman - natûrmon - natoermon - natûrman - natoermân - natûrmân

OPDRACHT 1 d. groepsopdragt - groepsopdracht - grûpsopdracht - grûpsopragt - groepsopdrachd - groepsopdragd

OPDRACHT 1 e. daechlix - daaglix - daachliks - daechliks - daagliks - daegliks

OPDRACHT 1 f. troujûrk - trauwjurk - trouwjurk - troujurk - traujurk - trouwjûrk

OPDRACHT 1 g. druvenplukker - drúvenplukker - drûveplukker - drûvenplukker - druveplukker - drúveplukker

OPDRACHT 1 h. weitâgje -weitôgje - weitâchje -weitôchje - weitoachje - weitoagje

OPDRACHT 1 i. frolje - froulje - froulju - froulje - frôlje - frôlju

OPDRACHT 1 j. feroaderje - ferâderje - ferâlderje - ferolderje - ferôlderje - ferooderje

OPDRACHT 1 Puntetelling opdracht 1: Elk goed antwurd = 1 punt. Maksimaal 10 punten. Minder as 7 goed is reden foar soargen.

OPDRACHT 2 a. We schrijven in het Fries groep, omdat we in het Nederlands ook groep met oe schrijven.

OPDRACHT 2 b. We schrijven in het Fries dwerchje, omdat we midden in een verkleinwoordje ch schrijven.

OPDRACHT 2 c. We schrijven in het Fries snute, omdat we de uu-klank in een open lettergreep schrijven als een u zonder streepje.

OPDRACHT 2 d. We schrijven in het Fries taksy, omdat we de korte ie-klank achter aan een woord schrijven als y.

OPDRACHT 2 Puntetelling opdracht 2 Elk goed antwurd = 2 punten. In antwurd dat dúdlik goed bedoeld is, mar dat net skreaun is yn goed Nederlânsk of yn in sin dy't net goed rint, smyt 1 punt op. As allinne de skriuwwize korrekt is en de útlis net, wurde gjin punten takend. As de skriuwwize net korrekt is, wurde gjin punten takend. Maksimaal 8 punten. Minder as 4 punten is reden foar soargen.

OPDRACHT 3 a. gearkomste = vergadering, bijeenkomst b. beuker = kleuter c. wyt = wit d. sipel = ui e. bargje = knoeien, kliederen, vies maken f. er = hij, ie g. skiednis = geschiedenis h. mychhimmels = mieren i. kij = koeien j. bonkerak = skelet, geraamte

OPDRACHT 3 k. seachje = zaagje l. wiid = wijd m. buorkerij = boerenwerk, boerenbedrijf n. weitôgje = verliezen, kwijtraken o. werom = terug

OPDRACHT 3 Puntetelling opdracht 3 Elk goed antwurd = 1 punt. De Nederlânske wurden moat goed skreaun wurde. Foar wurden mei staveringsflaters deryn wurde gjin punten takend. Maksimaal 15 punten. Minder as 10 punten is reden foar soargen.

OPDRACHT 4 a. hoofdstuk = haadstik b. weiland = (stik) greide, lân c. hun huis = har(ren) hûs/hús d. mijn moeder = ús mem e. glimlachen = glimkje f. Tot morgen! = Oant moarn! g. welke = hokker h. langzaam = stadich, traach i. bruidegom = brêgeman j. duif = do

OPDRACHT 4 k. brievenbus = brievebus l. boter = bûter m. zee = see n. verdrietig = tryst, drôf, fertrietlik o. boven = boppe

OPDRACHT 4 Puntetelling opdracht 4 Elk goed antwurd = 1 punt. Foar antwurden mei staveringsflaters deryn wurde gjin punten takend. Maksimaal 15 punten. Minder as 10 punten is reden foar soargen.

OPDRACHT 5

Puntetelling opdracht 5 Tel hoefolle flaters oft der nei dyn korreksje yn de tekst steane. Dat kinne flaters wêze dy'tsto net ferbettere hast, mar ek ûnterjochte of ferkearde korreksjes. Lûk foar elke flater 1 punt ôf fan it maksimum fan 14. Dat is it tal punten datst by dizze opdracht fertsjinne hast.

OPDRACHT 6 1. Ik kin dat lekkere snobbersguod net stean litte.

OPDRACHT 6 2. Dat is de frou foar wa't ik in ferske songen ha.

OPDRACHT 6 3. Soesto my efkes helpe wolle?

OPDRACHT 6 Puntetelling opdracht 6 Elk goed antwurd = 1 punt. Maksimaal 3 punten.

SIFER BEREKKENJE punten: gjin reden foar soargen, do bist goed by punten: do hast in lytse achterstân: gjin reden foar akute soargen, wol in reden om de kommende tiid wat serieuzer te studearjen punten: do hast in flinke achterstân: gean hurd oan de stúdzje, sykje út wêr oftst muoite mei hast en freegje om help punten: do hast in hiel grutte achterstân. As dat by oare fakken ek sa is, praat dan mei dyn SLB'er.