Change Management Doel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Welke stappen moet u zetten om op tijd gereed te zijn? Voorlichtingsbijeenkomst MKB Nederland Helvoirt 12 juni 2012 Gaston Aussems.
De levenscyclus van een informatiesysteem
Realisatie Projectenportfolio
Corporate Portfolio Management
Releasebeleid Portal Tjalda Postma. Inventarisatie Gebruikers- overleg SCI Per mail / telefoon Beoordeling Realisatie In productie Wet inburgering Releaseproces.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Systems Engineering 24 april 2007.
Governance van de informatievoorziening
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
Incident & Probleem management
ZORGLIJN: STRUCTUUR I. Waarnemingsfase II. Diagnostische fase
Inleiding tot management en organisaties
Testen upgrade Blackboard
IIM Information Infrastructure Management
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
ITIL 2 CMIITL02 Operationeel beheer van Informatie Systemen A. van
Governance van de informatievoorziening
Update Implementatie en beheer
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
INFITL01DT Theorie itil & it-servicemanagent 1
Insights & Essentials Willem van Putten
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Naar een duurzaam HRM beleid
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  controle over IT-infrastructuur  informatie verstrekken over IT-infrastructuur Input  gegevens over Configuratie Items.
Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  Afgesproken beschikbaarheid waarborgen  door optimaliseren IT-infrastructuur en beheerorganisatie (weinig storingen, snel.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Evaluatie Cursus.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Certificering van assetmanagement
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Waardeketen van Porter
1 AUTORISATIES 29 november Agenda Krachtlijnen van de nieuwe autorisaties Procedure Autorisatie aanvraagformulier invullen Overlopen handleiding.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Aansluiten en testen Ketenregister
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Waardeketen van Porter
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Doorontwikkelen BRON vo
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Business Informatie management / Functioneel beheer middag
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Is testen een project op zich?
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Naam van presentator | Naam van bedrijf
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Change Management Doel wijzigingen in IT-infrastructuur zo uitvoeren dat geen nieuwe incidenten / storingen ontstaan door beproefde methoden en technieken te gebruiken Input wijzigingsverzoeken (RfC) vanuit Problem Management serviceverzoeken / wijzigingsverzoeken vanuit gebruik wijzigingsverzoeken vanuit SDS, met name SLM Output / resultaat weggenomen fouten  stabiel systeem rapportages naar andere processen / management Fontys Centrum IT ITIL F

Change Management Nieuwe termen Wijziging elke handeling die leidt tot nieuwe status CI/CI’s wijzigingen in soorten ‘serviceverzoeken’ en ‘standaardwijziging’ altijd registreren  mandaat operationeel beheer wijzigingen waarvoor wijzigingstraject vereist Fontys Centrum IT ITIL F

Change Management Nieuwe termen Wijzigingstraject Wijzigingsoverleg overleg waarin elke wijziging wordt behandeld Change Advisory Board (CAB) voorzitter: change manager vaste deelnemers: opdrachtgever en gebruiker medewerkers exploitatie en beheer medewerkers systeemontwikkeling eventueel toegevoegde deelnemers: technische dienst, leveranciers Fontys Centrum IT ITIL F

Change Management Activiteiten Wijzigingen registreren en filteren Classificeren: toekennen prioriteit en wijzigingscategorie Beoordelen en plannen Bouwen, testen, implementeren Evalueren Informeren Fontys Centrum IT ITIL F

Change Management Beheerproces Indienen RFC’s registreren Accepteren: filteren van RFC’s Classificeren: categorie & prioriteit Plannen: impact & resources Coördineren Bouwen Testen Implementeren Evalueren & afsluiten Urgent? Configuration Management verwerkt de gegevens en bewaakt de status van de Configuratie Items Afgekeurd evt. nieuwe RFC Werkt het? Nee Ja Start Fall-back- plan Urgente procedures Evt. Opnieuw Fontys Centrum IT ITIL F

Change Management - proces Project Change Management RfC Voortgangsbewaking Planning Registratie Classificatie Bouw Goedkeuring Weigering Test Autorisatie Implementatie Weigering Implementatie Backout Evaluatie (PIR) Fontys Centrum IT ITIL F

Change Management 1. Registreren en filteren Wijzigingsverzoek correct ingediend? Voldoende informatie? Handtekening? Eventueel helpen correct indienen Wijzigingsverzoek registreren volgens afgesproken format Bevestiging van ontvangst indiener Fontys Centrum IT ITIL F

Change Management 2 prioriteit en wijzigingscategorie Initiële prioriteit toekennen risico’s / consequenties voor bedrijfsprocessen urgente wijziging? Wijzigingscategorie bepalen Minor impact  mandaat Change Manager Significant impact  mandaat Change Advisory Board High impact:  geen mandaat eerst beslissing hoger management / IT directie dan naar Change Advisory Board Fontys Centrum IT ITIL F

Change Management Urgente wijzigingen CAB beoordeelt impact, resources en urgentie Change bouwen Urgente test Administratie bijwerken Urgent? Succes? Nee Ja Changemanager overlegt met CAB Tijd om te testen? Implementeren Werkt het? Sluit RFC Start Fall back Normale Changeprocedure Fontys Centrum IT ITIL F

Change Management 3. Beoordelen en plannen Bekend wie beslist over wijziging wijzigingsbeheerder of wijzigingscommissie of IT management beslist over goedkeuring en autorisatie Eventueel in samenwerking Beoordelen impact onderzoeken: IT-infrastructuur (CMDB), Service level (SLM), beveiliging (o.a. Calamiteitenplan), andere wijzigingen (...), arbeid, middelen investering waard? Fontys Centrum IT ITIL F

Change Management 3. Beoordeling en planning Plannen planningstechnieken: Functie Punt Analyse, Netwerkplanning wijzigingskalender bijhouden implementatie volgens Release Management Autorisatie in wijzigingsoverleg welke handtekening gewenst? change manager (hamerstuk): serviceverzoeken, standaardwijzigingen, minor impact change manager en change advisory board change manager en IT management en change advisory board Fontys Centrum IT ITIL F

Change Management 4 Bouwen, testen en implementeren Wie bouwt, realiseert, voert project uit? wijziging gebruik  gebruikersorganisatie wijziging toepassingsprogrammatuur  SO wijziging technische infrastructuur  E&B meestal wijziging effect op 3 gebieden Wie verantwoordelijk? Coördinatie ChM Implementeren  Release Management Terugval mogelijk? Fontys Centrum IT ITIL F

Change Management 5 Evalueren Door wijzigingscie na implementatie Was de impact zoals voorzien? Was de inspanning zoals voorzien? Was de planning goed? Resultaat zoals verwacht en gebruikers tevreden? Heeft wijziging nieuwe problemen opgeleverd? Als alles OK fout afsluiten (zie Problem Management!) wijzigingsverzoek afsluiten Fontys Centrum IT ITIL F

Change Management Uitzonderingstraject urgente wijzigingen Geen tijd voor complete wijzigingstraject? Toch hele traject uitvoeren andere volgorde achteraf registreren achteraf testen en wijziging definitief maken Zorg altijd voor goedkeuring en autorisatie via telefoon, mail, e.d. bereikbaarheid verantwoordelijke personen! Fontys Centrum IT ITIL F

Change Management 6. Informeren * Rapportages over verrichte inspanningen .... Rapportages over gevolgen wijzigingen ... Rapportages over trends, verwachtingen Fontys Centrum IT ITIL F