Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

Maatschappelijk ondernemen met winst
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Marketing Werkgroep 6.
[Productnaam] Marketingplan
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
5.1 Wat kun je doen met groen?
Fase 2 Het product.
John, Tara, Fanisca, Johan.. Inhoud van de Pitch.. 1.Voorstelronde 2.Opdracht- formulering 3.Wie zijn wij, als bedrijf… 4.Doel 5.Productinformatie 6.Einddoel.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Ondernemen moet je doen
Ondernemen moet je doen
Les : Van oude naar nieuwe markten Groen Ondernemen Sieme Luijckx Coen van Wetering.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Les: Inkoop & Productmanag ement Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering NazorgSpecificerenSelecterenContracterenBestellenBewaken.
Kostprijs & verkoopprijs
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Welkom op dag 2 van Jong Ondernemen
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Een vergadering organiseren
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Voeg hier een foto van het product in
[Productnaam] Marketingplan
Les 2: Van productie tot verkoop
Een product of dienst verkopen
What will you do to change the
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Welkom Havo 5..
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Direct Uitwerken concept DEM
Welkom op dag 4 van Jong Ondernemen
Les 1: Introductie Marketing
Welkom Havo 5..
Goede contacten met collega’s en leveranciers, tevreden klanten, in een bedrijf dat voluit kiest voor een positieve impact op mens en milieu. Dit alles.
Begroten & Budgetteren
Presentatie bedrijfsplan
Les: H.3 Het marketingplan
Huiswerkopdracht Politiek
Vmbo 2 economie Goede producten?
Dit is onze bedrijfsnaam
Vergadering Personeelsdienst
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Presentatie van ondernemingsplan
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Les 2: Van productie tot verkoop
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 2
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering

Wat gaan we doen vandaag?  Ondernemingsplan uitleg  Ondernemingsplan maken We gaan hier drie lessen aan besteden. Tijdens de derde les moet het ondernemingsplan professioneel worden gepresenteerd.

Wat is een ondernemingsplan?  Om de ondernemer inzicht te geven in de kansen en bedreigingen van zijn onderneming.  Om financiële steun te krijgen door middel van een lening/investering aan te vragen bij de bank/investeerders. Wat is het nut van een ondernemingsplan? Voor wie is het bestemd?  Een persoonlijk plan waarin uitvoerig beschreven wordt hoe de ondernemer zijn onderneming wilt gaan op zetten.

Wat moet er in een ondernemingsplan komen te staan?  Het is een persoonlijk plan.  De hoofstukken zijn richtlijnen hiervoor.  Het plan moet eventuele investeerders overtuigen om geld te investeren in jullie bedrijf.

Hoofdstuk 1 – Persoonlijke gegevens Persoonlijke gegevens  Hierin vermeld je de namen en contactgegevens van de deelnemers.

Hoofdstuk 2 - Functie + takenverdeling  Hierin wordt beschreven welke functie s er allemaal in jullie onderneming zijn. Wie heeft welke functie? Wie is waar verantwoordelijk voor ? Maak een organogram. Zet hierin de naam van de persoon, functie en foto.  Verdeel daarnaast de taken. Wie maakt welk hoofdstuk ? Maak een planning wanneer bepaalde taken afgerond moeten zijn.

Organogram

Hoofdstuk 3 – Bedrijfsomschrijving  Vertel waarom jullie hebben meegedaan aan het vak Groen Ondernemen. Waarom vinden jullie ondernemerschap wel/niet belangrijk voor jullie toekomst?  Beschrijf in het kort jullie bedrijf en jullie product/dienst. Formuleer jullie missie en jullie doelstellingen.

Hoofdstuk 4 - Bedrijfsnaam en logo  Bedenk een goede bedrijfsnaam en ontwerp een passend logo.

Hoofdstuk 5 - Commerciële doelstellingen  Beschrijf op een uitgebreide wijze de doelgroep waarop jullie je richten. Beantwoord in ieder geval de vragen: Wie is de doelgroep? Wat zijn de kenmerken van de doelgroep? Hoe groot is de doelgroep en is deze groot genoeg? Hoe is de doelgroep het beste te bereiken.  Hierin bepalen jullie hoeveel producten/diensten je gaat verkopen en hoeveel winst je wilt gaan maken.  Geef de opbouw van de kostprijs van jullie product/dienst weer. Bepaal de uiteindelijke verkoopprijs en geef argumenten waarom dit de beste prijs is.

Hoofdstuk 6 - Promotie / Reclameplan  Vertel op welke wijze jullie de onderneming en het product gaan promoten. Hoe gaan jullie de klanten benaderen. Wie zijn jullie concurrenten?  Maak een overzichtelijk schema.. Beschrijf de sterke en zwakke kanten van jullie bedrijf en wat jullie er aan gaan doen om de zwakke kanten te verbeteren.

Hoofdstuk 7 - Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen  Steunen jullie als onderneming ook bedrijven en instellingen die zich inzetten voor een goed doel of mensen helpen met een handicap? Kan een deel van de productie verplaatst worden naar een sociale werkplaats zodat die mensen ook nuttig bezig kunnen zijn onze samenleving?  Het produceren en verkopen van artikelen kan haast niet zonder dat je het milieu belast. Hoe denken jullie hierover in het team? Doe je aan afvalscheiding? Gebruik je gerecycled materiaal? Is het product wat je verkoopt goed door het milieu afbreekbaar of te recyclen?

Aan de slag!

Presentaties