Welkom! Bijeenkomst buitenring Pilot Protocol Afstuderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
Menno Karres Lead Auditor
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Projectonderwijs in het HBO
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Ontwerpprojecten In de praktijk
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Nationaal Innovatie Event
Implementeren doe je samen
Hogescholen in Dialoog
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderwijskundig ontwerpen
Welkom bij de presentatie van het
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 8 Implementatie
Workshop Onderzoeksontwerp
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Teamontwikkelplannen in het MBO
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Visie & Strategie.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
President Elect Training Seminar
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Beoordelen is mensenwerk
Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de ontwerpbijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 23 juni 2015.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Inspiratiesessie deelname onderzoekspilot: Implementatie van het protocol Beoordelen is mensenwerk. Verbeteren en Verantwoorden van afstuderen in het HBO.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de diagnose- bijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 21 april 2015.
Welkom! Aan alle projectleiders en onderzoekers van de zeven pilotopleidingen die deelnemen aan de kick- off en diagnose-bijeenkomst van de pilot Protocol.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Hoe leren professionals?
Draagvlak vergroten bij collega’s
Domstad Utrecht, 13 oktober 2015
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Hoe houd je het afstudeer-programma van je opleiding future-proof?
Activernde didactiek & passende werkvormen
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Transcript van de presentatie:

Welkom! Bijeenkomst buitenring Pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 29 september 2015

Agenda 13.00 uur: Inloop 13.15 uur: Aftrapactiviteit 13.45 uur: Presentatie “Methodisch gebruik van het Protocol” 14.30 uur: pauze 14.45 uur: Presentatie binnenring (Saxion, Jan Noeverman) 15.15 uur: Kennismarkt ronde 1: 15.15 – 15.45 uur ronde 2: 15.45 – 16.15 uur 16.15 uur: Slot

Aftrapactiviteit

Methodisch gebruik van het Protocol

De twaalf vragen uit het protocol

Vraagstellingen Wat hebben hbo-opleidingen nodig om het protocol afstuderen succesvol te kunnen implementeren? Op welke wijze worden de vragen uit het protocol beantwoord en tot welke (her) ontwerpen van het afstudeerprogramma leidt dat? Op welke wijze is participatief ontwerpgericht onderzoek mogelijk in het hbo dat zowel kennis oplevert als stimulerend werkt op de verandering?

Deelnemers binnenring: Hogeschool Opleiding Hanze Hogeschool Logopedie Werkbouwkunde Minerva Hogeschool Rotterdam Willem de Kooning Hogeschool van Amsterdam Social work Inholland Facility Management Saxion Bedrijfseconomie Zuyd Hogeschool Hogere juridisch opleiding

3 niveaus van implementeren Protocol methodisch implementeren en de effecten en ervaringen onderzoeken en vastleggen Protocol methodisch implementeren Protocol gebruiken in onderwijs ontwikkeling en kwaliteitsbewaking

Methodisch implementeren van het protocol VOOR-BEREIDING 1. DIAGNOSE 2. VERBETER-PLAN 3. IMPLEMEN-TATIE 4. EVALUATIE (her)ontworpen afstudeer- programma Verhoogde ontwerpdes- kundigheid Verhoogd vermogen als team te ontwerpen Succesvolle verandering Ontwikkeling van de ontwerpdeskundigheid Ontwikkeling van het teamleren Veranderproces

Voorbereiding (1) Regel de randvoorwaarden: Zorg voor transparantie: Tijd Commitment van zowel het management als het projectteam (echt willen leren) Een team met alle noodzakelijke expertise Zorg voor transparantie: Helderheid over de rollen van de verschillende betrokkenen in het projectteam (in de lijn of juist daar buiten?). Heldere communicatie over de opzet, doelstellingen en verwachtingen van het project naar de gehele organisatie Verzin aan aansprekende naam Goede voorbereiding: 1 t/m 7

Voorbereiding (2) Doe vooronderzoek: Hoe ziet het huidige afstudeerprogramma er uit en wat is de samenhang tussen de verschillende onderdelen? Wie zijn de actoren die in het afstudeerprogramma een rol spelen? Wat zijn de andere ontwikkelingen op het gebied van onderwijsinnovatie? Stem hiermee af.

Diagnose (1) Doe een grondige evaluatie van het huidige afstudeerprogramma op basis van de 12 vragen uit het protocol: Expertbenadering: projectgroep beantwoordt 12 vragen Interviews met specifieke actoren Participatieve benadering: sessies met docenten om 12 vragen te beantwoorden Gebruik hulpmiddelen: Waaier Spelbord Kijk naar de samenhang en oorzaak & gevolg aan de hand van het conceptuele model. Wat zijn onderliggende oorzaken?

Conceptuele model xxxxxxxxxxxxxxx 4/26/2017 Beroepsopdracht (en) leiden tot Prestatie(s) moet blijken uit leidt tot conclusie over Examinatoren beoordeeld door Beroepsbekwaamheid Eindkwalificaties verwoord in Beoordelingsmodel(len) Prestatiecriteria en beoordelingsschalen geoperationaliseerd in helpen de Beslissingsprocedure(s) bepalen scores xxxxxxxxxxxxx

Diagnose (2) Beargumenteer de antwoorden. Waarom voldoet de opleiding wel/niet aan de vraag? Organiseer een ‘critical friend’ die kritische vragen stelt om wensdenken te voorkomen Maak gebruik van de subvragen uit ‘Beoordelen is mensenwerk’ Toets de resultaten van de diagnose bij het team en het management

Verbeterplan Formuleer een doelstelling voor het verbeterplan. “De binnen de opleiding logopedie gebruikte beoordelingsprocedures en –modellen voor externe stages en praktijkgericht onderzoek zorgen voor een juiste* beoordeling van het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar” *het niveau is op een transparante, werkbare, betrouwbare en valide wijze vastgesteld in de ogen van alle actoren Kies een focus, je kan niet alles in één keer aanpakken. Ontwikkel een redeneerketen om springen naar oplossingen te voorkomen.

Redeneerketen “opstellen van een visiedocument afstuderen” Een visiedocument schept helderheid over X waardoor betrokkenen eenzelfde beeld hebben van X waardoor de dialoog over verbeteringen van X een hogere kwaliteit heeft waardoor we samen een voortdurend leerproces ingaan rond verbetering van X

Redeneerketen “training examinatoren” Interventie: Training examina- toren Beter inzicht in beoordelen Beter begrip beoordelings-model Grotere bekwaamheid in beoordelen Gemeen-schappelijke interpretatie Meer valide beoordeling Minder valse negatieven Outcome: Meer afgestu-deerden

Verbeterplan (2) Zorg dat het plan een logisch verhaal heeft: Probleemdefinitie Doelstelling Verbetermaatregelen Redeneerketens Beoogde resultaten Hulpvragen: wat willen jullie verbeteren? waarom willen jullie dat? hoe willen jullie dat bereiken? wat hebben jullie daarvoor nodig? wat gaan jullie concreet doen? welke processen gaan er plaats vinden door jullie activiteiten waardoor de doelen worden bereikt?

Implementatie Zorg dat helder is wie voor welk onderdeel van het verbeterplan verantwoordelijk is Beleg deze verantwoordelijkheid zoveel mogelijk in de lijn Zorg voor goed projectmanagement

Evaluatie Bepaal vooraf wanneer het project een succes is (zie doelstelling) Bedenk met welke indicatoren je dat kan vaststellen Zet een systeem op om deze data te verzamelen

Ontwikkeling ontwerpdeskundigheid Methodisch onderwijs ontwerpen is een vaardigheid die geleerd en geoefend moet worden. Betrek mensen bij het team waarvan je kan leren Leer van andere opleidingen die aan hetzelfde werken

Ontwikkeling teamleren De kwaliteit van het afstuderen = de kwaliteit van het team dat bij het afstuderen is betrokken Dit afstudeerteam moet lerend vermogen ontwikkelen. Protocol Verbeteren en Verantwoorden van Afstuderen in het hbo is vooral een kader voor gezamenlijk leren en verbeteren. Het perfecte afstudeerprogramma bestaat niet. Voor een diagnose van het team kan je een teamportret maken (zie: Samenwerkende teams in het mbo: een teamportret, ECBO, 2013)

Veranderproces Verbeteren van afstudeerprogramma kan ingrijpende verandering zijn Meeste problemen hebben te maken met de organisatie, niet met de inhoud Verbeterplan moet ook aandacht besteden aan het veranderproces

Groei en verandering Bron: Nieuwenhuis (2003) + = Verwarring + = Chaos Structuur Processen & Organisatie + Cultuur Leiderschap & Basiswaarden Mensen Competenties & Vaardigheden Middelen ICT, Geld, Faciliteiten Resultaten Producten & Effecten = Verwarring Geen samenhang & Visie Visie Scenario’s & Architectuur + Cultuur Leiderschap & Basiswaarden Mensen Competenties & Vaardigheden Middelen ICT, Geld, Faciliteiten Resultaten Producten & Effecten = Chaos Geen sturing & beheersing Visie Scenario’s & Architectuur Structuur Processen & Organisatie + Mensen Competenties & Vaardigheden Middelen ICT, Geld, Faciliteiten Resultaten Producten & Effecten = Weerstand Geen binding Visie Scenario’s & Architectuur Structuur Processen & Organisatie + Cultuur Leiderschap & Basiswaarden Middelen ICT, Geld, Faciliteiten Resultaten Producten & Effecten = Ongerustheid Geen vaardigheden Visie Scenario’s & Architectuur Structuur Processen & Organisatie + Cultuur Leiderschap & Basiswaarden Mensen Competenties & Vaardigheden Resultaten Producten & Effecten = Frustratie Geen voorzieningen Visie Scenario’s & Architectuur Structuur Processen & Organisatie + Cultuur Leiderschap & Basiswaarden Mensen Competenties & Vaardigheden Middelen ICT, Geld, Faciliteiten = Nutteloosheid Geen toegevoegde waarde Groei en verandering Visie Scenario’s & Architectuur Structuur Processen & Organisatie Cultuur Leiderschap & Basiswaarden Mensen Competenties & Vaardigheden Middelen ICT, Geld, Faciliteiten Resultaten Producten & Effecten + + + + + = Bron: Nieuwenhuis (2003)

Pauze

Presentatie binnenring Jan Noeverman Saxion

Kennismarkt

Vraag Welke van de volgende 12 vragen uit het protocol vindt je het moeilijkste te beantwoorden?

Opzet Kennismarkt Ronde 1 Ronde 2 De linkerhelft van de zaal zijn de vragers. Ga zitten bij een vraag die je lastig vindt De rechterhelft van de zaal zijn de aanbieders. Ga zitten bij een vraag die jouw opleiding al redelijk goed heeft beantwoord. Ronde 2 De rechterhelft van de zaal zijn de vragers. Ga zitten bij een vraag die je lastig vindt De linkerhelft van de zaal zijn de aanbieders. Ga zitten bij een vraag die jouw opleiding al redelijk goed heeft beantwoord.

Slot

Website Vereniging Hogescholen http://www.vereniginghogescholen.nl/onderwijs/1687- project-pilot-protocol-afstuderen