Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
op weg naar het CentrUM voor Buurt/dorp, Jeugd en Gezin
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Samen met ouders aan het werk!
Kans of complicatie? Het reformatorisch onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen op het terrein van opvoeding en zorg Ridderkerk 2 oktober 2009.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
MENSEN LEVEN MET MENSEN
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.
Indonesië.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
‘it takes a village to raise a child’
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Zorgkracht van sociale netwerken
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Kenniscentrum Woonzorg Brussel
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Opvoedbaarheid en jeugdbeleid Henk de Vos Hanzehogeschool Groningen – Lectoraat Integraal Jeugdbeleid 16 september 2010.
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Open de wereld themadag FODOK en JC
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Algemene Sociologie PA – B1
Administrateur-generaal
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Sociaal netwerk methodiek
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
(Ped)agogiek Werkcollege 4
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Oic.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Kind en omgeving Het individu in de context
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
(Ped)agogiek Hoorcollege 8
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
(Ped)agogiek Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Pedagogiek als beroep.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Voorlichting, advies en instructie
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
MAW §1.3.
Consumenten-gedrag Het gezin
Aangeboren of aangeleerd?
Beleidskader Jeugd Gemeente Nieuwegein.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk Sociaal Ecologisch model Bronfenbrenner Gaat ervan uit, dat de omgeving, waarin kinderen opgroeien grote invloed heeft op hun ontwikkeling en gedrag.

Systemen Micro: gezin westerse samenl: ouders,kinderen niet westerse samenl: ouders, kinderen grootouders, familie Peuterspeelzaal School buurthuis Meso: geheel van microsystemen, waarvan een jeugde deel uitmaakt Exo: de wijdere maatschappelijke context: formele en informele sociale structuren rondom het gezin byv werk van ouders, het sociale netwerk, de buurt, etnische en religieuze gemeenschap. Macro: cultuur en heersende ideologie van de samenleving: rechtssysteem, het onderwijs, sociale voorzieningen.

De divelopmental niche Aanvulling op sociaal ecologisch model 3 subsystemen: 1 fysische en sociale setting, waarin het kind leeft byv: wel of geen verantwoordelijkheid voor broers, zussen 2 cultureel bepaalde gewoontes van verzorging en opvoeding byv: baby op de rug of in de wieg 3 psychologie van de opvoeders byv opvattingen over sexualiteit Samen vormen zij de dagelijkse settingen, waarin het kind verkeert

Veranderbaarheid Mate van veranderbaarheid is afhankelijk van verandering in opvattingen bij ouders. Die zorgen voor verandering in verzorging en opvoeding byv: uithuwelijking vs vrije partnerkeuze.

Raamwerk d.n Niet alleen toepasbaar op gezin, maar ook op andere microsystemen.

Opdracht 3 Rare ouders!!!