Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
feedback als leidend principe
Bedrijfspresentatie Major Milestones Houten, 1 jan 2011.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Edukans 4 april 2017.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Flex-ID en 4C/ID: Tophuwelijk of onmogelijkheid???
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet
Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Dat zouden we vaker moeten doen…
moderniseren van het curriculum.
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Het programma In voor zorg! Hannie Treffers en Carolien Koning PGM open, 7 februari 2013.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Kansen implementatie vakwedstrijden
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
If it doesn’t spread……it’s dead
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Sieberdam/ROCS & KODOS
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
V.
Gepersonaliseerd leren
Samenwerking waterbeheerders
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Academie voor Bouw & Infra
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Presentatie Inspectie - Bezoek
The Future Teacher 3.0.
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen

Vragen?

Doelgroep verbreding:  Leven Lang Leren  Initieel en post-initiëel  Degree én non-degree (beroepscertificerende opleidingen)  Eerste fase  Visie en ontwerp post-initiëel onderwijs  Tweede fase  Visie en ontwerp gehele onderwijs  Derde fase  Implementatie 67 jaar Startbekwaam Mid-career onderwijs Executive onderwijs jaar Vakbekwaam Specialist Intake 17 jaar

Portfoliomanagement én redesign Assortiment en Redesign Veranderende Beroeps praktijk Valorisatie Nieuwe kennis Geperso- naliseerd leren Blended learning Nieuwe didactiek Inhoudelijk, niveau, tempo, leerstijl, plaats- /tijdonafhankelijk. Bestaand of nieuw assortiment

Onderwijsvisie in 14 ontwerpdimensies Conclusie: (Bijna) alle opleidingen vergen redesign Co-creatie beroepspraktijk Ontwerp en uitvoering in co- creatie Onderwijs gebaseerd op vraagstukken beroepspraktijk Onderzoek als kennisbasis Onderwijs is state of the art Stimuleert het onderzoekend vermogen Gepersonaliseerd leren Regie op eigen leerproces Intake en matchHonourstrajecten Zelfstandige eenheden LOT Niet-volgtijdelijk curriculum Didactiek Didactiek van ervarend leren Blended learningLeerteam Kwaliteit Onafhankelijke erkenning

Sturing

Guiding principles Richting én ruimte 14 ontwerpdimensies  Verhouden tot en vormgeven aan ‘Zware’ governance in de top van programma  Opdrachtgever CvB  Key-figures binnen en buiten HU in stuurgroep Vertrouwen en verbinding  Licht in de verantwoording  Verbinding programma en staande organisatie Sturen op en organiseren van delen van ervaringen  Good practices, dialoogsessies, inspiratie  Ontwikkelen gemeenschappelijke taal

Motor

Blended Learning  F2F, leerteamleren, online en werkplekleren  Biedt mogelijkheden na te denken over de ‘beste (combinatie van) leeromgeving Blended Learning als ‘driver’ voor docenten  Motiveert en stimuleert om opnieuw na te denken over (kwaliteit van) onderwijs “HUbl” als leeromgeving  Docent-empowered, ontwikkelt met docenten vanuit visie op onderwijs Blended Learning moet je leren  Vergt kennis van ontwikkelen onderwijs  Ontwikkeling van onderwijs vanuit vakinhoud, didactiek en techniek

Support

Kennisinfrastructuur n Scholing en opleiding n Learning communities n Portefeuillehouders onderwijs in facultaire directies n Facultaire programmamanagers n Supportteam van experts n Projectleiders herontwerptrajecten n Onderwijskundigen n Inspirators n Voortdurende dialoog(sessies)

Valkuilen

 Gap tussen willen en kunnen  Vertrouwenwekkende voortgang 29 facultaire projecten  80 % opleidingen in redesign  200 docenten participeren direct, docenten betrokken  Hoog ambitieniveau bij docententeams  Groot enthousiasme bv in dialoogsessies  779 cursussen in HUbl, ong studenten Waar staan we nu

Lessons Learned n Bindt de organisatie op visie en strategie n Full commitment van de top n Broad not local n Geef richting én ruimte n Plannen binnen facultaire- en beroepscontext én onderwijsvisie n Gemeenschappelijke co-financiering helpt n Toets plannen aan wat werkt n Investeer in de kennisinfrastructuur n Op inhoud (onderwijs) én projectmatige aanpak n Investeer in een goed werkende en flexibele DLO n Blended learning is driver voor docenten om onderwijs opnieuw te doordenken n Investeer in facilitering en neem de tijd

Actuele vraagstukken n Onderwijsinnovatie/gepersonaliseerd en onderwijskwaliteit n Dienstverlening en support door staande organisatie n cMooc’s voor het HBO

Gedoe komt er toch