PRIMO Opleiding Taalexpert

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Serious gaming voor jonge kinderen Woordenschatonderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Welkom.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Geletterdheid….. Wat is dat?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Informatie- avond groep 6
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Onze doelen en visie in beeld
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Solliciteren: wat wil ik?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Opdrachten en eindopdracht
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert 1 Keuzemodule Nederlands als tweede taal 11 november 2015.
PRIMO Opleiding Taalexpert
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert Keuzemodule NT Blok 6 Taaldoelen, leerstof en toetsing / NT1,NT2 en effectief onderwijzen / Taalbeleid 20 april.
Vaco’s
Bijeenkomst September 2015
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Wat is coöperatief leren?
Ouderavond Cambridge 2016.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Onderwijs Ondersteunend Personeel
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Financiële zelfredzaamheid
Mijn visie op onderwijs
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Gepersonaliseerd leren
taal speelt een rol in alle vakken
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Zelfregulatie op Cartesius2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

PRIMO Opleiding Taalexpert Keuzemodule NT2 De NT2-leerkracht / Didactiek NT2 methodes 13 januari 2015 1

Welkom & Doelen bepalen Terugkoppeling 2 voorgaande bijeenkomsten: Benaderingen T2-onderwijs Opdracht: Gesprek met anderstalig kind Opdracht: Book tasting

Lesdoelen 13/1/15 Huiswerkopdracht: 1)Analyse inleveren 2)Methode Taal en/of NT2 Terugblik: A. Feedback B. 4-Takt Verhallen 1.Voorbereiden 2.Semantiseren (3 uitjes: uitbeelden, uitleggen, uitbreiden) 3)Consolideren: use it or lose it 4)Controleren C. Ingevulde evaluatieformulieren: verzoek werken aan eindopdracht Theorie ppt: CEFR Book tasting Eindopdracht

-Woordenschatverwerving -Woordenschatonderwijs -Viertakt Verhallen Terugkoppeling : -Woordenschatverwerving -Woordenschatonderwijs -Viertakt Verhallen -www.wrts.nl -

Huiswerkopdracht: Gesprek met een anderstalig kind. Hoe heb je feedback gegeven? Goede en slechte woordenschatlessen in methode - Aanbieden van woord(en) volgens de Viertakt van Verhallen

Competentieprofiel NT2 volgens BVNT Beroepsvereniging NT2 docenten Vakinhoudelijk competent -Taalgebruiker/Taalbeschouwer -Vaststeller beginsituatie -Begeleider leerproces -Evaluator: Beoordelaar/Examinator

B. Algemene NT2-docentcompetenties -Pedagogisch competent -Organisatorisch competent -Competent in het samenwerken met collega’s -Competent in reflectie en ontwikkeling -Competent in het samenwerken met de omgeving

C. Specialistische NT2 docentcompetenties -Alfabetisering -Docent in geïntegreerde of duale trajecten -Evaluatiedeskundige: Beoordelaar/Examinator

Onderzoek LOWAN Ondersteuning Onderwijs Nieuwkomers PO en VO

CEFR European Common Framework of Reference Het ERK Europees ReferentieKader onderscheidt 6 taalcompententieniveaus: van beginner tot near-native. Het ERK beschrijft vaardigheidsniveaus van taalbeheersing, in termen van: - taalomvang: wat moet je kunnen, in welke contexten en voor welke doelen? - taalcomplexiteit en mate van correctheid : hoe goed moet je het kunnen?

Profiel voor Secretarieel mw 2 LUISTEREN LEZEN Gesprekken SPREKEN SCHRIJVEN Vaardig taalgebruiker C2 C1 Onafhankelijk taalgebruiker B2 B1 Beginnend taalgebruiker A2 A1

Wat heb ik eraan in de klas? Het maakt het niveau van taalcompetentie van de leerling inzichtelijk. Voor de leraar en voor de leerling. Met het ERK weet een leerling wat hij/zij al kan, en ook wat hij/zij moet doen om een hoger beheersingsniveau te bereiken. Dit betekent zelfbewuster en waarschijnlijk ook gemotiveerder leren.

Concreet biedt het ERK - een omschrijving van alle vaardigheden gekoppeld aan competentieniveaus; - objectieve richtlijnen voor de beoordeling van de taalvaardigheid van een leerling; - een duidelijk kader bij het geven van feedback en ondersteuning aan een leerling;

Vervolg ERK de mogelijkheid om de prestaties van leerlingen te vergelijken, niet alleen onderling of met die van andere klassen, maar ook met andere scholen, in binnen- of buitenland.

Opdracht Leerderskenmerken Breng de leerderskenmerken van jouw leerlingen in kaart en geef advies met betrekking tot differentiëren in de groep. Denk hierbij aan: -leeftijd, intelligentie, aanleg voor talen, leertempo, motivatie, moedertaalachtergrond, taalcontact, persoonlijke/gezinssituatie, vooropleiding, kennis van de wereld

Vier-Sporenbeleid Spoor A: Autonome ontwikkeling Spoor B: Autonome ontwikkeling met instructies Spoor C: Aan de hand Spoor D: Handelingsplan

Spoor A: Kinderen leren autonoom Implicaties (kenmerken): - kinderen doen het helemaal zelf - er zijn wel rijke hoeken, afgestemd op ontwikkelingsbehoefte van kinderen - je geeft geen gerichte instructies, maar werkt volledig vraaggestuurd het kind reflecteert (samen met de leerkracht) op zijn ontwikkeling

- de methode wordt gehanteerd als bronnenmateriaal Spoor B: Kinderen zijn er aan toe om iets te leren (zone van de naaste ontwikkeling) Implicaties: - er zijn rijke hoeken, afgestemd op de ontwikkelingsbehoeften van kinderen - de methode wordt gehanteerd als bronnenmateriaal - je geeft op gezette tijden gerichte instructies om het kind de volgende stap te laten maken het kind reflecteert (samen met de leerkracht) op zijn ontwikkeling

Spoor C: Kinderen zijn er aan toe om iets te leren, maar pikken het niet op Implicaties: - klas heeft rijke hoeken, maar kind gaat er niet op in. - kind is wel rijp om te ontwikkelen (er is aan voorwaarden voldaan). - er zijn diverse interventies gedaan om het kind op natuurlijke manier aan de ‘gang’ te krijgen. - kind wordt aan de hand genomen met een methode, gaat methodevolgend werken.

Spoor D: Kinderen met leer- en of ontwikkelingsproblemen Implicaties: - er is sprake van langdurig laag welbevinden of betrokkenheid bij een ontwikkelingsgebied - er is een (specifiek) handelingsplan opgesteld n.a.v. adviezen van derden (I.B. / R.T. / orthopedagoog) - er is/lijkt sprake van een leerprobleem - kinderen volgen apart aangepast programma (op maat -- individueel)

Opdracht Leerderskenmerken Formuleer je conclusies met betrekking tot het leertempo en de geschikte samenwerkingsvormen in je groep Welke leerling zal volgens jou het vereiste taalniveau als eerste bereiken?

Opdracht Leerderskenmerken Voor welke elementen van taal (verstaanbaarheid, woordenschat, grammatica, spelling en interpunctie) in jouw groep is extra aandacht nodig, in relatie tot het einddoel van de leerling?

Vier basisprincipes coöperatief leren Gelijke deelname Individuele aanspreekbaarheid Positieve wederzijdse afhankelijkheid Simultane actie

Book Tasting Methode Taal en/of NT2 analyseren A. Bekijk in twee- of drietallen de gekozen methode en hoe het NT2-onderwijs hierin aandacht krijgt. B. Welke benadering(en) ligt, liggen hieraan ten grondslag? Wat vind je hiervan? Wat zou je anders doen? C. Kies een les uit die je goed vindt en eentje waar je nog iets aan zou willen veranderen. Geef aan wat je wil veranderen. http://www.slo.nl/primair/themas/netw_taal/methode Hoe kies je een nieuwe taalmethode?

Criteria bij het kiezen van een taalmethode 1. Functie van de methode 2. Visie op taalonderwijs 3. Inhouden van taalonderwijs 4. Organisaties in de klas en didactiek 5. Kenmerken van de school 6. Opzet van de methode

Introductie van NT2-methodes Inzage diverse methodes TPR Contact! Actief tweede taal leren Werken met woordenlijsten Zien is Snappen Actief met Taal NT2-materialen voor kleuters Leslijn EOA Eindhoven 8 stappen De Taallijn

Kiezen van een nieuwe taalmethode http://www.slo.nl/primair/themas/netw_taal/methode/ Bron: SLO

Opdracht Book Tasting Beoordeel met behulp van de hand-out of de taalmethode/ NT2-methode voor jouw school ingezet zou kunnen worden. Licht je antwoord toe.

Huiswerkopdracht Zie eindopdracht Welke NT2-methode wil je(eventueel naast de taalmethode) inzetten en waarom?

Afronden Zijn er nog vragen? Wat neem je mee uit deze bijeenkomst? Evaluatieformulieren Tot ziens op 17 februari!