Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Het maken van een presentatie
WORKSHOP PRESENTATIEVAARDIGHEDEN
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
PRESENTATIETECHNIEKEN
Jezelf presenteren Niveau 2 Kerntaak 2.
PRESENTEREN.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Presenteren.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Opstel schrijven.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 3.
Stappenplan Samenvatten
Visie & Strategie.
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Presenteren en communiceren
Betogende spreekbeurt
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Presentatietechniek (elevator pitch)
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Tot dusverre. Volgende week begint het bezoek van ouders met eigen tafel en... presentaties 15 minuten max waarin je toelicht waar jullie kdv.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Welkom bij de Week van het Succes! Workshop Elevator pitch
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Marketing Coen van Wetering
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Woordjes leren.
Spreekbeurt in groep 4.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Emine Osmanoglou  Examen spreken is een PPP  Het mondeling examen wordt opgenomen met een voice-recorder.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Spreekbeurt Hoe maak je dat?.
Spreekbeurt in groep 4.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Presenteren: Door: Cor, Harro, Herre en Niels.
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Schrijven Een Verslag.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Het ultieme masterplan
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Contact maken en contact houden
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
Project English BOL niveau 4.
Schrijven Zakelijke brief.
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Tips voor je presentatie
Transcript van de presentatie:

Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering

Wat gaan we doen vandaag?  Verhaal voorlezen/presenteren d.m.v. intonaties en zinnen in te korten  Presenteren: aandachtspunten  Hoe maak je een presentatie?  Waarop wordt je beoordeelt tijdens je presentatie?  Opdracht 1. Maak een Prezi  Opdracht 2. Maak een indeling van wie wat gaat presenteren.  Opdracht 3. Schrijf voor jezelf op wat je gaat zeggen.  Klaar?

Verhaal voorlezen Opdracht 1. Intonaties leggen! (Nadruk leggen op een woord) Voorbeeld: Heb je de planten water gegeven Heb je de planten water gegeven Heb je de planten water gegeven Heb jij de planten water gegeven In elke zin het belangrijke woord (waar nadruk op moet liggen) onderstrepen.

Verhaal voorlezen  Opdracht 2. Zinnen inkorten. Het inkorten van zinnen maakt het makkelijker om oogcontact te maken. “Marc van Schijndel is eindelijk vrij. De 30- jarige Schiedammer wist woensdagavond na bijna drie jaar te ontsnappen uit de WhatsApp-groep ‘Mannenpraat’ van zijn vroegere collega’s. Hij maakt het naar omstandigheden goed.”

Verhaal voorlezen Marc van Schijndel is eindelijk vrij. “ De 30-jarige Schiedammer wist woensdagavond na bijna drie jaar te ontsnappen uit de WhatsApp -groep ‘Mannenpraat’ van zijn vroegere collega’s. Hij maakt het naar omstandigheden goed.

Verhaal voorlezen  1. Kort de zinnen in!  2. Onderstreep de belangrijke woorden in de zinnen waar je nadruk op gaat leggen.  3. In volgorde gaan we het verhaal presenteren/voorlezen.

Presenteren: Aandachtspunten  Oefen de presentatie thuis voor de spiegel en let daarbij vooral op de houding die je daarbij aanneemt en je gezichtsuitdrukkingen en handgebaren.  Zorg ervoor dat je net gekleed bent.  Probeer oogcontact met het publiek te maken, dit zorgt voor betrokkenheid.  Je stem is bepalend of de boodschap goed wordt overgebracht. Duidelijke praten dus, met intonaties en een juiste volume.  Houding:  Do’s: Actieve en open houding, af en toe handen gebruiken ter ondersteuning van je verhaal  Don’ts: Handen in zakken, handen over elkaar, aan kleding of haar friemelen, met rug naar publiek staan

Presentatie maken Een presentatie bestaat altijd uit drie delen:  Inleiding: Hierin ga je de groep en jezelf introduceren, je vertelt wat het doel is van de presentatie, wat je gaat vertellen tijdens de presentatie, hoe je je verhaal opbouwt (inhoudsopgave), hoeveel tijd de presentatie in beslag neemt en wanneer het publiek vragen kan stellen.  De kern: In de kern geef je de meeste informatie. Belangrijk is dat het een duidelijk verhaal wordt voor je publiek en dat je ze enthousiasmeert en hun aandacht houdt.  Een slot (vragenronde): Het slotwoord van de presentatie zal het langst blijven hangen bij het publiek dus het is zaak om een passend en sterk slot te verzinnen. In een slot leg je in het kort uit wat je deze presentatie behandelt hebt en sluit je af met een heldere boodschap. Vervolgens luidt je de vragenronde in. Als alle vragen behandeld zijn bedank je het publiek voor hun aandacht.

Presentatie criteria Criteria Non-verbale vaardigheden Oogcontact De leerling heeft voortdurend contact met het publiek en heeft zijn notities nauwelijks nodig. OOOOO Gezichtsuitdrukking De leerling toont telkens een adequate gezichtsuitdrukking die de presentatie ondersteunt. OOOOO Gebaren De leerling ondersteunt zijn verhaal op natuurlijke wijze met toepasselijke gebaren. OOOOO Houding De leerling heeft gedurende de presentatie een ontspannen houding. OOOOO Uitstraling De leerling heeft, bijvoorbeeld in zijn kleding, veel aandacht besteed aan zijn presentatie. OOOOO Stemgebruik De leerling spreekt luid genoeg, brengt variatie in toonhoogte aan en articuleert goed. OOOOO FluencyDe leerling spreekt vloeiend, zonder haperingenOOOOO Enthousiast De leerling straalt gedurende de hele presentatie enthousiasme voor het onderwerp uit. OOOOO Inhoud Structuur De presentatie kent een heldere opbouw, met een begin, een middenstuk en een afronding. OOOOO Aankondiging van het onderwerpDe leerling vertelt het publiek waarover de presentatie zal gaan.OOOOO Beoogd effectDe leerling weet precies wat hij met zijn presentatie wil bereiken.OOOOO Rekening houden met doelgroep De leerling heeft zijn presentatie volledig afgestemd op de doelgroep. OOOOO Interactiebetrekt het publiek op adequate wijze bij zijn presentatie.OOOOO AfrondingDe presentatie wordt duidelijk en ter zake afgerond.OOOOO Tijd De presentatie voldoet wat de tijd betreft aan de eisen, niet te kort en niet te lang. OOOOO Beheersing van het onderwerpDe leerling beheerst het onderwerp volledig.OOOOO Informatiedichtheid De hoeveelheid informatie is in overeenstemming met de lengte van de presentatie. OOOOO Visuele hulpmiddelen De gekozen hulpmiddelen ondersteunen het betoog en maken de presentatie sterker. OOOOO VolledigheidDe leerling gaat diepgaand in op alle onderdelen.OOOOO ResultaatDe presentatie is bijzonder effectvol.OOOOO

Opdracht 1. Maak een Prezi. Opdracht 3. Schrijf voor jezelf op wat je gaat zeggen. Opdracht 2. Maak een indeling van wie wat gaat presenteren.

Aan de slag!

Presentaties