Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klassiek compatibilisme
Advertisements

maar… dilemma groeicontrol flexibiliteit familiebedrijf.
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Woorden en tijd.....
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Men vraagt zich af waarom …??
Academie voor Management
Werken met onbewuste delen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hogescholen in Dialoog
Reflectievaardigheden en instrumenten
HET IS NU PRECIES 13:16.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Vrienden heb je voor heel je leven , maar niet voor even.
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Preek Jakobus 2:
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatie en relatie
De stilte is een prachtige taal die weinig mensen kennen.
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Onze doelen en visie in beeld
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Men vraagt zich af waarom …
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Dagdeel 3 conflicthantering
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Coaching.
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
Introductie in de filosofie van ACT
Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
Transcript van de presentatie:

Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur

Waarnemen Wat neem ik waar (en wat niet) [selectie] InterpreterenWelke betekenis geef ik aan wat ik waarneem HandelenWelke actie onderneem ik (woord en gedrag) Organisatiecultuur patronen van actie en reactie

1.A doet x 2.B ziet dat en interpreteert dat en doet dan y 3.A ziet B y doen, interpreteert dat en doet dan nog meer x 4.B ziet A nog meer x doen, interpreteert dat en doet dan nog meer y 5.C ziet A en B zo bezig, interpreteert dat en denkt dan: als zij dat doen, moet ik Z doen. 6.D ziet A, B en C zo bezig … etc.

Ieder lid van de organisatie past zich aan aan de heersende cultuur (culturen), vaak zonder zich daarvan bewust te zijn. “slachtoffer” van de organisatiecultuur

Je bent nooit alleen “slachtoffer” van de organisatiecultuur, maar ook altijd “dader” Je bent nooit alleen “dader” van de organisatiecultuur, maar ook altijd “slachtoffer” “dader” van de organisatiecultuur

De linkerkolom en de rechterkolom

K A R

Wat bevalt je wel en wat niet aan de uitkomst? Wat wilde je bereiken? Was het wat je wilde bereiken? Of juist niet? Hoe voelde je je na afloop? Welke impact denk je dat het gesprek op de ander heeft gehad? Wat, denk je, zijn de gevolgen voor de relatie of het verdere contact? Resultaat

Wat deed je of zei je wel? Wat niet? Wat zie je gebeuren in de rechter- en in de linkerkolom? Waar wijken beide kolommen van elkaar af? Welke linkerkolominformatie heeft, denk je, veel invloed gehad op het gespreksverloop? Wat hebben de acties met de resultaten te maken? Wat had je kunnen doen? Waarom heb je het zo aangepakt? Actie

Wat waren de goede redenen, om te doen wat je deed en te zeggen wat je zei? Wat dacht/denk je over je gesprekspartner? Wat weerhield je om je linkerkolom uit te spreken? Wat was er gebeurd als je dat wel had gedaan? Kader

Reageren of herkaderen

Herkaderen Is het echt waar wat ik denk of vind? Wat probeert de ander nu voor elkaar te krijgen? Wat zijn zijn/haar goede redenen? Gedragsexperimenten uitvoeren

Model 1 waarden Reageren 1.Controle houden 2.Willen winnen, niet willen verliezen 3.Gezichtsverlies beperken (voor jezelf en de ander) 4.‘Rationeel blijven’ Model 2 waarden herkaderen 1.Valide informatie 2.Vrije en goed geïnformeerde keus 3.Intern commitment 4.Compassie