Lastige situaties bij het coachen van groepen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Welkom !!! Stichting Lodewijk de Raet Geert Vansieleghem
De ontwikkeling van de 7 competenties
Communiceren kan je leren Zondag 15 april :15 – 16:30 Edgar Kaasschieter.
Hogescholen in Dialoog
Ambtsdragers avond april 2013 Samenwerken
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
INTERVENTIES IN GROEPEN
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
straffen en belonen vanuit de montessori visie
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Hoe krijg je het op gang?.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Succesfactoren voor Top Teams
Vergaderen.
WELKOM.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Betogende spreekbeurt
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Effectief vergaderen Goed vergaderen is een kunst. Zowel van de voorzitter als van de deelnemers wordt een grote mate van vergaderdiscipline gevraagd.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
motiverende gespreksvoering
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Gespreksvaardigheden
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
De kracht van positief opvoeden
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
MODULE 1 ROLBEWUSTZIJN. SOFA-MODEL Samenwerken OndersteunenFaciliteren Afstemmen.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Psychomotorische taxonomie
Participerend Leiderschap
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het loopbaangesprek.
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Creatief Ketengericht Ondernemen
Een vergadering organiseren
Onderhandelen: een kunst apart
Deel 4: Spreken en gesprekken
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Behavior Based Safety Warehousing
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Vergadering Personeelsdienst
Duurzame inzetbaarheid
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Duurzame inzetbaarheid
Omgaan met verschillen
Besturen en Communiceren
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Lastige situaties bij het coachen van groepen Hoofdstuk 7 Lastige situaties bij het coachen van groepen

Soorten problemen en signalen Conflicten (zowel persoonlijk, inhoudelijk of procedureel) Grote heftigheid discussiëren, ongeduld, persoonlijk aanvallen, verwijtende toon, gebrek aan bereidheid tot luisteren of compromis. Verlies aan motivatie (taak niet interessant of belangrijk) Gebrek aan belangstelling, verveling en onrust, geringe participatie, onvoldoende voorbereiding, uitstelgedrag. Besluiteloosheid en oeverloze discussies (voortkabbelen) Abstract blijven in discussies, blijven doorgaan op details, niet doorvragen, beslissingen achteraf in twijfel trekken, beslissingen uitstellen.

Omgaan met conflicten Forceren; het is en blijft wat het is, kan gebruik worden gemaakt van machtsmiddelen. Toegeven; relatie van grote waarde, tegemoet komen. Ontlopen; opmerkingen negeren, niet de moeite waard om energie in te steken Compromis sluiten; beide partijen redelijk tevreden. Wordt lager ingezet op wederzijdse resultaat, relatie intact. Uitpraten (en onderhandelen); actief luisteren, eigen standpunt naar voren brengen, zoeken naar oplossing voor beide partijen. Sturing in de hand houden

Bespreekbaar maken van een samenwerkingsprobleem Ingrijpen of niet? Spanning in de groep zijn normaal. Afwegen wanneer er belemmeringen zijn voor een ander of het groepsproces. Bij enkeling, individueel aanspreken. Leiden van een probleemgesprek Fase 1: Inleiding (aandacht op verbetering van het groepsproces). Fase 2: Probleemformulering (spreek in de ik-vorm, maak het rondje af, blijf aandacht vasthouden totdat iedereen mening heeft gegeven). Fase 3: Vraag naar oplossingen (zelf verantwoordelijk houden, zelf buiten de discussie blijven, formuleren van gezamenlijk gekozen oplossing). Fase 4: Help afspraken concreet te maken (overzicht maken en concreet maken).

Motiveren van studenten 3 typen van motivational beliefs (+mogelijkheden om motivatie te vergroten): Het vertrouwen dat je de taak aankunt. Hoge verwachtingen, succeservaringen, heldere instructie De waarde die de taak voor je heeft. Eigen enthousiasme, ruimte voor interesse, actieve participatie, relevantie aangeven Het resultaat dat je nastreeft. Stimuleer de nieuwsgierigheid en verantwoordelijkheid en waardeer inspanning

De groep vooruit helpen Samenvatten (gericht op de inhoud van de discussie) discussie bevorderen, samenvatting moet kort zijn, kern weergeven van wat er gezegd is, manier om anderen weer aan het denken te zetten. Vragende toon eindigen. Heeft ook feedbackfunctie. Vragen stellen (proceskant als op de inhoud) De groep opnieuw betrekken, voorbeelden geven, verklaringen, moet geen overhoring zijn. Structureren (banen leiden van het proces) Agenda, doelen voor de bijeenkomst bedenken, meeschrijven zodat afspraken of denkwijze zichtbaar wordt. Tussendoor samenvatten voordat er naar het volgende punt gegaan wordt.