COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Communicatie met de klant
Lotgenotencontact.
Evalueren is een verzamelnaam van:
Feedback geven en ontvangen
Een goed loopbaangesprek, hoe doe je dat?
Hogescholen in Dialoog
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Iedereen coach naar Jef Clement.
Ppt voor trainer Gabrielle Bos
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Congres Appreciative Inquiry
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Gemaakt door: Jorn van Sisseren
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Help Selina’s eerste les
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Hoe vertel je een verhaal? sectorwerkstuk 4 mavo.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Do’s & dont’s coachen Ex gedetineerden Inburgering Langdurig werklozen Hangjongeren studenten.
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Praktijkervaring en reflectie

Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Starr methode.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Gespreksvaardigheden
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Verbindend communiceren met ouders
De kracht van het netwerken Waar? Wanneer? Hoe?. De eerste indruk Overleven Vriend of vijand? Positief realistisch.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Handvatten voor coaching
Anders kijken, anders doen
Het loopbaangesprek.
SLB2 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Reflecteren even pas op de plaats
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Samenwerken en communicatie
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
gesprekstechnieken Les 2
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Transcript van de presentatie:

COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43 S.T.A.R.R. COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43

S T A R Start: Stap 1. Stap 2. Stap 3: “Praatje pot”: Heet de klant welkom, biedt evt. koffie/thee aan, wissel een paar zinnen uit die nog niet over het doel/afspraken gaan. Wen even aan elkaar, maak rapport met de klant. Stap 1.   Vertel wat je gaat vertellen. Coach is het meest aan het woord. Vat samen waar jullie het de vorige keer over hebben gehad. Herhaal het SMART-doel Herhaal de gemaakte afspraken. Vraag nu pas hoe het gegaan is afgelopen periode. Laat de cliënt vertellen en pak een moment (positief of negatief) en ga daarop STARR-en. Stap 2. Voer het gesprek a.h.v de STARR methode. Client is het meest aan het woord. S SITUATIE: T 2. TAAK: A 3. ACTIES: R 4. RESULTAAT: 5. REFLECTIE: Stap 3: Vertel wat je verteld hebt. Coach is het meest aan het woord. Geef een korte samen vatting over wat jullie besproken hebben. Herhaal de gemaakte afspraken, (nieuw en/of oud). Maak een nieuwe afspraak. Neem professioneel afscheidt, bedankje en een stevige handdruk.

Stap 2. Voer het gesprek a.h.v de STARR methode. Client is het meest aan het woord. S SITUATIE: Concreet de situatie, (één moment), laten benoemen. Wat was de situatie? Wie waren erbij betrokken? Waar speelde de situatie zich af? Wanneer speelde de situatie? Wat gebeurde er? Was er een probleem?   T 2. TAAK: Wat was je taak? Wat was je rol"? Wat werd er van je verwacht? Wat vond je dat je moest doen? (wat verwachtte je van jezelf in deze situatie?) Wat wilde je bereiken (doel)? A 3. ACTIES: Hoe heb je gehandeld? Beschrijf je concrete gedrag. Wat was je reactie op de situatie? Wat dacht je? Wat voelde je? R 4. RESULTAAT: Wat is het resultaat van jouw aanpak? In hoeverre heeft deze aanpak het gewenste resultaat opgeleverd? Waarom wel / waarom niet? Hoe reageerden de anderen op het resultaat? 5. REFLECTIE: Hoe vond je dat je het deed? Was je tevreden met de resultaten? Wat is de essentie van wat je geleerd hebt? Wat zou je de volgende keer eventueel anders doen? Wat heb je daar dan voor nodig?

1: Situatie Hoe is het afgelopen weken gegaan? Hoe ging het bij je thuis? Hoe ging het op je werk? Hoe ging het in het weekend? Hoe heb je het ervaren? Familie, vrienden, feestjes?

2: Taak Kun je doel herhalen? Wat was je van plan aan te pakken? Wat vond je dat je moest doen? (wat verwachtte je van jezelf in deze situatie?) Wat wilde je bereiken?

3: Actie Wat heb je aan je voeding gedaan? Wat heb je gedaan aan extra beweging? Beschrijf je gedrag. Wat was je reactie op de situatie? Wat dacht je? Wat voelde je?

4: Resultaat Wat is het resultaat van jouw aanpak? In hoeverre heeft deze aanpak het gewenste resultaat opgeleverd? Waarom wel / waarom niet? Hoe reageerden de anderen op het resultaat?

5: Reflectie Hoe vond je dat je het deed? Was je tevreden met de resultaten? Wat is de essentie van wat je geleerd hebt? Wat zou je de volgende keer eventueel anders doen? Wat heb je daar dan voor nodig?

LSD L: Luisteren. S: samenvatten. D: doorvragen. Actief luisteren, knikken, hummen, oogcontact. S: samenvatten. Ik hoor u zeggen dat… Klopt het dat… D: doorvragen. Kun je daar meer over vertellen Herhalen kernwoord in vragende zin

Open vragen Ben nieuwsgiering. Hoe dan? Wanneer dan? Kun je daar meer over vertellen? Hoe is dat voor jou? Wat maakt dat…? Maar ook… stiltes laten vallen (rapport behouden door oogcontact/ non verbale communicatie.

                                                                                                                  

Non verbaal 80% Zonder contact geen contract…