VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert 1 Keuzemodule Nederlands als tweede taal 11 november 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
naamwoordelijk gezegde
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Sollicitatiegesprek.
Werkvormen als vanzelf
Workshop OGW in de klas..
Geletterdheid….. Wat is dat?
Illusies Door Maarten De meest opzichtige illusies samengebracht in een flitsende PowerPoint.
Een lessenserie van drie lessen
Inleiding taalwetenschap
Mythes over meertaligheid
Wat gaan we leren in groep 5
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Les 2 groep 8 leerdoel: Je kunt werken met een verhoudingstabel.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Kinderen en hun sociale talenten
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Kom je bij ons wonen? WIL JE WETEN WIE WIJ ZIJN?
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het begint bij het jonge kind
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
De dag van het solliciteren Blok 1
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Presentatie Bijeenkomst 3
Welkom bij de dialoogbijeenkomst
SCRUM Agile ontwikkelen
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Solliciteren: wat wil ik?
Pedagogische theorieën
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Onderzoeksvaardigheden 3
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Module Grammatica K3 zinsontleding.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Anders kijken, anders doen
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert 1 Keuzemodule Nederlands als tweede taal 11 november 2015

VIAVINCI Welkom Kort voorstelrondje Brainstorm betekenis tweede taalverwerving Belang NT2 (zowel onder-/midden- als bovenbouw) Theorie mbt tweede taalverwerving Overeenkomsten/verschillen T1 en T2-verwerving Verschillende benaderingen T2-onderwijs Eigen ervaringen T2-verwerving/-onderwijs Uitleg opdrachten

VIAVINCI Herkenbaar?

VIAVINCI Voorstellen Wie ben je? (naam, functie) Wat zijn je leerwensen? Waarom deze module? Wat is je kennis tot nu toe betreffende NT2? Huidige situatie (hoeveel nieuwkomers klas/school)?

VIAVINCI Doel van deze bijeenkomst Oriëntatie begrip (N)T2 Theorie tweede taalleren Belang NT2-onderwijs Inventarisatie gewenste informatie m.b.t. NT2-onderwijs Probeer steeds een koppeling naar eigen praktijk te maken.

VIAVINCI Brainstorm Nederlands als tweede taal

VIAVINCI Belang NT2-onderwijs Discussie: belang van goed NT2-onderwijs in de: -Onderbouw -Middenbouw -Bovenbouw

VIAVINCI Diverse begrippen Meertaligheid: in het dagelijks leven twee of meer talen gebruiken T1: eerst verworven taal, moedertaal T2: later aangeboden en verworven taal Effecten van tweetaligheid: -Substractief: negatieve effecten - Additief: positieve effecten T1: chair   T2:stoel Vormen van tweetaligheid: -Simultaan -Successief

VIAVINCI Wanneer is iemand tweetalig? (discussie)

VIAVINCI Theorie T2-verwerving Universeel T1  Tussentaal  T2 Progressie Fossilisatie  krompraters Variabel (dus 1x uiting goed is nog geen garantie)

VIAVINCI Variabel taalgebruik T2-sprekers (Hoe woon je in Nederland, met een groep, alleen…?) Met Nederlandse vrouw…in eh, flatje…ik weet niet. Ik woon beneden. Weet niet hoe zegt dat (Je kunt het woord niet vinden?) Het…eh, gebouw zelf…zijn drie etaasj…ik woon in beneden. Een grote woonkamer en twee slaapkamer en keuken (Heb je ook een tuin?) Ik heb grote tuin aan achterkant van huis. Met veel bo…bomen, bloemen, heel mooi. (Heb je zon in de tuin?) Ja, ’s morgens vele zon, goed schijnt, ’s middags nee (Er is geen zon?) Geen zon…de zon gaat andere kant gebouw, dus geen zon ’s middags) (Kun je je werk een beetje omschrijven?) Ik…eh, werk die Japans kantoor, met drie Japans mensen, met de geen Nederlandse mensen, alleen Japan mensen. Ik doet…eh, importeren en exporteren…eh, van de zaden en ook bonen en (onverstaanbaar) zaden van de groenten en de bloemen van De Japan naar Nederlands. (Uit: Appel & Vermeer, 2008)

VIAVINCI Theorie T2-verwerving Universeel T1  Tussentaal  T2 Progressie Fossilisatie  krompraters Variabel (dus 1x uiting goed is nog geen garantie) Thema-rhema structuur

VIAVINCI Thema-rhema structuur Emel (= Ayla’s jongere zusje) huilt, omdat vallen. Pappa kijken, pop kopen. Eentje zusje geven. Met de onder draaien, zij zegt mamma. En huilen, dan zo doen. En zelf, kammen. Spelen altijd. Alleen twee kinte (=kinderen), Emel en ikke. (uit: Gillis&Schaerlaekens, p. 359)

VIAVINCI Theorie T2-verwerving Universeel T1  Tussentaal  T2 Progressie Fossilisatie  krompraters Variabel (dus 1x uiting goed is nog geen garantie) Thema-rhema structuur Compenstatiestrategieën Vermijdingsstrategieën

VIAVINCI Overeenkomsten T1- en T2- verwerving Het is dezelfde taak, namelijk het verwerven van taal Iedereen kan het Vaste verwervingsvolgorde Begrip gaat vooraf aan productie

VIAVINCI Verschillen T1- en T2-verwerving Voorkennis groter bij T2 Taalaanbod, manier van leren Relatie met totale ontwikkeling Startpunt verschilt bij T2 Eindpunt verschilt meer bij T2 Tempoverschillen groter bij T2

VIAVINCI Benaderingen T2-onderwijs Grammatica-vertaalbenadering -Cognitieve-code-leren Audio-linguale benadering Communicatieve benadering Receptieve benadering* (TPR)(TPR) Handelingspsychologische benadering* * deelbenaderingen, geen taaltheoretische basis

VIAVINCI Helaas… Dè benadering voor T2-onderwijs bestaat niet.

VIAVINCI Duik in het verleden… Welke benadering lag ten grondslag aan de T2-verwerving? Hoe heb je dat ervaren? Zou je het zelf anders doen? Hoe? Let op: dit ging om taalleren. Beperkt aantal uur per week les (in moedertaal)

VIAVINCI Opdrachten Ga na op welke manier NT2-onderwijs op jouw school wordt aangeboden in de methode. -Welke benadering(en) ligt/liggen hier ten grondslag? -Kies een les uit die je goed vindt en eentje waar je nog iets aan zou willen veranderen. Neem beide lessen mee naar de volgende bijeenkomst. Neem een gesprek met een anderstalig kind op (10-15 min.). Werk ongeveer 5 min. uit Neem dit mee naar de volgende bijeenkomst. Schrijf een kort reflectieverslag (half A4-tje) van deze bijeenkomst. Welke nieuwe, nuttige informatie heb je gekregen, aan welke informatie heb je naar aanleiding van deze bijeenkomst nog behoefte?

VIAVINCI Afronden Zijn er nog vragen? Wat neem je mee uit deze bijeenkomst? Evaluatieformulieren