Leiderschap Naar een professionele cultuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005.
Advertisements

Rol containment bij organisatie-ontwikkeling
Door goede gesprekken groeien
Aanpak voor een top team
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Het gaat om onderwijs! Welkom! Workshop Professionele Leer Gemeenschap
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De kracht van het onderwijs is de leerkracht De directeur maakt het verschil, positief of negatief Koos van den IJssel Richard Berenschot.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Hogescholen in Dialoog
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Elleke Landeweer, Remy Welleman, Bianca van den Nieuwendijk
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Werkingsgebied van Management Drives
VHIC Leergang Record Manager (LARM) Najaar 2005
emotionele bankrekening
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
Hoe brei een team?.
The survival of the fittest
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Met Stakeholders Gedeelde Visie
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Het Rijk van Koning Klant
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
De kracht van positief opvoeden
Cultuur, de basis voor een HR Strategie
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
Passie voor het vak Oog voor het kind
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Informatieavond bs. De st. Nicolaasschool
Sterker communiceren = relaties versterken
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Bepaal jouw (voor)waarden
studieochtend Lidwinaschool 17 november 2010
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
De spagaat van herstelgericht werken met forensische cliënten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Persoonlijk Leiderschap
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Leren van binnenuit.
introductiebijeenkomst
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Basisschool De Dassenburcht NUENEN
Transcript van de presentatie:

Leiderschap Naar een professionele cultuur Maatwerktraject leiderschaps- en teamontwikkeling Primo

Doel: De vraag vanuit de studiedag van directies en IB-ers van Primo: meer inzicht en vaardigheden verkrijgen in het laten ontwikkelen van de teamcultuur naar een professionele leergemeenschap Aansluiting bij module 4.2 verandermanagement cq projectmanagement (en dubbelingen voorkomen)

Programma: Professionele leergemeenschap Huidige teamcultuur identificeren Gewenste teamcultuur bepalen De route ‘uitlijnen’ Projectmatige aanpak ( vrijdagochtend vervolg)

De Professionele leergemeenschap: Een gezamenlijke definitie… Kenmerken van de PLG Huidige teamcultuur in kleuren Gewenste PLG in kleuren

Cultuurtype 1: Veiligheid Kleur: Paars Belangrijke waarden: veiligheid, vertrouwen, geborgenheid, tradities, rituelen Schoolcultuur: + nadruk op veiligheid en vertrouwdheid, het voelt warm - traditioneel, bolwerk Leider (‘grootvader-schoolhoofd’): + biedt stabiliteit en veiligheid - verandert de school nauwelijks, omdat ‘het vroeger toch ook goed was’

Cultuurtype 2: Kracht Kleur: rood Belangrijke waarden: Snelheid, impulsiviteit, (daad)kracht, lijfsbehoud, vechten Schoolcultuur: + stevig, snel, er wordt gewerkt - machtsspelletjes, conflictueus Leider (‘de baas’): + tempo, druk op de ketel, duidelijk wie de baas is - verandert de school door te ‘sturen’ ( weerstanden)

Cultuurtype 3: Structuur Kleur: blauw Belangrijke waarden: Discipline, orde, plicht, regels, controle, zekerheid, betrouwbaarheid Schoolcultuur: + georganiseerd en gestructureerd, het is duidelijk - star en bureaucratisch Leider: (‘organisator’) + bouwt overzichtelijke gestructureerde school op, houdt zich zelf ook aan de regels - door een teveel aan regels en afspraken verzandt de school en komt tot stilstand

Workshop Inventariseer vanuit jouw school / scholen / personen / situaties waarin duidelijk behoefte is aan deze waarde-volle benadering waarin de stabiliserende benadering van paars-rood-blauw wenselijk is.

Cultuurtype 4: Resultaat Kleur: oranje Belangrijke waarden: beter willen zijn, competitie, uitdaging, succes Schoolcultuur: + flexibel, doelgericht, ambitieus - egoïstisch, opschepperig Leider (‘motivator, stimulator’): + gaat voor hoogste resultaat, is ambitieus, benut trekkracht van beoogde doelen - veeleisend, stressverhogend

Cultuurtype 5: Mensgericht Kleur: groen Belangrijke waarden: groepsgevoel, idealen, sociaal, empathie, gelijkheid, harmonie, consensus Schoolcultuur: + samenwerkend en kennis delend, een team - kletserig / roddelend, soft, subgroepjes Leider (‘teamleider’): + betrokken, communicatief, verbindend - ‘Lijder’, stroperig, besluiteloos

Cultuurtype 6: Innovatief Kleur: geel Belangrijke waarden: willen begrijpen, analyseren, verbanden, vrijheid, ruimte Schoolcultuur: + kennis verwervend, gehecht aan autonomie - traag veranderend, complicerend Leider (‘strateeg’): + doordacht, innovatief, wil ‘weten’, gehecht aan vrijheid - detaillistisch, complicerend, stelt telkens het plan-pad bij

Workshop Inventariseer vanuit jouw school / scholen / personen / situaties waarin duidelijk behoefte is aan deze waarde-volle benadering waarin de dynamische benadering gewenst wordt

Workshop Inventariseer scholen / personen / situaties die duidelijk behoefte hebben aan deze waarde-volle benadering waarin deze inspirerende benadering gewenst wordt

Zelfinzicht Bestudeer je MMI-profiel, welke stijl heb jij? Belangrijkste waarden Besluitvormingsvolgorde Afwijzing Energiebronnen Energielekken Profiel dat je hanteert tijdens stress Met een collega bespreken: welke relatie zie je met de huidige teamcultuur?

Doelbepaling Formuleer de wenselijke kleurenmix voor jouw school Belangrijkste waarden Besluitvormingsvolgorde Energiebronnen Met een collega bespreken: de weg ernaartoe

Ontwikkeltraject: projectmatig toewerken naar de PLG Bestudeer je MMI-profiel, welke stijl heb jij? Belangrijkste waarden Besluitvormingsvolgorde Afwijzing Energiebronnen Energielekken Met een collega bespreken

Afsluiting Welke doelen zijn gehaald? Donderdagochtend vervolg projectmatige aanpak van de ontwikkeling naar een PLG