Leiderschap Naar een professionele cultuur Maatwerktraject leiderschaps- en teamontwikkeling Primo
Doel: De vraag vanuit de studiedag van directies en IB-ers van Primo: meer inzicht en vaardigheden verkrijgen in het laten ontwikkelen van de teamcultuur naar een professionele leergemeenschap Aansluiting bij module 4.2 verandermanagement cq projectmanagement (en dubbelingen voorkomen)
Programma: Professionele leergemeenschap Huidige teamcultuur identificeren Gewenste teamcultuur bepalen De route ‘uitlijnen’ Projectmatige aanpak ( vrijdagochtend vervolg)
De Professionele leergemeenschap: Een gezamenlijke definitie… Kenmerken van de PLG Huidige teamcultuur in kleuren Gewenste PLG in kleuren
Cultuurtype 1: Veiligheid Kleur: Paars Belangrijke waarden: veiligheid, vertrouwen, geborgenheid, tradities, rituelen Schoolcultuur: + nadruk op veiligheid en vertrouwdheid, het voelt warm - traditioneel, bolwerk Leider (‘grootvader-schoolhoofd’): + biedt stabiliteit en veiligheid - verandert de school nauwelijks, omdat ‘het vroeger toch ook goed was’
Cultuurtype 2: Kracht Kleur: rood Belangrijke waarden: Snelheid, impulsiviteit, (daad)kracht, lijfsbehoud, vechten Schoolcultuur: + stevig, snel, er wordt gewerkt - machtsspelletjes, conflictueus Leider (‘de baas’): + tempo, druk op de ketel, duidelijk wie de baas is - verandert de school door te ‘sturen’ ( weerstanden)
Cultuurtype 3: Structuur Kleur: blauw Belangrijke waarden: Discipline, orde, plicht, regels, controle, zekerheid, betrouwbaarheid Schoolcultuur: + georganiseerd en gestructureerd, het is duidelijk - star en bureaucratisch Leider: (‘organisator’) + bouwt overzichtelijke gestructureerde school op, houdt zich zelf ook aan de regels - door een teveel aan regels en afspraken verzandt de school en komt tot stilstand
Workshop Inventariseer vanuit jouw school / scholen / personen / situaties waarin duidelijk behoefte is aan deze waarde-volle benadering waarin de stabiliserende benadering van paars-rood-blauw wenselijk is.
Cultuurtype 4: Resultaat Kleur: oranje Belangrijke waarden: beter willen zijn, competitie, uitdaging, succes Schoolcultuur: + flexibel, doelgericht, ambitieus - egoïstisch, opschepperig Leider (‘motivator, stimulator’): + gaat voor hoogste resultaat, is ambitieus, benut trekkracht van beoogde doelen - veeleisend, stressverhogend
Cultuurtype 5: Mensgericht Kleur: groen Belangrijke waarden: groepsgevoel, idealen, sociaal, empathie, gelijkheid, harmonie, consensus Schoolcultuur: + samenwerkend en kennis delend, een team - kletserig / roddelend, soft, subgroepjes Leider (‘teamleider’): + betrokken, communicatief, verbindend - ‘Lijder’, stroperig, besluiteloos
Cultuurtype 6: Innovatief Kleur: geel Belangrijke waarden: willen begrijpen, analyseren, verbanden, vrijheid, ruimte Schoolcultuur: + kennis verwervend, gehecht aan autonomie - traag veranderend, complicerend Leider (‘strateeg’): + doordacht, innovatief, wil ‘weten’, gehecht aan vrijheid - detaillistisch, complicerend, stelt telkens het plan-pad bij
Workshop Inventariseer vanuit jouw school / scholen / personen / situaties waarin duidelijk behoefte is aan deze waarde-volle benadering waarin de dynamische benadering gewenst wordt
Workshop Inventariseer scholen / personen / situaties die duidelijk behoefte hebben aan deze waarde-volle benadering waarin deze inspirerende benadering gewenst wordt
Zelfinzicht Bestudeer je MMI-profiel, welke stijl heb jij? Belangrijkste waarden Besluitvormingsvolgorde Afwijzing Energiebronnen Energielekken Profiel dat je hanteert tijdens stress Met een collega bespreken: welke relatie zie je met de huidige teamcultuur?
Doelbepaling Formuleer de wenselijke kleurenmix voor jouw school Belangrijkste waarden Besluitvormingsvolgorde Energiebronnen Met een collega bespreken: de weg ernaartoe
Ontwikkeltraject: projectmatig toewerken naar de PLG Bestudeer je MMI-profiel, welke stijl heb jij? Belangrijkste waarden Besluitvormingsvolgorde Afwijzing Energiebronnen Energielekken Met een collega bespreken
Afsluiting Welke doelen zijn gehaald? Donderdagochtend vervolg projectmatige aanpak van de ontwikkeling naar een PLG