Krachtige leeromgevingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Hogere denkvaardigheden
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Mediaopvoeding.
Structuur secundair onderwijs
Krachtige leeromgevingen (groep 2)
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Krachtige leeromgevingen
Krachtige leeromgevingen
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Onderzoeksontwerp
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Voortgangsgesprek fase 1
Evalueren maakt een verschil
Krachtige leeromgevingen
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Krachtige leeromgevingen
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Social work Week 2.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Krachtige leeromgevingen
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Keuzethema: differentiatie
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Bijeenkomst September 2015
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Toetsing en toetsontwikkeling
Groepssessie 1: Curriculum Aan de slag Deel 1 Enkele mogelijke oplossingen Filmfragment Nederlands 1.
Experten in de derde graad Proefproject
Psychomotorische taxonomie
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Krachtige leeromgevingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
De juiste route naar het juiste doel
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Product van TU Delft, SEC
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Product van TU Delft, SEC
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Krachtige leeromgevingen Groepssessie 1: Curriculum Groep 1 B

Planning groepssessies Curriculum (vandaag) Toetsen en evalueren (donderdag 29/10)

Groepssessie 1 Curriculum op macroniveau Curriculum op mesoniveau Curriculum op microniveau Aan de slag… Uitleg praktijkopdracht

Even herhalen…. selectie en ordening van inhouden, Curriculum : "… in essentie een plan ter ondersteuning van het leren. Het bestaat uit doelen om het leren te richten….; het resultaat van drie soorten beslissingen: selectie en ordening van inhouden, keuze van leerervaringen die men wil uitlokken zodat de inhouden gepast worden gemanipuleerd, een planning met daarin de optimale leercondities. " (Taba, 1962)

Eindtermen / ontwikkelingsdoelen Even herhalen…. Macroniveau Eindtermen / ontwikkelingsdoelen VOETen Mesoniveau Leerplannen Microniveau Lesdoelstellingen

Curriculum op macroniveau

Eindtermen en ontwikkelingsdoelen "Ontwikkelingsdoelen en eindtermen zijn minimumdoelen op het vlak van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes die de maatschappij via het Vlaams Parlement absoluut noodzakelijk acht voor het onderwijs van vandaag." (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, 1998, p.6).

Verdeling Ontwikkelingsdoelen Eindtermen Kleuteronderwijs Buitengewoon kleuteronderwijs / Buitengewoon lager onderwijs Lager onderwijs Secundair onderwijs : B-stroom, OKAN Buitengewoon secundair onderwijs Secundair onderwijs : ASO, BSO, TSO, KSO Basiseducatie, secundair volwassenonderwijs, hoger beroepsonderwijs, Specifieke eindtermen DKO

Verschil Ontwikkelingsdoelen: na te streven Leergebiedgebonden en leergebiedoverschrijdend Eindtermen: minimaal te bereiken op het einde van een grens. Vakgebonden, vakoverschrijdend en specifiek (ASO) Te raadplegen op deze website: http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/secundair- onderwijs/index.htm

Voorbeeld: eindtermen Artistieke opvoeding - muzikale opvoeding - 1ste graad – A-stroom

Voorbeeld: eindtermen Artistieke opvoeding - plastische opvoeding - 1ste graad – A-stroom

Zijn er vakgebonden eindtermen voor alle vakken? Enkel vakgebonden eindtermen voor vakken van de basisvorming Niet voor levensbeschouwelijke vakken bv. NC zedenleer → leerplannen http://www.nczedenleer.be/ Deeltijds Kunstonderwijs → leerplannen http://www.ovsg.be/ en http://www.g-o.be/

7de jaar

http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/basisonderwijs/

En het Hoger onderwijs? Zelf verantwoordelijk voor de kwaliteitsbewaking van hun opleidingen. Met studenten, alumni, externe deskundigen uit het werkveld en internationale deskundigen. Een zelfevaluatierapport Een visitatie door een onafhankelijke commissie van experts Een visitatierapport met de bevindingen van de visitatiecommissie. Accreditatie, instellingsreview…

Wat zijn vakoverschrijdende eindtermen of VOET’en?

Wat zijn VOET’en? Minimumdoelen die niet specifiek behoren tot een vakgebied maar door de school als geheel moeten behaald worden. Vaak via projecten Je kan de VOETen hier vinden

Waarom VOET’en? Doelen die anders tussen de mazen van het net verdwijnen: komen te weinig aan bod in traditionele vakken Samenhang bevorderen in het onderwijsaanbod Meer kans tot niet-cognitieve doelen en betere synthese van kennis en ervaringen Beantwoorden aan de actuele vormingsbehoeften (brede en harmonische vorming) Brug vormen tussen school en samenleving

Specifieke eindtermen (ASO) Uitzonderingen vermelden: cesuurdoelen, technisch-technologische opvoeding

Curriculum op mesoniveau

Leerplandoelen Startpunt: eindtermen en ontwikkelingsdoelen Eigen verantwoordelijkheid van de school: uitwerken van een leerplan, werkplan AUTONOMIE maar grote invloed van onderwijsnetten, koepels

Secundair onderwijs: verdeling per net Officieel gesubsidieerd (steden en provincies) Gemeenschapsonderwijs Vrij Gesubsidieerd (vooral Katholiek) Bron: Vlaams onderwijs in cijfers 2013 - 2014

Verdeling onderwijsniveaus

Waar zoek ik leerplannen? Websites per onderwijsnet : Leerplannen van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap   de leerplannen van het gesubsidieerd vrij onderwijs (Katholiek onderwijs) Ook nog: Steinerscholen, Joods, Orthodox, Montessori, FOPEM….   de leerplannen van het gesubsidieerd officieel onderwijs Provinciaal onderwijs Stedelijk en gemeentelijk onderwijs

Leerplannen van het GO! Krachtige leeromgevingen- groepssessie 1 Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Leerplannen van het GO! Voorbeeld: Muziekesthetica - 3de graad – KSO

Leerplannen van het VVKSO (Vlaams verbond katholiek secundair onderwijs)

Leerplannen van het VVKSO Voorbeeld: Plastische opvoeding - 3de graad - BSO

Leerplannen van OVSG (Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten)

Leerplannen van OVSG Voorbeeld: Project algemene vakken (PAV) – 3de graad - BSO

Leerplannen van het DKO Onderwijskoepel van steden en gemeenten Gemeenschapsonderwijs Er is enkel Deeltijds Kunstonderwijs in het gemeenschaps- en stedelijk onderwijs.

Curriculum op microniveau

Lesdoelen Nu sterk bepaald door leerpakketten (handboeken) met concrete lesdoelen en uitwerking leerstof, media, toetsing, werkvormen (leerkrachthandleiding). Leerkracht bepaalt uiteindelijk de keuzes.

Formuleren van lesdoelen d.m.v. taxonomieën Lesdoelen worden operationeel geformuleerd Een operationeel leerdoel geeft aan welk concreet observeerbaar gedrag men verwacht van de lerende en op welke inhoudscategorie dit gedrag betrekking heeft

Bloom - gedragsdimensies Bloom Revised

Bloom - gedragsdimensies Herinneren: herkennen, uit geheugen ophalen Begrijpen: interpreteren, voorbeelden zoeken, classificeren, samenvatten, afleiden, vergelijken en verklaren. Toepassen : uitvoeren procedures bij gekende taken en gebruiken procedures bij nieuwe taken.

Bloom - gedragsdimensies Analyseren: complex geheel opsplitsen in samenstellende delen, differentiëren, organiseren en attribueren. Evalueren: controleren, bekritiseren. Interne/externe criteria toepassen, een uitspraak doen en conclusies trekken. Creëren: hypothesen genereren, plannen ontwerpen, een product ontwikkelen.

Bloom – inhoudsdimensies

Formuleren van lesdoelen d.m.v. taxonomieën Voorbeeld lesdoel muzikale opvoeding: De leerlingen demonstreren hoe de houtblaasinstrumenten worden bespeeld. Gedragsdimensie = toepassen Inhoudsdimensie = procedurele kennis

Samen aan de slag… Deel 1 We bekijken samen volgend lesfragment: TV Klasse Meesterlijk - Creatief in de les Nederlands (3de graad KSO) We zoeken een eindterm die in het lesfragment nagestreefd wordt We zoeken een leerplandoel dat in het lesfragment nagestreefd wordt We concretiseren het leerplandoel tot vakgebonden lesdoelen van een hoog niveau Houd rekening met de taxonomie van Bloom (zie checklist in pakket leermateriaal) Vervolgens zoeken we een VOET die in het lesfragment nagestreefd werd

Lukt eduroam niet? UGent guestaccount voor vandaag: Gebruikersnaam: guestSlo1 Wachtwoord: TuT8bnik

Zelfstandig aan de slag Deel 2 Zie opgave in bijlage Studenten muziek: Eindterm Artistieke opvoeding – A-stroom (1ste graad) Studenten beeldende kunst: Eindterm Lager onderwijs – Leergebied Muzische Vorming Studenten audiovisuele kunst: Eindterm Lager onderwijs – Leergebied Muzische Vorming Studenten drama: Eindterm Lager onderwijs – Leergebied Muzische Vorming

Zelfstandig aan de slag… Deel 2 Werk per 3 met mensen uit dezelfde opleiding Je kiest één van de 3 eindtermen Zoek een overeenstemmend leerplandoel Kies zelf het net of de koepel Concretiseer het leerplandoel tot een 5-tal lesdoelen Houd rekening met de taxonomie van Bloom Zorg ook voor lesdoelen van een hoog niveau Je gaat na welke VOET(en) nagestreefd kunnen worden Klaar? Overleg en geef feedback aan een andere groep

Praktijkopdracht zie website Let op ! Er zijn 2 versies Enkel studenten muziek maken de Ugentversie

Praktijkopdracht Voorblad De opdracht bestaat uit de volgende onderdelen: Voorblad 1 Eindterm (indien geen eindtermen beschikbaar, ga rechtstreeks naar leerplandoel) 1 Leerplandoel 5 Lesdoelen + typering volgens taxonomie van Bloom 1 VOET (context-eindterm-gemeenschappelijke stam) Scenario van uw aanpak met: beschrijving leerkracht- en leerlinggedrag + motivering van aanpak + bewijs dat de VOET nagestreefd wordt Bijlagen met lesmateriaal en gebruikte bronnen

Praktijkopdracht: evaluatiecriteria Doelen aanwezig op 3 aggregatieniveaus: eindterm/VOET - leerplan - lesdoelen Logische samenhang tussen eindterm, leerplandoel en lesdoelen Typering van de lesdoelen volgens de taxonomie van Bloom Hoge gedragsniveaus komen aan bod Logische samenhang tussen lesdoel en gekozen aanpak (werkvorm)

Praktijkopdracht: evaluatiecriteria Opbouw van scenario geeft garanties om vooropgestelde doelen te bereiken In het scenario wordt per lesdoel zowel het gedrag van de leerlingen als het gedrag van de leerkracht concreet beschreven In het scenario wordt per lesdoel de keuze voor de gekozen aanpak gemotiveerd Het scenario beschrijft concreet de manier waarop de VOET nagestreefd wordt

Checklist