Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ja, zeker vandaag!.
Levensvragen Over geluk…..
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Effecten van alcohol en kwetsbaarheid voor verslaving
ASS: wanneer zichtbaar?
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
Verlengde Instructie Groepen 3.
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Autisme in de dagelijkse praktijk
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
De oudere stagiaire.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Bespreken positieve soa-uitslag
Het begint bij het jonge kind
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Ontwikkelingspsychologie
DEEL 2 LES 22a De verdieping Les 22a De tweede hand versie
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Trends 3 Trends in Kinderopvang en Opvoeding jonge kinderen
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
gespreksvaardigheden
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Werken met groepen jonge kinderen
Keuzevak Psychiatrie Les 2. Hechtingsstoornissen
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Gameverslaving: facts and stories
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Zoveel begint bij een kind ZOVEEL BEGINT BIJ EEN KIND.
OPVOEDEN IN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ DELPHINE VAN DER DONCKT (R ), 1BAOC3.
Klinische Genetica Prenatale Diagnostiek & Screening
Beter omgaan met ruzies
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ouderlijke persoonlijkheid, opvoeding en probleemgedrag Waarden en normen.
18-/18+ of transitiepsychiatrie? Ambities ggz: pleidooi voor een levensloopbenadering Adolescentie is de psychologische ontwikkeling van de jongere naar.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
Fokkerij 1.1 Wat is genetica?.
Fokkerij 1.1 Wat is genetica?.
Ziekte verloop 2.3 en
Fokkerij 1.1 Wat is genetica?.
ontwikkelingspsychologie
Intensieve begeleiding
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Groeihormoon-stoornis..
Transcript van de presentatie:

Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind Week 2 Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind

Hoofdstuk 3: erfelijkheid en prenatale ontwikkeling Steeds meer kennis over erfelijkheid en genetica :past binnen nature visie Dat heeft positieve en negatieve kanten Enerzijds bijv voorkomen van ziektes Anderzijds leidt deze kennis soms tot moeilijke dilemma’s http://www.npo.nl/specials/down-voor-dummies--2

Lees de casus en bespreek tussen vraag3.1 Psychologie bestudeert complexe eigenschappen, en die zijn polygenetisch bepaald, Dat wil zeggen: door meerdere genen bepaald Daarnaast wordt ontwikkeling niet alleen door de genetische bagage bepaald

Prenatale ontwikkeling en invloeden van buiten af Schadelijke invloeden kunnen zijn: (infectie) ziekten Onvoldoende en/of eenzijdige voeding Hoge of lage leeftijd van de moeder # risicogroep p 65 Stress Drugs en medicijnen Schadelijke chemicaliën en stralingsgevaar

Tussenvraag 3.2, 3.3 en 3.4 Baseer je argumenten op de theorie/ ontwikkelingspsychologie Lukt dat bij alle vragen? Welk plan zou je maken als het kind van Ankie en Herman bij jou op de groep kwam?

Anders dan gemiddeld: te vroeg geboren Grotere overlevingskansen Handicaps, leer – en concentratie stoornissen komen bij 15 % voor. Risico voor sociaal – emotionele ontwikkeling Zorgen op latere leeftijd-> meestal lastig om een oorzakelijk verband met de vroeggeboorte vast te stellen.

Hoofdstuk 4: fysieke ontwikkeling 1e levensfuncties; Apgar score -> voorspellende waarde? Fysieke groei: groeipatronen, invloeden op ontwikkeling, psychologische reactie op groei. Motorische mijlpalen Veel variatie mogelijk zonder dat er meteen een probleem hoeft te zijn Wat merken jullie hiervan in je werk? Zijn ouders bezorgd?

Neurofysiologische rijping Belangrijke basis, toch weten we er nog te weinig van! Wel snelle ontwikkelingen op dit gebied Het brein is flexibel, zeker bij kinderen/ jonge mensen. Het ontwikkelt door, functies worden overgenomen. Belang van motoriek, ook sociaal emotioneel! Oefenen! http://www.pinterest.com/sayaro/emmi-pikler/ Belang van spel voor motorische ontwikkeling Zwakke motoriek gaat vaak samen met andere problemen: ook hierbij weer: niet oorzakelijk

Nature of nurture? Ook bij deze onderwerpen kun je opnieuw bekijken waar de nadruk op ligt: nature of nurture? Maakt de keuze voor het een of het ander iets uit voor je handelen?