Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Ontwikkelingstheorien: Een kijk vanuit de levensloop van hun bedenkers
De “ leraar” als rolmodel
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Basisstof 4: Hoe wordt gedrag bepaald?
o.a. bij deelname in het verkeer
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
Psychologie van de beweging: afspraken
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
Behaviorisme Calista Roy
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Over het tentamen: Voor 3 ects: Voor 2 ects:
Conditionering Sander Slootman, Christian Mesman, Tom den Ouden.
Stromingen binnen de Psychologie
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
Boek: biologie voor jou HAVO A
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Modellen en Stromingen
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
Modellen en Stromingen
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Gedrag.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 11 lesweek 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
(Ped)agogiek Hoorcollege 2
Sheets: Kamer: ML
De cognitief gedragstherapeutische benadering
Gedrag.
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Psychologie van het leren
Consumentengedrag Leren I
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Opdracht 3.3.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Psychologie Conditioneren
Psychologieles 11 lesweek 1
Thema Gedrag.
Door Emily Vandevijvere
Aangeboren & Aangeleerd gedrag
Gedrag en Wetenschap Afleveringen 1 t/m 16.
Transcript van de presentatie:

Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu vrije@hr.nl med.hr.nl/vrije

Programma vandaag Terugblik vorige keer Hoofdstuk 3

Terugblik Psycho-analyse: Veel aandacht voor de binnenwereld van het kind / de volwassene Het onbewuste Veel aandacht voor de eerste levensjaren

Behaviorisme - ontstaan Begin van de 20e eeuw, in Amerika. Vooral interesse in de praktische toepassing van de psychologie Geen innerlijk, geen ‘vroeger’ (i.t.t. psychoanalyse) Objectieve kennis Tegenwoordig wordt behaviorisme gemixt met de cognitieve theorie

Uitgangspunten Objectiviteit en waarneembaar gedrag Leerprocessen Mensen en dieren zijn gelijk, wat betreft leerprocessen Mensen komen ‘blanco’ ter wereld Gedrag zo simpel (klein) mogelijk verklaren

Mensbeeld Watson – mechanistisch Skinner – organistisch

4 leerprocessen Habituatie Klassiek Conditioneren Operant Conditioneren Model-leren

1. Habituatie De meest algemene manier van leren, zonder dat je het door hebt. Habitueren voorkomt dat er teveel prikkels binnenkomen Gewenningsleren (prikkel wordt ‘onbelangrijk’) Sensitisatie = tegenovergestelde

2. Klassiek conditioneren Pavlov en Watson Associatief leren, leren om 2 stimuli met elkaar te verbinden Een verband bouwt voort op aangeboren reflexen

Watson Little Albert https://www.youtube.com/watch?v=FMnhyGozLyE OCS (plotseling geluid) → OCR (angst) OCS (geluid) + NS of CS (muis) → OCR (angst) CS (muis) → CR (angst)

Pavlov https://www.youtube.com/watch?v=nnYN5v5VTAA

Klassiek conditioneren Leerwetten Onbewust leerproces Discriminatie: de stimulus moet aan bepaalde kenmerken voldoen om de reactie uit te lokken Generalisatie: er wordt geen onderscheid gemaakt tussen 2 verschillende stimuli Contiguïteit: 2 stimuli moeten gelijk of vlak na elkaar plaatsvinden Extinctie: uitdoving

3. Operant conditioneren https://www.youtube.com/watch?v=TtfQlkGwE2U https://www.youtube.com/watch?v=-63ysqT5nu0&feature=related 3. Operant conditioneren Thorndike: wet van het effect Skinner: S-R-C model (stimulus- respons-consequentie) - Gedrag neemt toe als het beloond wordt - Gedrag neemt af als het niet-beloond wordt (straf of negeren) - Als gedrag dus toeneemt of in stand blijft, is er kennelijk een beloning…

3. Operant conditioneren consequenties van gedrag Positief = toedienen Negatief is wegnemen 3. Operant conditioneren consequenties van gedrag Positieve beloning: het gedrag leidt tot iets prettigs Negatieve beloning: het gedrag leidt tot het vermijden van iets vervelends Positieve straf: het gedrag leidt tot iets onaangenaams Negatieve straf: het gedrag leidt tot het verliezen van iets aangenaams Negeren en uitdoven: door gedrag te negeren zal het gedrag uitdoven Confronteren en uitdoven: blootstellen aan situatie (bij angst) https://www.youtube.com/watch?v=-63ysqT5nu0&feature=related

3. Operante conditionering leerwetten Beloning = bekrachtiging Wet van frequentie gedrag dat altijd beloond wordt gedrag dat af en toe beloond wordt (= intermittant reinforcement)

3. Operante conditionering Leerwetten Snelle/directe consequenties → meeste effect Effect van straf Ritssluitingseffect Generalisatie en discriminatie Shaping

4. Model leren Bandura Sociaal leren (leren van iemand anders) https://www.youtube.com/watch?v=hHHdovKHDNU

Behaviorisme in reclame https://www.youtube.com/watch?v=vo-GS0InYm4

Volgende keer