Begeleiden en Coachen week 5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
….een korte presentatie
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Medmec04 – Engagement Les 5
Organisatiestructuur en
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Conflicten en onderhandelingen
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Greep op de groep Goed teamleiderschap Je groep of team sturen in de gewenste richting Congres Groepen Ede 8 april 2011 Willem de Haas © Willem de Haas.
Congres Appreciative Inquiry
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Dossier Empowerment.
Leerstijlen KOLB SJM.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Gespreksvaardigheden
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Toetsvereisten Toetsonderdeel 1) theoretische toets en reflectieverslag / eind kwartaal 3 De lessen worden afgesloten met een theoretische toets met open.
Groepsdynamica.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Groepsdynamica.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1. Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende.
Fases in het radicaliseringsproces
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Behoeften van de doelgroep & activiteiten
Conflicten en onderhandelingen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Draagvlak vergroten bij collega’s
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
morele weerbaarheid lerend onderzoeken 31 oktober 2013
Master Practitioner Coach
Groepsdynamica Storming
Nee Zeggen!.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
De week van de vrijwilliger
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Gesprekstechnieken Les 3.
Hoofdstuk 1 Taken Teamleider
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
In de vuurlinie van een pos
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Begeleiden en Coachen week 5 Remmerswaal , hoofdstuk 5 `Groepsvorming en –ontwikkeling´

Terugblik week 4 We bespreken een aantal eye-openers-kernkwadranten als volgt: Beschrijf je kernkwadrant Welke positief inzicht heeft dit je opgeleverd? Waar werd je (kritisch) mee geconfronteerd? Wat heeft het je geleerd? Daarna: reacties en vragen uit groep

Proeftoets hs 3 en 4 Aan de slag… Wie is de winnaar?

Groepsontwikkeling Remmerswaal onderscheidt 3 modellen: Lineair model: Hoofdaandacht voor verhouding taak aspecten en sociaal-emotionele aspecten (Amerikaans georiënteerd – o.a. Lewin) Spiraal model: Hoofdaandacht voor proceskant in groepen en samenhang met individuele dynamiek binnen groepsleden (psycho-analyse – o.a. Lieberman) Polariteiten model: Hoofdaandacht voor de ontwikkelingen in de spanningen tussen steeds wisselende polariteiten, bijv. rationeel versus emotioneel (Pages, Gestalt) Wel aandacht voor voor- midden en eindfase maar weinig voor het ontstaan van groepen. Terwijl daar wel vaak het bestaansrecht aan te ontlenen valt Nb: uitzondering is Stemerding: die ingaat op de voorfase van het ontstaan van een groep. S. beschrijft het ontstaan van een groep als het resultaat van vooroverleg en planning in de directe sociale omgeving van de nieuwe groep. Hij wijst daarbij op de rol van behoeften en belangen die in het grotere sociale verband onvoldoende onderkend en erkend zijn. Zo gezien komen nieuwe groepen voort uit onvrede met het bestaande systeem: tekorten en blinde vlekken in de maatschappij, of in een onderdeel daarvan, stimuleren tot groepsvroming. uitkomst van vooroverleg ivm behoeften en belangen die onvoldoende aan bod komen. Onvrede met het bestaande systeem. Voorbeeld: politieke partijen, christelijke splintergroepen Sartre en Pages hebben het niet over vooroverleg maar over spontane groepsvorming

Ambigue figuren (mens of materie) Ambigu = dubbelzinnig Kwestie bij dilemma´s is: Hoe kijk je naar zaken en fenomenen om je heen? Wat is je beeld, je perceptie van de werkelijkheid. Klein voorbeeld met 2 (bekende) plaatjes die dubbelzinnigheid aantonen

Ambigue figuren (jong of oud?) Kijken met je hersenen Je denkt misschien dat wat je ziet altijd overeenkomt met de werkelijkheid. Toch hoeft dat niet altijd. Gedurende de evolutie van de mens hebben onze hersenen allerlei systemen ontwikkeld die ons gezichtsvermogen helpen. Daar merk je zelf bijna niets van, totdat je iets te zien krijgt wat door die systemen verkeerd worden geïnterpreteerd. Veel optische illusies werken zo: ze houden je brein voor de gek door informatie te geven die bij de hersenen een ‘verkeerde’ reactie teweeg brengen. Andere optische illusies tonen juist grappige eigenaardigheden van onze ogen en hersenen. In dit artikel wordt uitgelegd hoe en waarom deze illusies werken

Dilemma startpunt Wat is het startpunt???? Of van Maatschappij naar grootste groep, naar subgroep naar individu (gedeeld belang/doel) Van Individu als basis voor gedrag naar groep (wederzijdse betrokkenheid, interactie) Van Groep als basis voor gedrag naar individu Voorbeeld maatschappij?? http://www.youtube.com/watch?v=mrQqDqOx3KY&feature=related Groep vs de massa, groep komt voort uit en verdwijnt weer in de massa Vb. bushalte vertraging Groep ontstaat: Individueel belang wordt gemeenschappelijk belang Communicatie /interactie Besef belang groep vs. Collectiviteit Gevolg groepsgeboorte; ontwikkelt deze groep zich niet door of organiseert die zich niet vervalt men terug in de massa

Groepsvorming vanuit het grotere omringende geheel

Groepsvorming: voorfase (Stemerding) Het ontstaan van een groep: Een resultaat van vooroverleg en planning in de directe sociale omgeving van de nieuwe groep. Nieuwe groepen komen voort uit onvrede met het bestaande systeem Vindt plaats binnen overlegsituaties met of binnen organisaties en instellingen

Collectiviteit: Sartre Sartre maakt onderscheid tussen collectiviteit en groep; groepsvorming gebeurt spontaan! Collectiviteit: Anoniem, slechts Kwantitatief lid en Onbewust/Toevallig lid (seriële bestaanswijze) Groep: Determinanten: gemeenschappelijk belang individuen, bewustwording samenhang, onderlinge betrokkenheid en rechtstreekse communicatie Groepen ontstaan uit en gaan op in Collectiviteit afhankelijk van bovengenoemde determinanten (voorbeeld Egypte) Een groep dient te ontwikkelen op relationele vorming en het formuleren van doelstellingen en activiteiten anders valt men terug in collectiviteit Seriële bestaanswijze: je maakt deel uit van een reeks; je bent een percentage van iets. Bv: 90% van de studie pedagogiek is vrouw Sartre heeft het over de groepsgeboorte – hij heeft het in de meeste gevallen over de revolutionaire opstand. Voorbeeld te bedenken in de misère van Japan. Groep vs de massa, groep komt voort uit en verdwijnt weer in de massa Vb. bushalte vertraging Groep ontstaat: Individueel belang wordt gemeenschappelijk belang Communicatie /interactie Besef belang groep vs. Collectiviteit Gevolg groepsgeboorte; ontwikkelt deze groep zich niet door of organiseert die zich niet vervalt men terug in de massa

Groepsvorming als subgroepen van een groter geheel: Pages Elke groep is een subgroep Groep is geen afgeleid verschijnsel De groep is de vindplaats van relaties en daarmee samenhangende gevoelens  gedragingen en kenmerken van individuele afgeleid. Groepen ontstaan vanwege communicatiemoeilijkheden binnen een grotere groepering. Op kleinere schaal de mogelijkheid tot beleven van een emotioneel conflict (dit kan niet op groter niveau verwerkt worden) Vraag: Analyse van Partij voor de Dieren of …. volgens Pages Pages: groep is vindplaats van relaties en gevoelens. Van daaruit is gedrag en kenmerken van de individuele groepsleden te verklaren. Groep is een geheel bestaand uit samenstellende delen En ook iedere groep is weer op te vatten als subgroep van groter geheel en daarmee 1 van de samenstellende delen De groep is een samenstelling van een personen die een emotioneel conflict beleven (al dan niet versluierd) PvD deelt als groep de volgende gemeenplaatsen: Dieren zijn lief en onschuldig. Hebben niet gevraagd om de rol die wij hen geven. Dierenmishandeling is afschuwelijk Het gebruik van ezels is zielig Niet de hond moet bestraft worden als ie iemand bijt maar de baas Dieren moeten minstens zo hoog op politieke agenda als mensen Animalcops , heel normaal Gedrag groepsleden Pvd: nertsen vrijlaten, vrijwilligerswerk doen in je vakantie voor walvissen, hondjes net zo volproppen als je bij jezelf doet, begraafplaats voor huisdier, etc. Redenatie dat niet individu een groep vormt maar een groep ontstaat vanuit een nog grotere groep Groep ervaart iets subgroep gaat ermee aan de slag, opkomst pvv bv.

Groepsvorming vanuit individu

Determinanten Groepsvorming Vanuit individu 2 redenen voor groepsvorming: Taak: Aantrekkelijkheid van: Groepsdoelen Groepsactiviteiten Privé doelen Kosten-Baten Taak plus sociaal- emotioneel is bepalend voor groepscohesie Sociaal-emotioneel: Aantrekkelijkheid van: Groepsleden Groepsklimaat Privé behoeften Startvragen bij determinanten: Waarom vormen juist deze personen groepen? Taak: groepsdoelen moeten aantrekkelijk zijn voor de persoon. Maar ook de activiteiten die daaruit voortvloeien. Centraal: ‘Wat kost het me en wat levert het me op?” Privé-doelen vb: deelname aan school. Sociaal emotioneel: interpersoonlijke attractie (aardig, leuk, gelijk van opvattingen, sociale achtergronden etc) + Voorzien in sociale behoefte (klimaat) Persoonlijke keuze obv affiniteit voor sociaal emotioneel of taakgericht. Vb. volgen opleiding pedagogiek of http://www.youtube.com/watch?v=WXtI_3kVCDw&feature=related

Fasen Groepsontwikkeling Voorfase Oriëntatiefase (of inclusiefase) Machtsfase (of controlefase) Affectiefase Fase van de Autonome groep Afsluitingsfase Lees § 5.5 en samenvatting § 5.5.6 Kenmerken: VF: een goede voorbereiding is het halve werk: welke werkvormen, welk doel, welke activiteiten en hoe zit het met geld? OF: positie bepalen. Eigen taakstructuur, veel vragen en onzekerheid, afhankelijkheid van leider MF: aandacht voor intern groepsfunctioneren, wie heeft het voor het zeggen, wie ligt onder, wie ligt boveñ? Is krtieke fase waarin groep sterker kan worden maar ook uiteen kan vallen. AF: betrokkenheid en onderlinge verhoudingen worden duidelijk, soms ontstaan subgroepen. Persoonlijke affectie speelt hier maar ook afgunst en aversie FA: individuele bijdrage aan de groep vanuit persoonlijke betrokkenheid. Groep is tot wasdom gekomen AF: afsluiting (is taakgericht en formeel: en afscheid (is sociaal emotioneel) Afscheid bestaat uit: afronden affectie, afronden controlen en afronden inclusie.

Trits naar het nieuwe Lewin onderscheidt 3 fase voor groepsverandering: Unfreezing: loskomen van het nu Moving: bewegen naar het nieuwe Freezing: verankeren van het gewenste Lewin: Sociale verandering is verandering van het huidige evenwichtsniveau naar een nieuw evenwichtsniveau Unfreezing: Van belang dat er veranderingskrachten worden toegevoegd en weerstand wordt verminderd Voorbeeld: reorganisatie van De Meeuw / bezuinigingen noopten tot urenschrijfsysteem (unfreezing). Personeel werd vanaf stap 1 betrokken bij discussie, noodzaak, invoering en ontwikkeling. Met name de sterkste anti personeelsleden in de pilotfases.(moving). Daarna werden Meeuw nieuwe stijl bijeenkomsten georganiseerd om voortgang en uitvoering te bewaken met als laatste stap een position paper voor de buitenwereld (freezing).

moving Dit is de overgang van de oude naar de nieuwe situatie. de nieuwe verandering wordt daadwerkelijk ingevoerd

Freezing Bij deze stap ga je ervoor zorgen dat de nieuwe situatie ook daadwerkelijk blijft bestaan. Als er niet genoeg aandacht aan deze stap wordt besteed, is de kans groot dat men terugvalt in de oude situatie

Wijze van unfreezing Toevoegen van krachten in de richting van de gewenste verandering Verminderen of uitschakelen van krachten die de gewenste verandering tegen gaan. http://www.youtube.com/watch?v=gq0L5AKTAmA&feature=related Beschrijf proces

Opdracht 5.8.1 Bedenk individueel antwoorden op de 2 reflectievragen. Bespreek in 3-tallen reflectievraag 3 Plenair: `do´s en dont´s bij het starten van groepen´

Volgende week Opdracht 5.8.6.: bereid deze oefening individueel thuis voor Volgende week wordt deze oefening in subroepen verder uitgewerkt op flapovers Denk aan je eye openers