Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD Pensioen tot en met de dood
Opdracht: Wat zou jij doen als je met pensioen gaat? Blijf je werken? Ga je vrijwilligerswerk doen? Ga je op reis? Ga je oppassen op de kleinkinderen? Ga je vooral niks doen? Je hebt ineens zeven dagen in de week weekend, wat ga je ermee doen? Beschrijf een dag uit je leven als je met pensioen bent in minstens 100 woorden.
Succesvol ouder worden Goede lichamelijke gezondheid Het behoud van cognitieve mogelijkheden Actief blijven in de sociale en productieve context.
Welke factoren vinden ouderen belangrijk? 1. In goede gezondheid blijven tot aan de dood. 2. Voor mezelf kunnen blijven zorgen tot aan de dood. 3.Geen chronische ziekten krijgen. 4. In staat zijn om de uitdagingen van een oudere leeftijd aan te kunnen. 5. Vrienden en familie hebben die er zijn voor me.
Opdracht Zoek in tweetallen op hoe je als oudere gezond kunt blijven. Schrijf een column of blog, waarbij je ouderen tips en trucks geeft om gezond te blijven, zowel mentaal als lichamelijk (in minimaal 100 woorden).
Het naderende einde Jongeren over de dood: https://www.youtube.com/watch?v=KCnP9Tbyfuc Denk jij weleens na over de dood?
Opdracht Maak een bucketlist met alle dingen die je nog zou willen doen voordat je doodgaat. Beschrijf hier ook bij hoe je ervoor gaat zorgen dat je deze dingen ook daadwerkelijk gaat doen.
De laatste fase: de dood
Bang voor de dood? Rond de 45 jaar is 50% bang voor de dood Rond de 70 is ongeveer 20-30% voor de dood Ben jij bang voor de dood?
Fasen richting de dood 5 stadia: De ontkenning; Er moet een fout gemaakt zijn, ik voel me prima. De opstandigheid; Waarom moet ik dood-gevoel. De onderhandelingsfase; Door bijvoorbeeld medicijnen in te nemen, kan men de dood uitstellen. Depressie De acceptatie van het sterven. Geen vaste fasen, vaak wel herkenbaar. Niet altijd in vaste volgorde. Bij een vroegtijdige dood, beter herkenbaar.
Opdracht Beschrijf je eigen begrafenis/crematie, doe dit op een creatieve manier. Bijvoorbeeld door een poster te maken, kijkdoos, filmpje, etc. Wil je begraven worden of gecremeerd? Wat voor muziek zou je willen? Wie mogen er wat over jou vertellen? Hoe wil je worden herinnerd? Wil je een traditionele koffie tafel? Etc.
Opdracht Sylvia (18 jaar) moet aan haar eigen klas lesgeven over het onderwerp pensioen tot en met de dood. Ze heeft geen idee hoe ze dit moet aanpakken. Ze mag van haar docent zelf weten welk deel ze pakt (bijvoorbeeld pensioen). Ze moet een werkvorm bedenken die ten minste 15 minuten duren en moet zorgen voor interactie tussen de studenten. Sylvia vraagt jou om hulp. Ze vraagt welke werkvorm ze het beste kan gebruiken. Silvia geeft aan dat ze alle vrijheid mag gebruiken in de werkvorm. Wat voor advies geef je Silvia? (beschrijf de gehele werkvorm.)