Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrouwen hebben ALTIJD het laatste woord
Advertisements

Niet Klikken, Er is muziek bij Oud mogen worden is een zegen Z e z e g g e n ….
Verborgen vormen van pesten
Mijn gegevens op het web!?
door: Roderick Juffermans
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Indien je vóór mij zou sterven,
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
De spreekbeurt..
Vrouwen hebben ALTIJD het laatste woord
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
CanDo Coaching.
Hoe is dat ... ouder worden ?.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Het leven.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
De dag van het solliciteren Blok 1
Familiedag ADHD Zaterdag 24 mei van 9:30u tot 12:30u
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Rouw & Verlies Les 3.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Portfolio Presentatie
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
 Mw. Stams Zesde semester 17 mei  Maximaal 10 minuten  Bezoek en beoordeling van mensen uit het bedrijfsleven  Doelgroep: investeerders o Wat is.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Men vraagt zich af waarom …
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Psychologieles 10 lesweek 10
Psychologieles 7 lesweek 7
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Psychologieles 8 lesweek 8 Psychische stoornissen/problemen 2.0.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Psychologieles 12 lesweek 2
MS, denken en voelen (Naam org
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
KINDERMISHANDELING Jaarlijks worden worden er kinderen mishandeld in Nederland. Dat zijn er heel veel en het kan zomaar zo zijn dat dit iemand.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Talent in Ontwikkeling
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Creatief schrijven.
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Oorcheck op het mbo 8 Over Gehoor & gehoorschade
Gedragsproblemen en stoornissen
Loopbaan en burgerschap les 3
ADL Les 1.
SEL Les 2: normen en waarden.
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD Pensioen tot en met de dood

Opdracht: Wat zou jij doen als je met pensioen gaat? Blijf je werken? Ga je vrijwilligerswerk doen? Ga je op reis? Ga je oppassen op de kleinkinderen? Ga je vooral niks doen? Je hebt ineens zeven dagen in de week weekend, wat ga je ermee doen? Beschrijf een dag uit je leven als je met pensioen bent in minstens 100 woorden.

Succesvol ouder worden Goede lichamelijke gezondheid Het behoud van cognitieve mogelijkheden Actief blijven in de sociale en productieve context.

Welke factoren vinden ouderen belangrijk? 1. In goede gezondheid blijven tot aan de dood. 2. Voor mezelf kunnen blijven zorgen tot aan de dood. 3.Geen chronische ziekten krijgen. 4. In staat zijn om de uitdagingen van een oudere leeftijd aan te kunnen. 5. Vrienden en familie hebben die er zijn voor me.

Opdracht Zoek in tweetallen op hoe je als oudere gezond kunt blijven. Schrijf een column of blog, waarbij je ouderen tips en trucks geeft om gezond te blijven, zowel mentaal als lichamelijk (in minimaal 100 woorden).

Het naderende einde Jongeren over de dood: https://www.youtube.com/watch?v=KCnP9Tbyfuc Denk jij weleens na over de dood?

Opdracht Maak een bucketlist met alle dingen die je nog zou willen doen voordat je doodgaat. Beschrijf hier ook bij hoe je ervoor gaat zorgen dat je deze dingen ook daadwerkelijk gaat doen.

De laatste fase: de dood

Bang voor de dood? Rond de 45 jaar is 50% bang voor de dood Rond de 70 is ongeveer 20-30% voor de dood Ben jij bang voor de dood?

Fasen richting de dood 5 stadia: De ontkenning; Er moet een fout gemaakt zijn, ik voel me prima. De opstandigheid; Waarom moet ik dood-gevoel. De onderhandelingsfase; Door bijvoorbeeld medicijnen in te nemen, kan men de dood uitstellen. Depressie De acceptatie van het sterven. Geen vaste fasen, vaak wel herkenbaar. Niet altijd in vaste volgorde. Bij een vroegtijdige dood, beter herkenbaar.

Opdracht Beschrijf je eigen begrafenis/crematie, doe dit op een creatieve manier. Bijvoorbeeld door een poster te maken, kijkdoos, filmpje, etc. Wil je begraven worden of gecremeerd? Wat voor muziek zou je willen? Wie mogen er wat over jou vertellen? Hoe wil je worden herinnerd? Wil je een traditionele koffie tafel? Etc.

Opdracht Sylvia (18 jaar) moet aan haar eigen klas lesgeven over het onderwerp pensioen tot en met de dood. Ze heeft geen idee hoe ze dit moet aanpakken. Ze mag van haar docent zelf weten welk deel ze pakt (bijvoorbeeld pensioen). Ze moet een werkvorm bedenken die ten minste 15 minuten duren en moet zorgen voor interactie tussen de studenten.   Sylvia vraagt jou om hulp. Ze vraagt welke werkvorm ze het beste kan gebruiken. Silvia geeft aan dat ze alle vrijheid mag gebruiken in de werkvorm. Wat voor advies geef je Silvia? (beschrijf de gehele werkvorm.)