Natuur- en milieueducatie voor duurzame ontwikkeling : van theorie naar praktijk inspiratieboek en reflectieinstrument voor de NME/EDO-professional.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met schoolfeedbackrapporten
Advertisements

Het tweede werkstuk.
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Workshop: ‘Opvoedcoach vanuit eigen praktijk’
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
SAMEN TOT AAN DE MEET: Inspiratieboek
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
© Stratix 2007 Overview Plan van Aanpak Vraagbundeling voor de realisatie van municipal wireless [in het nederlands]
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
Slagkracht met kwaliteit
plaats datum naam trainer
Congres Appreciative Inquiry
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
© VIGeZ 2013.
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
J. Tukkers (VZ) J. van Walraven D. Omri D. ten Berge M. Waijers
BIJ HET BEANTWOORDEN VAN LEESVRAGEN LITERATUURGESCHIEDENIS
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Infoavond groep 7 en Agenda Welkom Hoe werken wij in groep 6, 7 en 8? Wie ondersteunen? Methodes zijn straks vrij in te zien. Vragen?
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Workshop 4 Good practice: Hoe doe ik een goed onderzoek? Hoe zorg ik voor goede begeleiding? Door: Esther Schouten-de Bruijn Jan Vermeulen.
Raadsinformatiebijeenkomst “Veranderende bevolkingssamenstelling” Programma 13 september 2011.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Programmeren met kinderen
Het Cirrus Project: De Resultaten
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Kwaliteitszorg
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Module Evalueren Moduleweekend Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Professionele ontwikkeling
GGD Voorbereid 5 maart 2009.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Conversatietool leerlingenvervoer
Benchmark- onderzoek.
Toedienen meststoffen
Gedragsproblemen en stoornissen
Cijferloos lesgeven bij talen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Natuur- en milieueducatie voor duurzame ontwikkeling : van theorie naar praktijk inspiratieboek en reflectieinstrument voor de NME/EDO-professional

Onderwijsonderzoek met impact Zes speerpunten in onderzoek Leren in transitie EDO en STEM Meten en evalueren Professioneel leren Psychosociale processen Beleid en kwaliteitszorg

Onderwijsonderzoek met impact Zes speerpunten in onderzoek Leren in transitie EDO en STEM Meten en evalueren Professioneel leren Psychosociale processen Beleid en kwaliteitszorg Provinciale Groendomeinen Regio Antwerpen Regio Kempen Regio Mechelen Provinciaal Instituut voor Milieueducatie Hooibeekhoeve Kamp C Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid

STAP 1 Samen opzet en doelen aflijnen Effectieve praktijk Theorie en praktijk Inspelend op lokale realiteit Product: Inspiratieboek

STAP 1 Samen opzet en doelen aflijnen Effectieve praktijk Theorie en praktijk Inspelend op lokale realiteit Product: Inspiratieboek STAP 2 Semi-gestructureerde interviews met 20+ NME/EDO porfessionals Stuurgroep Prioriteiten en strategie adhv bevindingen Een boek alleen zal niet genoeg zijn

STAP 1 Samen opzet en doelen aflijnen Effectieve praktijk Theorie en praktijk Inspelend op lokale realiteit Product: Inspiratieboek STAP 2 Semi-gestructureerde interviews met 20+ NME/EDO porfessionals Stuurgroep Prioriteiten en strategie adhv bevindingen Een boek alleen zal niet genoeg zijn Schrijven Feedback stuurgroep STAP 3 Cyclus : Inspiratieboek schrijven

STAP 4 Praktijktoets Workshops : inhouden en doelgroepgerichtheid Samen met educatoren, gidsen en diensthoofden overheen partners Deel 1 -Aan de slag met theorie H2 -Lezen, interpreten en uitleggen aan elkaar -Feedback aan Edubron ivm doelgroepgerichtheid -Aanbrengen van praktijkvoorbeelden Deel 2 -Aan de slag met theorie H3 -Aanpassingen OK? -Samen maken van een activiteit voortbouwend op H2 en H3, en uitproberen met elkaar. -Hoe laten we dit slagen? Deel- nemers inzinken Edubron Aan- passen Finale versie Inspiratieboek

“Boeken hebben de neiging zich in kasten op te houden”

“Boeken hebben de neiging zich in kasten op te houden” InspiratieboekInspiratiedagReflectieinstrument

“Boeken hebben de neiging zich in kasten op te houden” InspiratieboekInspiratiedagReflectieinstrument 80-tal deelnemers van divers pluimage -Ontwerpteam uit de praktijk -Theorieën leren kennen en draagvlak om er mee aan de slag te gaan -Samen activiteiten maken -Andere professionals leren kennen -Teamtime korte en lange termijn

“Boeken hebben de neiging zich in kasten op te houden” InspiratieboekInspiratiedagReflectieinstrument -Ontwerpen, implementeren en evalueren van NME/EDO activiteiten -Kritische zelfreflectie -Teamoefening -Consensusmethode -Meer hierover deze namiddag 80-tal deelnemers van divers pluimage -Ontwerpteam uit de praktijk -Theorieën leren kennen en draagvlak om er mee aan de slag te gaan -Samen activiteiten maken -Andere professionals leren kennen -Teamtime korte en lange termijn

“Boeken hebben de neiging zich in kasten op te houden” InspiratieboekInspiratiedagReflectieinstrument -Ontwerpen, implementeren en evalueren van NME/EDO activiteiten -Kritische zelfreflectie -Teamoefening -Consensusmethode -Meer hierover deze namiddag Stuur- groep Try outs 80-tal deelnemers van divers pluimage -Ontwerpteam uit de praktijk -Theorieën leren kennen en draagvlak om er mee aan de slag te gaan -Samen activiteiten maken -Andere professionals leren kennen -Teamtime korte en lange termijn

Hoofdstuk 1 Effectieve NME/EDO als uitdaging Hoofdstuk 2 Milieupsychologie – Wat is milieugedrag en waar komt het vandaan. Hoofdstuk 3 Leertheorieën – Wat is leren en wie leert hoe? Hoofdstuk 4 Planning, implementatie en evaluatie Hoofdstuk 5 Praktijkwenken Hoofdstuk 6 Aanbevelingen voor een effectieve praktijk

Activiteit ontwikkeld door deelnemers aan de workshops Speelt in op specifieke theorieën Jan en ik doen ons best om de activiteit zo getrouw mogelijk te begeleiden Nadien komen we terug samen om in het boek te duiken en linken tussen theorie en praktijk te zoeken

Activiteit ontwikkeld door deelnemers aan de workshops Speelt in op specifieke theorieën Jan en ik doen ons best om de activiteit zo getrouw mogelijk te begeleiden Nadien komen we terug samen om in het boek te duiken en linken tussen theorie en praktijk te zoeken Jassen aan, mutsen op en naar buiten

De deelnemers hebben deze passages uit het boek in hun activiteit verwerkt Significante levenservaringen pp Onderzoekend leren pp Think-pair-share -Lees de passages -Zoek naar connecties tussen wat we gedaan hebben en wat je gelezen hebt -Bespreek met je buur Zijn de connecties er? Zijn ze sterk? Wat kan sterker? -Deel met de groep