Natuur- en milieueducatie voor duurzame ontwikkeling : van theorie naar praktijk inspiratieboek en reflectieinstrument voor de NME/EDO-professional
Onderwijsonderzoek met impact Zes speerpunten in onderzoek Leren in transitie EDO en STEM Meten en evalueren Professioneel leren Psychosociale processen Beleid en kwaliteitszorg
Onderwijsonderzoek met impact Zes speerpunten in onderzoek Leren in transitie EDO en STEM Meten en evalueren Professioneel leren Psychosociale processen Beleid en kwaliteitszorg Provinciale Groendomeinen Regio Antwerpen Regio Kempen Regio Mechelen Provinciaal Instituut voor Milieueducatie Hooibeekhoeve Kamp C Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid
STAP 1 Samen opzet en doelen aflijnen Effectieve praktijk Theorie en praktijk Inspelend op lokale realiteit Product: Inspiratieboek
STAP 1 Samen opzet en doelen aflijnen Effectieve praktijk Theorie en praktijk Inspelend op lokale realiteit Product: Inspiratieboek STAP 2 Semi-gestructureerde interviews met 20+ NME/EDO porfessionals Stuurgroep Prioriteiten en strategie adhv bevindingen Een boek alleen zal niet genoeg zijn
STAP 1 Samen opzet en doelen aflijnen Effectieve praktijk Theorie en praktijk Inspelend op lokale realiteit Product: Inspiratieboek STAP 2 Semi-gestructureerde interviews met 20+ NME/EDO porfessionals Stuurgroep Prioriteiten en strategie adhv bevindingen Een boek alleen zal niet genoeg zijn Schrijven Feedback stuurgroep STAP 3 Cyclus : Inspiratieboek schrijven
STAP 4 Praktijktoets Workshops : inhouden en doelgroepgerichtheid Samen met educatoren, gidsen en diensthoofden overheen partners Deel 1 -Aan de slag met theorie H2 -Lezen, interpreten en uitleggen aan elkaar -Feedback aan Edubron ivm doelgroepgerichtheid -Aanbrengen van praktijkvoorbeelden Deel 2 -Aan de slag met theorie H3 -Aanpassingen OK? -Samen maken van een activiteit voortbouwend op H2 en H3, en uitproberen met elkaar. -Hoe laten we dit slagen? Deel- nemers inzinken Edubron Aan- passen Finale versie Inspiratieboek
“Boeken hebben de neiging zich in kasten op te houden”
“Boeken hebben de neiging zich in kasten op te houden” InspiratieboekInspiratiedagReflectieinstrument
“Boeken hebben de neiging zich in kasten op te houden” InspiratieboekInspiratiedagReflectieinstrument 80-tal deelnemers van divers pluimage -Ontwerpteam uit de praktijk -Theorieën leren kennen en draagvlak om er mee aan de slag te gaan -Samen activiteiten maken -Andere professionals leren kennen -Teamtime korte en lange termijn
“Boeken hebben de neiging zich in kasten op te houden” InspiratieboekInspiratiedagReflectieinstrument -Ontwerpen, implementeren en evalueren van NME/EDO activiteiten -Kritische zelfreflectie -Teamoefening -Consensusmethode -Meer hierover deze namiddag 80-tal deelnemers van divers pluimage -Ontwerpteam uit de praktijk -Theorieën leren kennen en draagvlak om er mee aan de slag te gaan -Samen activiteiten maken -Andere professionals leren kennen -Teamtime korte en lange termijn
“Boeken hebben de neiging zich in kasten op te houden” InspiratieboekInspiratiedagReflectieinstrument -Ontwerpen, implementeren en evalueren van NME/EDO activiteiten -Kritische zelfreflectie -Teamoefening -Consensusmethode -Meer hierover deze namiddag Stuur- groep Try outs 80-tal deelnemers van divers pluimage -Ontwerpteam uit de praktijk -Theorieën leren kennen en draagvlak om er mee aan de slag te gaan -Samen activiteiten maken -Andere professionals leren kennen -Teamtime korte en lange termijn
Hoofdstuk 1 Effectieve NME/EDO als uitdaging Hoofdstuk 2 Milieupsychologie – Wat is milieugedrag en waar komt het vandaan. Hoofdstuk 3 Leertheorieën – Wat is leren en wie leert hoe? Hoofdstuk 4 Planning, implementatie en evaluatie Hoofdstuk 5 Praktijkwenken Hoofdstuk 6 Aanbevelingen voor een effectieve praktijk
Activiteit ontwikkeld door deelnemers aan de workshops Speelt in op specifieke theorieën Jan en ik doen ons best om de activiteit zo getrouw mogelijk te begeleiden Nadien komen we terug samen om in het boek te duiken en linken tussen theorie en praktijk te zoeken
Activiteit ontwikkeld door deelnemers aan de workshops Speelt in op specifieke theorieën Jan en ik doen ons best om de activiteit zo getrouw mogelijk te begeleiden Nadien komen we terug samen om in het boek te duiken en linken tussen theorie en praktijk te zoeken Jassen aan, mutsen op en naar buiten
De deelnemers hebben deze passages uit het boek in hun activiteit verwerkt Significante levenservaringen pp Onderzoekend leren pp Think-pair-share -Lees de passages -Zoek naar connecties tussen wat we gedaan hebben en wat je gelezen hebt -Bespreek met je buur Zijn de connecties er? Zijn ze sterk? Wat kan sterker? -Deel met de groep