OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9
VANDAAG: Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten. Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten. Neem de SHL/ PPT’s / literatuur alles erbij om de volgende vragen te kunnen beantwoorden.
NIVEAUS VAN OUDERBETROKKENHEID/TOELICHTING M.B.T. TOETS ………niveau Voorbeeld van een manier van ouderbetrokkenheid op dit niveau: ………………………………………………………………………. ……….niveau Voorbeeld van een manier van ouderbetrokkenheid op dit niveau: ………………………………………………………………………. ………..niveau Voorbeeld van een manier van ouderbetrokkenheid op dit niveau: ……………………………………………………………………….
NIVEAUS VAN OUDERBETROKKENHEID: FORMEEL EN INFORMEEL ………niveau Voorbeeld van een manier van ouderbetrokkenheid op dit niveau: Formeel: ………………………………………………………………………... Informeel: ………………………………………………………………………. ……….niveau Voorbeeld van een manier van ouderbetrokkenheid op dit niveau: Formeel: ………………………………………………………………………... Informeel: ………………………………………………………………………. ………..niveau Voorbeeld van een manier van ouderbetrokkenheid op dit niveau: Formeel: ………………………………………………………………………... Informeel: ……………………………………………………………………….
VOORDELEN VAN OUDERBETROKKENHEID: Voordeel nr. 1: ………………………………………………………………….. Voordeel nr. 2: …………………………………………………………………… Voordeel nr. 3: …………………………………………………………………….
COMMUNICEREN M.B.T. DIVERSITEIT IN OPVOEDEN: Benoem hier een aantal punten die je meeneemt in je communicatie/ houding naar ouders toe: ……………………………………………………… ………………………………………………………. …………………………………………………….....
VOORDELEN VAN OUDERBETROKKENHEID: Het kind heeft er baat bij dat de ouders en het kdv/ psz op één lijn zitten in de opvoeding. Wederzijds begrip en waardering. Wederzijds adviseren en informeren. Heldere en realistische afspraken maken. Diverse momenten en vormen van contact met de ouders.
COMMUNICEREN M.B.T. DIVERSITEIT IN OPVOEDEN: BASISHOUDING LEIDSTERS!!! Respect voor elkaar. Geen vooroordelen richting ouders uiten/ hebben. Vertrouwen: kdv / psz en de leidsters moet vertrouwen uitstralen. Samen opvoeden. Communicatie: Controleren of de boodschap goed is overgekomen. Toon waarop iets gezegd wordt. Ouders op de hoogte brengen van regels binnen de organisatie. Navragen bij ouders waarom ze opvoeden zoals ze dat doen. Compromis sluiten met ouders; middenweg vinden/ oplossing bedenken.
VOORBEREIDING TOETS: PPT’s goed doornemen/ leren! De literatuur die in de SHL staat beschreven goed bestuderen. Voorbeelden goed doorlezen. Aantekeningen/ opdrachten tijdens de les.