OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Flipping the classroom
Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2.
Methodisch begeleiden
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Verantwoordelijke Leni.
Vraaggericht werken.
Hogescholen in Dialoog
Samen met ouders aan het werk!
Experts werkvorm + begrippentest
Voorbereid op Stage Les 4.
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Basis communicatieplan
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Begeleiden, hoe doe je dat?
Communicatie met ouders
Visie & Strategie.
Vergaderen.
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Ouderbetrokkenheid.
Wat zie je hier? Welke kleuren zie je? Is dit realistisch? Herken je dingen ? Wat voor gevoelens roept dit bij je op? Wat vind je van dit (schilderij)?
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
Welkom!. De start in groep 8… ‘De Venstervisie’ In onze visie komen de volgende vijf kernwaarden naar voren: zelfstandigheid, vertrouwen, ontwikkeling,
Programma week 3 Onderwerp Voorbereiding Lezen Maken/ doen
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Ouderbetrokkenheid Sliedrecht november 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Coaching week Rotterdam Academy.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 3. VORIGE BIJEENKOMST  Werkcollege oriënteren huidige praktijkplek.  Groepsopdracht “labeling”: Per VVE methode de manieren.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Groepsdynamica.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 2, week 2 Harrie Manders
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Ouderbetrokkenheid Bijeenkomst 4.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Wjk.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Niets is wat het lijkt.
Kerntaak 2.1 competentie-indicatoren E, F & G NATASCHA SHEFIRA KUBRA KIMBERLEY ARMINE.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Wat gaan we vandaag doen?
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Bijeenkomst startende mentoren
Communicatie 6e les.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Communicatie 7e les.
Omgaan met verschillen
Communicatie 6e les.
Omgaan met verschillen
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Transcript van de presentatie:

OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9

VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem de SHL/ PPT’s / literatuur alles erbij om de volgende vragen te kunnen beantwoorden.

NIVEAUS VAN OUDERBETROKKENHEID/TOELICHTING M.B.T. TOETS  ………niveau  Voorbeeld van een manier van ouderbetrokkenheid op dit niveau: ……………………………………………………………………….  ……….niveau  Voorbeeld van een manier van ouderbetrokkenheid op dit niveau: ……………………………………………………………………….  ………..niveau  Voorbeeld van een manier van ouderbetrokkenheid op dit niveau: ……………………………………………………………………….

NIVEAUS VAN OUDERBETROKKENHEID: FORMEEL EN INFORMEEL  ………niveau  Voorbeeld van een manier van ouderbetrokkenheid op dit niveau: Formeel: ………………………………………………………………………... Informeel: ……………………………………………………………………….  ……….niveau  Voorbeeld van een manier van ouderbetrokkenheid op dit niveau: Formeel: ………………………………………………………………………... Informeel: ……………………………………………………………………….  ………..niveau  Voorbeeld van een manier van ouderbetrokkenheid op dit niveau: Formeel: ………………………………………………………………………... Informeel: ……………………………………………………………………….

VOORDELEN VAN OUDERBETROKKENHEID:  Voordeel nr. 1: …………………………………………………………………..  Voordeel nr. 2: ……………………………………………………………………  Voordeel nr. 3: …………………………………………………………………….

COMMUNICEREN M.B.T. DIVERSITEIT IN OPVOEDEN: Benoem hier een aantal punten die je meeneemt in je communicatie/ houding naar ouders toe:  ………………………………………………………  ……………………………………………………….  …………………………………………………….....

VOORDELEN VAN OUDERBETROKKENHEID:  Het kind heeft er baat bij dat de ouders en het kdv/ psz op één lijn zitten in de opvoeding.  Wederzijds begrip en waardering.  Wederzijds adviseren en informeren.  Heldere en realistische afspraken maken.  Diverse momenten en vormen van contact met de ouders.

COMMUNICEREN M.B.T. DIVERSITEIT IN OPVOEDEN: BASISHOUDING LEIDSTERS!!!  Respect voor elkaar.  Geen vooroordelen richting ouders uiten/ hebben.  Vertrouwen: kdv / psz en de leidsters moet vertrouwen uitstralen.  Samen opvoeden.  Communicatie:  Controleren of de boodschap goed is overgekomen.  Toon waarop iets gezegd wordt.  Ouders op de hoogte brengen van regels binnen de organisatie.  Navragen bij ouders waarom ze opvoeden zoals ze dat doen.  Compromis sluiten met ouders; middenweg vinden/ oplossing bedenken.

VOORBEREIDING TOETS:  PPT’s goed doornemen/ leren!  De literatuur die in de SHL staat beschreven goed bestuderen. Voorbeelden goed doorlezen.  Aantekeningen/ opdrachten tijdens de les.