Opvoedrelaties A Week 4, bijeenkomst 6
Programma Evalueren: het hulpverleningsproces Hfd 11 Consult: hoe ver zijn jullie met kennis? Proefvragen bij casus Evalueren: de lessen
Handelingsgerichte diagnostiek
Vragen uit literatuur?
Contextuele of intergenerationele systeemtheorie Beantwoord de volgende vragen: Wat is essentie van de theorie? Noem minstens drie uitgangspunten van deze theorie Waar zal de hulpverlener die werkt volgens theorie specifiek aandacht aan besteden? En waarom? Niet groter dan 3 studenten
Contextuele of intergenerationele systeemtheorie: De dynamische verbondenheid van de mens met zijn betekenisvolle relaties over meerdere generaties. Belangrijke begrippen hierbij zijn: loyaliteit, meerzijdige partijdigheid, parentificatie en gerechtigde aanspraak; vier dimensies van de relationele werkelijkheid (feiten, psychologie, transacties, relationele ethiek) Aandacht voor breuken en verbindingen binnen het gezin (te onderzoeken dmv bv genogram); de dimensies onderzoeken; aandacht voor loyaliteiten binnen het gezin en destructief en constructief gerechtigde aanspraak
Beantwoord de volgende vragen adhv de casus 1. Analyseer de systemen uit de casus 2. Wat kan je over deze casus stellen over het gezin als hiërarchisch systeem? 3. Welke methodiek uit welzijn nieuwe stijl zou je bij dit gezin toepassen en waarom? 4. Wat kan je zeggen over de samenhangende factoren binnen het systeemgericht hulplenen in deze casus? 5. Noem het doel/ de doelen waar dit gezin aan zou gaan werken als ze in de systeemgericht hulpverlening terecht zouden komen.
Evaluatie van de lessen Geef op twee post its aan: Eerste: tip en top over de module – inhoudelijk Tweede: tip en top over werkvormen - de docent.