Opvoedrelaties A Week 4, bijeenkomst 6.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IVAN BOSZORMENYI-NAGY (1920 – 2006)
Advertisements

Eigen Kracht-conferenties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
KLEINE POPPEN - GROTE TAAL Duplopoppen als methodiek
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Contextuele therapie en ‘psychodramapuppets’ in de 3de fase van LSCI
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Doel en taak van de hulpverlening
Richtlijnen voor de casustoets
Training digitale didactiek
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Competenties SLC week 3 DSR1.
Opvoedrelaties A Week 3, bijeenkomst 3.
Pedagogische theorieën
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
Social work Week 2.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Gezins- en wijkgericht werken 1
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Systeemgerichte benadering
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Opvoedrelaties B Bijeenkomst 1 : Gezin.
Contextuele hulpverlening
Welkom! 1300korte kennismaking 1315korte inleiding Social Work 1330aan de slag met een concrete beroepssituatie 1530presentatie a.d.v. een postersessie.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
HOORCOLLEGE 5 ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Versie 1: BESCHOUWEN is: met aandacht kijken naar… Deze powerpoint gaat over goed kijken en beschrijven en pas in tweede instantie over weten.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Presentatie over de Olympische spelen
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
Crisis-Management.
Professionele ontwikkeling
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Contextuele therapie en hulpverlening
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Contextuele hulpverlening
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Opvoedrelaties A Week 4, bijeenkomst 6

Programma Evalueren: het hulpverleningsproces Hfd 11 Consult: hoe ver zijn jullie met kennis? Proefvragen bij casus Evalueren: de lessen

Handelingsgerichte diagnostiek

Vragen uit literatuur?

Contextuele of intergenerationele systeemtheorie Beantwoord de volgende vragen: Wat is essentie van de theorie? Noem minstens drie uitgangspunten van deze theorie Waar zal de hulpverlener die werkt volgens theorie specifiek aandacht aan besteden? En waarom? Niet groter dan 3 studenten

Contextuele of intergenerationele systeemtheorie: De dynamische verbondenheid van de mens met zijn betekenisvolle relaties over meerdere generaties. Belangrijke begrippen hierbij zijn: loyaliteit, meerzijdige partijdigheid, parentificatie en gerechtigde aanspraak; vier dimensies van de relationele werkelijkheid (feiten, psychologie, transacties, relationele ethiek) Aandacht voor breuken en verbindingen binnen het gezin (te onderzoeken dmv bv genogram); de dimensies onderzoeken; aandacht voor loyaliteiten binnen het gezin en destructief en constructief gerechtigde aanspraak

Beantwoord de volgende vragen adhv de casus 1. Analyseer de systemen uit de casus 2. Wat kan je over deze casus stellen over het gezin als hiërarchisch systeem? 3. Welke methodiek uit welzijn nieuwe stijl zou je bij dit gezin toepassen en waarom? 4. Wat kan je zeggen over de samenhangende factoren binnen het systeemgericht hulplenen in deze casus? 5. Noem het doel/ de doelen waar dit gezin aan zou gaan werken als ze in de systeemgericht hulpverlening terecht zouden komen.

Evaluatie van de lessen Geef op twee post its aan: Eerste: tip en top over de module – inhoudelijk Tweede: tip en top over werkvormen - de docent.