Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingstheorien: Een kijk vanuit de levensloop van hun bedenkers
Advertisements

De “ leraar” als rolmodel
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
Over het tentamen: Voor 3 ects: Voor 2 ects:
Stromingen binnen de Psychologie
Visie & Strategie.
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Modellen en Stromingen
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Modellen en Stromingen
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
Modellen en Stromingen
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Modellen en Stromingen
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Dieren, gedrag en leefomgeving
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Sheets: Kamer: ML
De cognitief gedragstherapeutische benadering
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
3. Goed gezien! Ik had dit zelf niet opgemerkt.
Psychologie van het leren
Consumentengedrag Leren I
Opdracht 3.3.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Psychologie Conditioneren
Psychologieles 11 lesweek 1
Agressie Les 2.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Transcript van de presentatie:

Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling: 9-9.30 focus 1 9.30-10: leerprocessen 10-11 verwerkingsopdrachten 11-1130: focus 2 1130-1230: lunch + invullen sheets 1230-1315 verwerkingsopdrachten 13.15-1450 integratie + afsluiting Gedrag vs. Gedachten

Welkom! Programma Terugblik Freud en Rogers (Gesloten VS Open) Focus gedragsbenadering + verwerkingsopdrachten Focus cognitieve psychologie + verwerkingsopdrachten Integratie en afsluiting 12.00-12.30 PAUZE

Even terughalen... Waar ging het vorige week over? Wat sprak je aan? Waarom? Welke verschillen en overeenkomsten gevonden? Zijn er nog vragen?

Focus 1: Behaviourisme (Gedrag) Wat weten jullie al van deze benadering?

Opdracht leerprocessen Video over leren Kijk de video en beantwoordt de volgende vragen: Welke onderzoeker(s) worden geintroduceerd in de video? Wat is hun visie op leren? Bedenk zelf een toepassing in de pedagogiek

Behaviourisme Theorie die gedrag centraal zet. Watson, Pavlov, Skinner, Thorndike Uitgangspunten: objectieve kennisverwerving, dus alleen waarneembaar gedrag. leerprocessen verklaren gedrag Geen principieel onderscheid tussen mensen en dieren Kind komt onbeschreven ter wereld: tabula rasa Complex gedrag kun je opknippen in kleine stukjes

Mensbeeld Behavioristen vinden dat: Niet jijzelf, maar de omgeving stuurt je gedrag. Alles wat iemand kan, is aangeleerd. Leerprocessen verlopen bij mensen het zelfde als bij dieren en ook geen onderscheid tussen volwassenen en kinderen. Gedrag wordt verklaard vanuit het hier en nu. Alleen kennis over zichtbaar gedrag: Mensbeeld: mechanistisch (oa Pavlov) en organistisch Skinner Biopsychosociaal: psyche staat centraal

De theorie: hoe verlopen leerprocessen? Verschillende manieren: Habituatie Klassiek conditioneren Operant conditioneren Model-leren Verschillen in complexiteit

Onbewust leren, automatische reflex Al direct bij geboorte aanwezig Klassiek Operant Onbewust leren, automatische reflex Al direct bij geboorte aanwezig Associatie tussen twee stimuli Pavlov (hond) Watson (little albert) stimulusgeneralisatie Contiguiteit Extinctie Wet van effect: gevolg van gedrag bepaalt of gedrag blijft bestaan of niet. Gedrag lokt meestal meerdere consequenties uit. Belonen werkt beter dan straffen. Snelle effecten werken beter Intermittant reinforcement Shaping Stimulusdiscriminatie

Hoe kijken we hier nu tegenaan? Klassiek behaviourisme bestaat niet meer. Nieuwe variant: Neo-behaviourisme Wat gebeurt er tussen stimulus en respons? Wat gebeurt er in die black box?

De praktijk Psychische problemen worden gezien als disfunctioneel aangeleerd gedrag. Bijvoorbeeld door: Aangeleerde hulpeloosheid Disfunctioneel gedrag wordt beloond Normale situaties lokken automatisch disfunctionele reactie op Gedrag wordt in stand gehouden Toepassingen in de praktijk: Gedragsanalyse Registratieopdrachten Exposure-technieken Beloningssystemen Sociale vaardigheidstrainingen

Andere onderzoekers Skinner met zijn Skinnerbox

Wat vinden jullie van deze theorie? Waar sta je achter? Waar plaats je vraagtekens bij?

Opdrachten bij behaviorisme Studenten verdelen zich in groepjes en gaan aan de slag met de opdrachten uit de studiehandleiding. Daarna klassikale terugkoppeling.

Focus 2: Cognitieve psychologie Wat weten jullie al?

Cognitieve psychologie Focus op cognitieve processen om de mens te kunnen beschrijven en begrijpen. Reactie op het behaviourisme Uitgangspunten Centralisme: de binnenkant (hersenprocessen) wordt onderzocht Willen begrijpen hoe gedrag tot stand komt Informatieverwerking: geen robot, maar een computer De mens is actief en creatief en stuurt zelf zijn gedrag aan Kinderen verschillen van volwassenen

Tegenstellingen Centralisme gedrag begrijpen Cognitieve psychologie Behaviorisme Centralisme gedrag begrijpen mens is actief en creatief essentieel verschil tussen mens en dier Periferalisme gedrag voorspellen mens als reagerend op stimuli en consequenties uitlokkend continuïteit tussen gedrag van mens en dier

Mensbeeld Er bestaan verschillen tussen mensen en dieren: De mens is een informatieverwerker en –bewerker Innerlijke cognitieve processen staan centraal motivaties, emoties, kennis, kennisopslag, waarneming enz. Er bestaan verschillen tussen mensen en dieren: mensen beschikken over taal model-leren, regel-leren en probleemoplossen komt voor bij mensen cognitieve vaardigheden komen in de loop van het leven tot volle wasdom Mensbeeld: van mechanistisch via organistisch naar personalistisch Bio – psycho – sociaal: aangeboren mogelijkheden, maar moeten gestimuleerd worden in sociale omgeving

Theorieen over cognitie Waarneming en cognitieve schema’s (cognitieve psychologie) Geheugen (cognitieve psychologie) Cognitieve ontwikkeling (opvoeding en hulpverlening) Persoonlijkheid (opvoeding en hulpverlening)

De praktijk Psychische stoornissen als gevolg ontregelde informatieverwerking, dus... ANDERS DENKEN Disfunctionele cognitieve schema’s Automatische negatieve gedachten Cognitieve psychotherapie

Wat vinden jullie van deze stroming? Waar sta je achter? Waar plaats je vraagtekens bij?

Opdracht theorieen over cognitie 8 groepen maken over 4 onderwerpen. Per groep onderwerp uitwerken en verwerken in presentatie.

Verwerkingsopdrachten Cognitieve psychologie: Opdracht 1: cogntieve schema’s Opdracht 2: mindmap maken Integratieopdracht: Toepassing behaviourisme en cognitieve psychologie in de praktijk.

Afsluiting De hamvraag.... Gedrag of gedachten?