Een onderdeel van neuro linguistic programming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
Advertisements

Rekenen met muzieknoten
TimeManagement Coaching
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Haptotherapie, wat is dat?
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Achtergrondkennis verandert je waarneming
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Hoe werkt het Natural Coloring Systeem
Crosslab Sensory Shopping
Hoe kan ik naar zo’n ding kijken?
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Verbonden met …. Gebonden door ...
Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl.
Een haperend geheugen.
7 maart  Die zich uitdrukt door ‘signs and symptoms’ in ‘mind and body’ (Organon: af. 6, 8, 11, 14, 22)  Deze expressies zijn het enige wat ziek.
Voorlichtingsavond groep 3
Arbeidsvreugde voor iedereen
Project steunkousen Lianne van Goch.
9 december 2013 Ineke Willems Thijs Kieft
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Mindfulness.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Filosofie Wat is het? Waarom zou je het kiezen? Wat kun je er mee?
Les 2: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript. Wat is actionscript en programmeren?
Gespreksvaardigheden
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Spreuken: De nederige wijze.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Volksuniversiteit Zwolle
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Weerstand kan je opvatten als feedback
Hoe werkt het Natural Coloring Systeem
Programmeren Spreekbeurt Joris.
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Gespreksvaardig-heden
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Heel gewoon maar toch anders.
 Bepaald?  Bepaald:De het  Bepaald: de het  Onbepaald?
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
“Handling Stress and Avoiding Burnout”
Colette de Bruin Bron: Geef me de 5 Colette de Bruin Bron:
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Object georiënteerd programmeren
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Volksuniversiteit Zwolle
De schrijver mee op reis
Prikkelverwerking bij autisme
Transcript van de presentatie:

Een onderdeel van neuro linguistic programming 31-12-06 Oogbewegingen Een onderdeel van neuro linguistic programming 31-12-06

Neuro Linguistic Programming Neuro  5 zintuigen Linguistic  taal Programming  programma Hoe wij met onze “eigen” taal via onze vijf zintuigen een brug slaan naar de buitenwereld.

Oogbewegingen rechtshandige 1 . R L Pen kant

Oogbewegingen 2 De hierna volgende slides beschrijven de oogbewegingen van veel rechtshandigen. Voor linkshandigen geldt deze informatie in “spiegelbeeld”. Deze vormen van oogbewegingen zie je wanneer de persoon gedwongen is om zijn geheugen te raadplegen of wanneer hij bestaande informatie gaat bewerken.

Oogbewegingen rechtshandige 3 visuele constructie visuele herinnering R L

Oogbewegingen rechtshandige 4 Auditieve Auditieve constructie herinnering R L

Oogbewegingen rechtshandige 5 . Emotioneel bewogen / Pijn / Iets ruimtelijk een plaats geven R L

Oogbewegingen rechtshandige 6 . Interne dialoog R L

Oogbewegingen rechtshandige 7 . Dissociatie van gevoel R L Oogbewegingen rechtshandige 7

Dissociatie van gevoel Hanteer dit als noodgreep Vermijd gebruik hiervan als een gewoonte omdat dit uw geestelijke gezondheid aan kan tasten

Tip In het boek “HOE HAAL JE WAT IN JE HOOFD” beschrijft Richard Bandler de wijze waarop wij de buitenrealiteit in onszelf representeren. Het boek beschrijft een grote verzameling van manieren waarop individuen visualiseren. Uitdagende methoden hoe we met onze interne films, geluiden of gevoelens kunnen omgaan worden beschreven.

Richard Bandler ziet et menselijke brein ziet hij als een computer die wijzelf kunnen programmeren.

VOORKEURSYSTEEM Ieder mens heeft één of meer voorkeursystemen waarin hij zich uitdrukt

Voorkeursystemen Zo’n voorkeursysteem wordt op verschillende manieren benoemd: Representatiesysteem Preferent systeem Predicaten

Representatiesyteem 1 De waarnemingen van de buitenwereld vindt plaats met onze zintuigen Deze waarneming verwoorden we met een van de zintuigen afgeleide taalkundige vorm Bijvoorbeeld: Ik zie toenadering ~ visueel Ik hoor toenadering ~ auditief Ik ervaar toenadering ~ kinisthetisch

Van oogbewegingen naar taal Wanneer je de ander niet kunt zien is er ook nog een andere wijze om de representatiesystemen waar te nemen. Deze vorm van waar nemen doen we dan door scherp te luisteren. Scherp luisteren naar specifieke kenmerken in de taal die wijzen op een bepaalde voorkeur.

Predicaten Een verbale voorkeur uitdrukkingsvorm heet “predicaten”. Hier volgen enige voorbeelden: Ik zie dit helemaal zitten Dat klinkt heel erg goed Daar voel ik heel veel voor In drie verschillende voorkeur- of representatie systemen wordt “hetzelfde” gezegd.

Afstemmen Door de eigen taalvorm aan te passen aan de taalvorm van de ander wordt [opr]echt contact makkelijker.

Predicaten volgen Zo’n representatie systeem volg je dan om kontakt te maken Na het maken van dit kontakt kun je de ander ook meenemen naar jouw voorkeursysteem Dit wordt pacing pacing leading genoemd of wel “volg volg leidt”- principe

Vormvoorwaarden voor doelrealisatie Win win beiden! Meetbaar concreet Contextspecifiek wie, waar, wanneer enz. Binnen eigen controle verleiden peilen Bron NLP