Competentie gebieden Kerntaak 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
In het bestuursakkoord
Geletterdheid….. Wat is dat?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Mediawijsheid.
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
Presentatie Bijeenkomst 1
Opvoeding en pedagogiek
Studie Loopbaan Coaching
PRL les 2.
Opvoeden.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
op verzoek van collega’s en werkveld
Observatiemethoden HOREB Zo-lijsten.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Pemprl.
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
Melissa Redel Bernadette Groenewegen Ilham Yachou Najla Saddiki
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
opvoeden en pedagogiek
Competentiegebied 3: Voorwaarden scheppen voor opvoeding & ontwikkeling. GEMAAKT DOOR: AYSUN, ANNA EN TESSA.
Shanice, Shanice, Naoual, Nabou, Maria Groep 3
Competentiegebied 1.1: ontwikkeling van het kind stimuleren
Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Wjk.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
Kijken naar Kinderen Week 5
SMART- leerdoelen Competentieprofiel
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
LEERDOELEN COMPETENTIEPROFIEL PLOZEE, NINA, NICOLE, SABIHA EN PATRICIA.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Kerntaak 2.1 competentie-indicatoren E, F & G NATASCHA SHEFIRA KUBRA KIMBERLEY ARMINE.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Workshop – VRAAK Dorinda Oortwijn Demi vd Wildenberg Inge Diepenveen Cheniva le Couvreur.
SMART-leerdoelen. Competentiegebied 1: Ik wil na zes weken de zes VVE methodieken kunnen toepassen bij het opvoeden van jonge kinderen. S: het kennen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Doelen behalen met activiteiten
Koningin Julianaschool,
Doelen behalen met activiteiten
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Transcript van de presentatie:

Competentie gebieden Kerntaak 1

Ontwikkeling van het jonge kind stimuleren. De pedagogische medewerker observeert het gedrag en de ontwikkeling het jonge kind en signaleert hun behoeften op alle ontwikkelingsgebieden. Zij biedt passende ondersteuning, sturing en activiteiten aan om de (cognitieve, motorische, sociaal-emotionele, taalontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, zodanig dat de kinderen zich optimaal ontwikkelen binnen hun mogelijkheden.

Niveau 1 Heeft kennis van de ontwikkelingspsychologie van jonge kinderen van 0-4 jaar. - Toets + observatie aan de hand van de theorie. Kent de verschillende pedagogische visies en werkwijzen van de VVE- methodieken voor het opvoeden en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen. - Toets + VVE methodes vergelijken op je praktijkplek Draagt zorg voor de randvoorwaarden die nodig zijn voor het creëren van een pedagogisch klimaat waarin kinderen zich veilig, maar ook uitgedaagd voelen. - Vergelijking randvoorwaarden met praktijkplek. - Verbeteringen, bespreekbaar maken. - Thema hoek creëren.

Niveau 1 Signaleert de behoeften van kinderen van 0-4 jaar op alle ontwikkelingsgebieden. - Observeren, evt. doormiddel van Kijk! Biedt kinderen passende activiteiten aan om hun ontwikkeling op specifieke ontwikkelingsgebieden (bijv. taal, motoriek, etc.) te stimuleren. - Activiteiten waarbij verschillende ontwikkelingsgebieden gestimuleerd worden. Voorbeeld, knutselen.

Niveau 2 Is zich bewust van de invloed van de thuissituatie op het kind en past de ondersteuning, sturing en activiteiten daarop aan. - Contact ouders, huisbezoek en analyse. - Kindgerichte activiteiten. Signaleert een opvallende/afwijkende ontwikkeling van kinderen, analyseert dit aan de hand van pedagogische theorieën/VVE-methodieken en biedt passende ondersteuning, sturing en activiteiten aan volgens de binnen de instelling gehanteerde pedagogische visie/VVE-methode. - Doormiddel van observeren een plan maken die aansluit aan de VVE-methode van jou praktijkplek.

Niveau 3 Stelt een groepsplan op t.b.v. collega’s, daarbij rekening houdend met de pedagogische behoeften van de individuele kinderen in de groep volgens de binnen de instelling gehanteerde pedagogische visie/VVE-methode. - doormiddel van observeren een groepsplan maken, houdt rekening met de pedagogische behoeften van de individuele kinderen in de groep en met de pedagogische visie/VVE-methode