Probleemstelling Motivaction Onderzoek 2014 (publiek) 1.Zelfstandige Openbare Apotheek heeft Meerwaarde 2.Publiek (h)erkent deze meerwaarde (nog) niet 3.Mogelijk Brandingbeleid Zelfstandige Openbare Apotheek ontwikkelen 4.Preferentiebeleid en positie Apotheek vs Zorgverzekeraar
Resultaten Positionering Uitkomsten geven latente voordelen Zelfstandige apotheken aan Apotheek is nog low-interest Verschil onvoldoende bekend (Service Apotheek wordt niet herkend als zelfstandig) Zelfstandigheid = Onafhankelijkheid Nadelen zelfstandigheid betreft schaaleconomische vermoedens Verschil maken op differentiële voordelen én niet ingevulde algemene behoeften/manco’s Differentiatie publieksdoelgroepen
Communicatie Gedrevenheid en onafhankelijkheid belangrijkste communicatieboodschap naar het publiek Zelfstandigheid (onafhankelijkheid) zichtbaar maken! Onafhankelijk maar niet alleen! Zelfstandige, onafhankelijke apotheker als spil in het lokale zorgnetwerk Samen optrekken met huisartsen
Huisartsenonderzoek Voorkeur voor samenwerking met zelfstandige openbare apotheek Hygiëne factoren minder/niet onderscheidend Beïnvloeding patiënt bij apotheekkeuze/wissel(>50%) Persoonlijk contact Zorgverlenerschap apotheek Ondernemerschap, onafhankelijkheid, gedrevenheid en dienstverlening zijn (latent) onderscheidend voor zelfstandige apotheken