Stress bij kinderen J. Van der Ploeg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Psychologie van de armoede
presentatie NPV 10 oktober 2012
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
STRESS IS DEELS GEVOLG VAN PERSOONSTREK
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
ALS HET IN HET LEVEN TEGENZIT.
Analyse van werkstijl en communicatie m.b.v. drivers
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Psychologie van de beweging: afspraken
Arousal, angst & stress Definities
Yoga Flor Stickens Het maatschappelijke leven wordt alsmaar sneller Yoga wil oplossing bieden aan stressvolle situaties: door oefening en onthechting 
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Een eigen persoonlijkheid
Welkom op onze thema-avond
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Sociale perceptie.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Rots & Water Marien Lokerse.
Reproductie van partnergeweld. Inleiding Nazorg is belangrijk binnen preventie Behandeling zorgt ervoor dat ouders en kinderen normaal kunnen functioneren.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
De Academie voor Mindful Teaching presenteert:
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Omgaan met de gevolgen van trombose
Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Welkom ik maak me sterk.
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Pesten is kindermishandeling
Stress op de middelbare school
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Kopzorgen Bij parkinson niet alles is wat het lijkt A.Nouws Nouws Hulp bij parkinson.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ouderlijke persoonlijkheid, opvoeding en probleemgedrag Waarden en normen.
Oudertevredenheidsonderzoek:
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Psychisch geweld bij vrouwen in een partnerrelatie.
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Stress bij kinderen J. Van der Ploeg Positieve stress Stress bij kinderen J. Van der Ploeg

Inhoudstafel Inleiding Wat is eustress precies? Persoonlijkheidskenmerken Attitudes Tevredenheid Nogmaals de school Verschillen tussen jongens en meisjes Bevorderen van eustress

inleiding Stress niet alleen negatief ervaart  ook positief Onderscheid tussen negatieve stress en positieve stress distress eustress Verband tussen stress en prestaties Stress niet te hoog en niet te laag = optimale prestatie

Wat is eustress precies? Selye  onderscheid tussen eustress en distress Bij eustress: De situatie is als een uitdaging Het gevoel de situatie aan te kunnen Gevoel van overtuiging Bij distress: Er heerst angst Het gevoel de situatie niet aan te kunnen Vooral aandacht voor distress en weinig voor eustress De metafoor van de badkuip (Nelson&Cooper)

persoonlijkheidskenmerken Mensen reageren verschillend op stressvolle situaties  door persoonlijkheidskenmerken Zelfbeeld: positief  sterke buffer tegen stress Self-efficacy: vertrouwen in eigen kunnen De big five: kenmerken met pool en pool (Saksvik&Hetland) Extravert <-> introvert Aangenaam<-> onaangenaam Open <-> gesloten Gewetensvol <->gewetensloos Stabiel <-> onstabiel hoog scoren op +pool = positieve kanten zien van stress

attitudes Houding t.o.v. onderwerpen/ de wijze waarop men in het leven staat Vertrouwen: Veilig gehecht  vertrouwen positieve perceptie van stress betere prestaties Hoop: verwachten situatie positief uitpakken Optimisme: motiverende kracht

tevredenheid Tevreden met zijn bestaan?  kijken naar positieve kanten van stress Aantal gezondheidsklachten (fysiek & psychologisch) HBSC-Nederland: groot internationaal onderzoek: fysieke en psychologische klachten CBS Onderzoek: fysieke en psychologische klachten

Nogmaals de school Niet voor iedereen een aangename plek Geconfronteerd met grotere werkbelasting Ouders die hoge verwachtingen hebben Ruzies Conflicten met leerkrachten … Stress op school is eustress als je: kunt omgaan met tijdsdruk Goed kunt plannen Goed kunt omgaan met plotselinge veranderingen Ervan overtuigd ben de leerstof aan te kunnen

Verschillen tussen jongens en meisjes Meisjes zijn kwetsbaarder dan jongens voor: Stress Fysieke ongemakken Psychosomatische ongemakken Psychische ongemakken

Bevorderen van eustress Zie positieve kanten van nieuwe situaties Tijdsdruk kan productief zijn Denk niet dat als er 1 iets mislukt, automatisch alles zal mislukken Neem tijd om te reageren bij tegenslagen of conflicten Loop niet altijd weg van stress Zorg voor voldoende rust en ontspanning

EINDE Emma Folens R0627328 BaTp B4