Kijken naar Kinderen Week 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Redactioneel schrijven Les 3
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Redactioneel schrijven Les 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Collegeweek 3 Observeren
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Kijken naar Kinderen Week 4
Kijken naar Kinderen Week 1
Pemprl.
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Kijken naar Kinderen Week 2
Kijken naar Kinderen Week 2
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Praktijkervaring en reflectie
Kijken naar Kinderen Week 3
wie ben ik? leeftijd? woonplaats? getrouwd/ongetrouwd/its complicated?
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Onderzoeksvaardigheden 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Starr methode.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 3 Pascal van Schajik.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 3 kwartaal 2.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Wjk.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Kijken naar Kinderen Week 3
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Kijken naar Kinderen Week 5
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
1 Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 5. week 6 Dorien `t Hart.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Observeren Les 3.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Methodiek Observeren.
Observeren en rapporteren
Observeren Les 2.
Observeren Les 2.
Observeren, rapporteren
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Kijken naar Kinderen Week 4 Jacqueline Koopmans (j.koopmans@hr.nl) Docentenkamer PH 01.12

Inhoud week 4 Observeren moet je leren (Gelezen: hoofdstuk 5 Petra Bil)   Bespreken voortgang huiswerkopdracht 4.3   Observatiesystemen Beoordelen bestaande observatielijsten Jullie hebben gegevens + kopie observatielijst van jullie praktijkplek meegenomen (uitgeprint)  Instructie huiswerkopdracht 4.4: ‘Observatie opdracht’

Vragen en/of onduidelijkheden? Huiswerkopdracht 4.3 Bespreken voortgang Vragen en/of onduidelijkheden?

Voordelen van een getoetste observatielijst (formulier): Observatiesystemen Er wordt binnen de VVE veel gebruik gemaakt van bestaande observatiemethoden en observatielijsten. Voordelen van een getoetste observatielijst (formulier): Iedereen hanteert binnen een instelling hetzelfde formulier en iedereen weet wat er geobserveerd is Een observatie is herhaalbaar; de begrippen zijn al geoperationaliseerd en de formulieren zijn wetenschappelijk onderzocht

Hier ligt dus een mooie taak voor de PEM‘ers!!! Niet altijd wordt er echter gebruik gemaakt van een bestaande getoetste observatielijst… Daarnaast is het overigens altijd belangrijk om kritisch te kijken naar de observatiemethode die gebruikt wordt. Is de observatiemethode wel echt zo valide? En wordt hij wel objectief en betrouwbaar uitgevoerd?? Hier ligt dus een mooie taak voor de PEM‘ers!!!

Oefening ‘kritische blik’ Hoe vaak plast Jantje per dag in zijn broek? 1. te vaak 2. soms 3. nooit Jantje neemt initiatief in sociaal contact. 1. helemaal waar 2. waar 3. neutraal 4. niet waar 5. helemaal niet waar Hebben jullie verbetertips??

Opdracht in tweetallen: beoordeling bestaande lijsten Jullie hebben allemaal van jullie praktijkplek gegevens over de manier van observeren + een kopie van de observatielijst meegenomen In tweetallen gaan jullie de manier van observeren en de observatielijsten beoordelen op bruikbaarheid & validiteit Hoe kan de bruikbaarheid en validiteit verbeterd worden? jullie bedenken dus verbetertips! (Schrijf deze verbetertips op) Na afloop: plenaire terugkoppeling

Huiswerkopdracht 4.4 Observatie opdracht Voor deze opdracht ga je zelf een kindobservatie uitvoeren waarbij je gebruik maakt van de observatiemethode/ observatielijst die op je praktijkplek gebruikt wordt. Je richt je binnen je observatie specifiek op het ontwikkelingsgebied: de sociaal-emotionele ontwikkeling. Wanneer er op je praktijkplek geen gebruik gemaakt wordt van een bestaande observatielijst, dan kies je zelf een observatielijst uit die je wilt gebruiken. De uitwerking van opdracht A + B verwerk je in een verslag. Je voegt de door jou ingevulde observatielijst toe aan deze opdracht. Tip: vraag jouw praktijkbegeleidster om de uitwerking van je observatie te beoordelen en vraag haar om feedback.

Bedenk: aan het invullen van een observatielijst gaan vaak eerdere observaties en registraties vooraf…. Daarnaast zul je voor een valide en betrouwbare observatie, op meerdere momenten en binnen verschillende situaties moeten observeren. Plan dus bijtijds je activiteiten voor deze opdracht in en maak duidelijke afspraken met je collega’s en praktijkbegeleider!

Vergeet ook niet de afspraken m.b.t. privacy

Huiswerkopdracht 4.4 A Verantwoording van gemaakte keuzes: Het is belangrijk dat je binnen deze opdracht laat zien dat je doelgericht kunt observeren. Je zorgt daarom voor een goede voorbereiding en je verdiept je goed in de observatielijst die je moet gaan gebruiken. Beschrijf en onderbouw welke keuzes je gaat maken om de opdracht zo goed mogelijk uit te voeren. Wie ga je observeren? (jongen/ meisje, leeftijd) Waarom wil je dit kind observeren? Wat is je doel en wat is je observatievraag? Wanneer wil je de observatie gaan uitvoeren? Waarom? Op welke manier wil je de observatie gaan uitvoeren? Welke keuzes maak je om te zorgen voor een objectieve, betrouwbare en valide observatie? Is het bijvoorbeeld belangrijk om extra observaties uit te voeren? Of is het bijvoorbeeld belangrijk om voordat je gaat observeren bepaalde begrippen binnen de observatielijst te operationaliseren?

Huiswerkopdracht 4.4 B B. Kritische reflectie op de eigen observatievaardigheden: Wanneer je de observatie hebt uitgevoerd kijk je vervolgens kritisch terug op je observatie door de volgende punten uit te werken: In hoeverre lukte het om de keuzes die je van tevoren had gemaakt ook in de praktijk uit te voeren? Is het je gelukt om objectief te observeren of was er sprake van eigen interpretaties? Welke factoren waren van invloed op jouw manier van waarnemen en hoe ben je hiermee om gegaan? Heb je met deze observatie daadwerkelijk gemeten wat je wilde meten? In hoeverre was er sprake van een betrouwbare en valide observatie? Wat heb je van deze observatieopdracht geleerd? Wat zou je volgende keer anders willen doen? Noem 2 verbeterpunten ten aanzien van jouw manier van observeren.

Soms is een bestaande, getoetste observatielijst net niet helemaal toepasbaar waardoor er soms ook nog gebruik gemaakt wordt van een andere (zelfgemaakte) observatielijst.

Ontwerpen van een observatiemethode Het lijkt misschien makkelijker dan dat het is.. Het kost veel tijd om een observatiemethode te ontwikkelen die valide is en zo objectief en betrouwbaar mogelijk uitgevoerd kan worden. Hier gaat veel denkwerk en herschrijven aan vooraf! We gaan nu met elkaar oefenen met het ontwerpen van een observatiemethode….

Oefening gedragsobservatie in groepjes: Wat verstaan we ook alweer onder een gedragsobservatie? Kies met elkaar een situatie waarin je bepaald gedrag gaat observeren (bijvoorbeeld in de kantine of in de metro)

Oefening gedragsobservatie in groepjes: Spreek voordat jullie gaan observeren de volgende punten met elkaar af: (en notuleer dit!) Wat is het doel van jullie observatie? Wat is de centrale observatievraag en de deelvragen? Welk gedrag gaan jullie observeren? (operationaliseren!) Wie gaan jullie observeren? Eén persoon, een groep mensen of een interactie? Wanneer en in welke situatie/ activiteit/ gebeurtenis? Hoe vaak en hoelang gaan jullie observeren? Is er sprake van time sampling of event sampling? Op welke manier gaan jullie de observatie registreren? Kies je voor een bepaalde methode? Bijvoorbeeld door te turven of maken jullie een observatielijst met categorieën? Omschrijf bij het gebruik van categorieën wat er precies mee bedoeld wordt (wat bedoelen jullie bijvoorbeeld met soms/ vaak) Maak vervolgens, voordat jullie gaan observeren een kort registratieformulier (gestructureerde registratie) Neem de volgende keer (week 6) jullie registratie van de observatie mee!

Huiswerk na deze lesbijeenkomst : Starten met opdracht 4 Huiswerk na deze lesbijeenkomst : Starten met opdracht 4.4 (+ verder werken aan het afmaken van de andere opdrachten)    Meenemen week 6: groepsopdracht bijeenkomst 4 (uitwerking observatie/ registratie) Lezen: hoofdstuk 11 Pedagogisch kader 0-4