08-12-2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Nieuwe blik op publieksagressie
‘Op deze school wordt niet gepest!?’
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
presentatie NPV 10 oktober 2012
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
door: Roderick Juffermans
WRAP Wellness Recovery Action Plan Annette Furnemont Saskia Storimans
….een korte presentatie
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Werken naar onderwijsbehoeften
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
MBO passend onderwijs
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Iedereen coach naar Jef Clement.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
PleegoudersOnline Jarabee Naam spreker: Patrick Olde Daalhuis&
Autisme in de dagelijkse praktijk
Een theoretische verkenning
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Dossier Empowerment.
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Onderzoeksvaardigheden 3
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos verzet
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos verzet
gespreksvaardigheden
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Welkom ik maak me sterk.
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
De kracht van positief opvoeden
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Zelfbescherming: fysieke weervormen in de communicatie Esmé Van Maerrem 1BaTP B1.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Connectief Connectief.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Een introductie van de nieuwe online plek
Rubicon Jeugdzorg zelforganiserend
Transcript van de presentatie:

08-12-2015

Nieuwe Autoriteit: Geweldloos verzet “Gezag als gezamenlijke kracht rondom de jeugdige” Welkom allemaal. Dit uur nemen we jullie mee hoe wij binnen onze residentie Nieuwe Autoriteit en GV hebben vormgegeven. We zijn getraind door de Bascule. NVR is een zienswijze die zich primair richt op de houdingsverandering van ons die NVR toepassen in het omgaan met onacceptabel of grensovcerschrijdend gedrag van de ander. We gaan hierbij uit dat wij alleen controle kunnen hebben over onszelf en dat wij op die manier aan autoriteit kunnen herwinnen. Wij kiezen voor een andere geweldloze bejegening en vergroten soms letterlijk onze aanwezigheid met ondersteuning en hulp van derden die worden ingeschakeld. We willen vooral stilstaan bij onze ervaringen binnen onze residentie en die met jullie delen. 08-12-2015

Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet binnen de residentie: NVR Mariëlle van Doorn Debby Kessels Nine Bongers Kailey Hendrikx Kirsten van Gink Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet binnen de residentie Non-Violent Resistance: Met vallen en opstaan! Een behandelmethodiek om ervoor te zorgen dat agressie en ander onacceptabel gedrag vermindert, om als team krachtiger en zelfverzekerder te zijn op momenten dat teamleden worden geconfronteerd met vormen van onacceptabel gedrag en om de samenwerking met jeugdigen en hun ouders en binnen het team te vergroten. We nemen u mee in onze bevindingen en ervaringen in de groepen. NVR, een 'Extra set of tools'. Voorstellen van sprekers Uw sprekers zijn: Mariëlle van Doorn, gedragswetenschapper bij Rubicon jeugdzorg. Zij licht ‘Non-Violent Resistance: Met vallen en opstaan!’ aan u toe. Debby Kessels, trainer en ambulant hulpverlener bij Rubicon jeugdzorg. Debby diept, ‘over NVR, een 'Extra set of tools'’ nader uit. Nine Bongers, pedagogisch medewerker op de behandelgroep voor oudere jeugd van Rubicon. Zij zal vertellen over het belang van de ‘WIJ’: wanneer voel je, je sterk als team en als persoon? Daarnaast deelt zij haar ervaringen rondom een aankondiging met u. Kailey Hendrikx, pedagogisch medewerker en ambulant hulpverlener op behandelgroep voor jongere jeugd van Rubicon. Zij neemt u mee in de praktijk door voorbeelden en ervaringen in het transparant zijn en informatie delen, zowel op de groep als met ouders, aan u voor te leggen.  Kirsten van Gink, VUmc afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie. 'De effectiviteit van Non-Violent Resistance (NVR) in de (semi)-residentiële setting voor jeugdigen.' Het VUmc en de Bascule evalueren de implementatie. Er zal worden nagegaan of Non-violent Resistance (NVR), doelmatig is in het creëren van een minder repressief leefklimaat, het bewerkstelligen van een beter werkklimaat voor medewerkers, een beter leefklimaat op de groepen en het terugdringen van agressieve escalaties. 08-12-2015

Wanneer voel jij je sterk in de relatie met cliënten? Oefening: Beantwoord/ Schrijf op voor jezelf in steekwoorden de volgende vraag: Wat doe je in relatie met cliënten dat werkt? Kies uit jouw lijst 2 interveneties waardoor jjj je als hvl of als persoon sterker voelt/ voelde. Vervolgens naar de volgende sheet 08-12-2015

Extra set of tools We hebben zo te zien al veel interventies die in onze gereedschapskist zitten. Leg de link met het opgesomde naar NVR. NVR geeft nog wat extra handvatten en er zijn een aantal specifieke interventies die aan onze gereedschapkist kunnen worden toegevoegd. Vul nog verder aan met de specifieke interventies van NVR. 08-12-2015

NVR Andere manier van omgaan met situaties: waarin onacceptabel gedrag aanwezig is waarin wij ons onmachtig voelen waarin wij in een strijd zijn geraakt 08-12-2015

NVR Actieve vorm van verzet met focus op ons eigen gedrag Niet meer afhankelijk van samenwerking met de ander! We versterken ons zelf We veranderen onze reactie op de situatie Past bij onze visie/denkwijze Actie ondernemen geeft kracht. Zelf iets doen heb je in de hand en weten dat onze acties niet afhankelijk zijn van de ander maakt ons sterker. Dit leidt ertoe dat wij als team meer tevreden zijn over de sfeer op de groep en we merken dat kinderen zich met meer respect behandeld voelen, zich meer gezien en gehoord voelen. We zijn bezig met: Het versterken van ons zelf, en het veranderen van ons gedrag op de situatie. De focus wordt van cliënt verdraaid naar het team. Kwaliteiten en methodieken zijn er al voldoende in ons team. Hoe kunnen wij ons versterken als team. Support om ons team. We verleggen het accent van ‘de jeugdige moet veranderen’ naar ‘wat kunnen wij als team doen, wat kunnen we zelf doen’. Onze visie (Een kind groeit op in een veilige, zo stabiel mogelijke woonsituatie, met zo veel mogelijk ontwikkelingskansen en maximaal gebruik makend van de hulpbronnen binnen zijn eigen netwerk. Ouders dragen maximale verantwoordelijkheid) onderschrijft het samen optrekken met de jeugdige en zijn netwerk, we gaan voor de samenwerking, we houden vol en laten niet los. We zijn transparant en leggen nadruk op de veiligheid van de jeugdige en van de hulpverlener. 08-12-2015

Die andere manier van denken betekent ook dat er iets verandert in ons handelen. Het is een wisselwerking. Als we dan kijken naar hoe dit anders denken ook van invloed is op ons doen. Dan onderscheiden we daarin onze houding, ons taalgebruik en onze specifieke interventies. In de training NVR zal dat uiteraard ook verder op in gegaan worden met theorie en praktijkoefeningen. Kijkend naar de andere manier van denken dan kunnen we dat formuleren als: 8 aannamen die wij belangrijk vinden. Bron: Bascule 08-12-2015

Een andere manier van denken over autoriteit “We werken als een team, we reageren als een team, we denken als een team en ik als individu ben afgevaardigde van dit team. Ook al ben ik alleen in een moeilijke situatie …ik voel me gesteund door de gedachte dat het team achter me staat” Laten lezen of voorlezen. Praktijkvoorbeeld over samen als team werken. Over de ‘wij’. Filmpje it’s smarter to travel in groups (aanklikken team). 08-12-2015

Denken Bron: Bascule 08-12-2015 De focus van ons denken ligt op WIJ. Er zijn een aantal aannamen die wij hierin van belang achten. 7. ‘Wij zetten door en houden vol’ Toelichting : visie van Rubicon jeugdzorg. 4. ‘Wij doen het samen’ >> hulpmiddel manden en signaleringsplan. Praktijkvoorbeeld over de teamsamenwerking, over het samen doen, het wij-gevoel 5. ‘Wij leggen de focus op samenwerking’ Praktijkvoorbeeld over samenwerking met school en ouders en hun netwerk 1. ‘Wij nemen een duidelijk standpunt in tegen onacceptabel gedrag’ Praktijkvoorbeeld over transparantie de dagopening en de avondopening. Praktijkvoorbeeld van een bookmark. Praktijkvoorbeeld van een herstelgebaar. 8. ‘Wij voeren strijd op een geweldloze manier’ Praktijkvoorbeeld van geweldloos verzet de aankondiging zie ook Banner in de zaal. 6. ‘Wij maken bewust onderscheid tussen persoon en gedrag’ Praktijkvoorbeeld van relatiegebaar. 2. ‘Wij hebben oog voor onze eigen rol in een escalatie’ Uitelg geven en als de tijd het toelaat met een rollenspel als illustratie van de praktijk Symmetrisch:  Mag ik weg Nee, wij gaan zo eten Waarom niet? Het kan toch nog? Het is nog geen 17:00u Ik heb je net gezegd dat we zo gaan eten en trouwens je hebt hier geen afspraak over gemaakt. Je weet dat we eerst afspraken maken (opvoeder raakt geïrriteerd en begint harder te praten) Moet je jezelf eens horen schreeuwen man Als je zo doorgaat kun je op je kamer eten. Je hoeft niet zo brutaal te zijn. Och gaat toch weg: ik ga toch Je gaat helemaal niet weg, je blijft hier. Moet je eens opletten! Complementair: Liever niet want we gaan zo eten Als jij nog naar buiten gaat ben je te laat voor het eten en ik wil graag dat we rustig aan tafel kunnen gaan. Trouwens wij maken ook altijd eerst een afspraak. En je moet nog douchen. Jij met je afspraken, en wie zegt dat ik niet op tijd terug ben Kom zeg, je weet toch dat jij het altijd lastig vindt om je aan tijdsafspraken te houden. Dus je wilt beweren dat ik nooit op tijd kom, nou dat is fraai. En wie heeft hier altijd over dat we iets moeten leren. Nou wil ik iets en dan mag het niet. Ik heb geen zin om steeds ruzie met je te hebben, je bekijkt het maar. Dat is goed. Bepaal ik het zelf. 3. ‘Wij zijn er van overtuigd dat het een illusie is om controle te hebben over de ander’ Uitleg geven: dit is één van de grootste uitdagingen binnen NVR. De gedachte dat we controle hebben over de ander is een illusie. Als wij geen controle hebben over de ander kunnen wij niet verantwoordelijk zijn voor diens gedrag. Als wij niet verantwoordelijk zijn voor het gedrag van de ander ontstaat er bij onszelf meer ruimte om het eigen handelen centraal te stellen. We mogen hooguit hopen dat wij indirect invloed hebben op het gedrag van de ander. Praktijkvoorbeeld. Bron: Bascule 08-12-2015

Kortom, NVR is een manier om je als team krachtiger en zelfverzekerder te voelen de samenwerking met jeugdigen en hun ouders, èn binnen je team te vergroten ervoor te zorgen dat agressie en ander onacceptabel gedrag vermindert 08-12-2015

Geweldloos verzet op residentiele groepen Evaluatie VUmc Basispresentatie Child- and Adolecsent Psychiatry Geweldloos verzet op residentiele groepen Evaluatie Start presentatie Onderzoek door Kirsten van Gink Kirsten van Gink k.vangink@debascule.com 08-12-2015

Evaluatie 08-12-2015

Waarom de moeite? Redelijk veel onderzoek op het gebied van geweldloos verzet in het gezin (overzicht zal ik straks nog even laten zien) 08-12-2015

Waarom de moeite? Resultaten: Reductie van gevoelens van hulpeloosheid bij ouders (alle studies) Reductie van escalaties (Levavi in press; Gershi, 2014) Afname symptomen bij kinderen (alle studies) Nog geen onderzoek naar geweldloos verzet op residentiële groepen!! 08-12-2015

Kwantitatief + kwalitatief 08-12-2015

Waar naar kijken? Aantal agressie incidenten (gegevens afdeling) Werkklimaat (middels vragenlijst medewerkers) Leefklimaat (middels vragenlijst, voor jongeren en ouders) Wordt er verandering ervaren na implementatie geweldloos verzet op het gebied van o.a. werkplezier, samenwerking tussen teamleden en met ouders en jongeren en welke onderdelen van het geweldloos verzet spelen daar vooral een rol in? (interviews) 08-12-2015

Opzet onderzoek U bevindt zich hier NVR is nog niet geïmplementeerd T0 T1 T2 T3 T4 T5 T6 Intermetzo Nijkerk (2 jeugdzorg +) Intermetzo Zeist (8 jeugd GGZ) Rubicon (3 jeugdzorg) sep ’14 dec ‘14 maa ‘15 juni ‘15 sep ‘15 jan ‘16 april’16 NVR is nog niet geïmplementeerd NVR training NVR wordt uitgevoerd op de afdeling 08-12-2015

Wat wordt er met de gegevens gedaan? Resultaten worden na laatste nameting (maart 2016) teruggekoppeld aan deelnemende instellingen Data zal worden gebruikt samen met de verzamelde data bij Intermetzo om wetenschappelijke artikelen te schrijven Data over implementatie (vooral verzameld tijdens de interviews) zullen worden gebruikt om richtlijn te schrijven voor implementatie van GV op residentiële groepen) 08-12-2015

Contactgegevens Hoofdkantoor Bergerweg 23, 6085 AS Horn Regiokantoor Diependijkstraat 2, 5922 XV Venlo T 0475-588400 E info@rubicon-jeugdzorg.nl I www.rubicon-jeugdzorg.nl 08-12-2015