Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

Organisatiekunde.
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
situationeel leiderschap
Appreciative inquiry:
Uitstekende organisatie en een doortimmerd marketing concept.
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Welkom bij ROHDE & GRAHL. ROHDE & GRAHL Amersfoort Onze missie ROHDE & GRAHL draagt bij aan het succes van haar relaties door het ontwikkelen van unieke.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Management & Organisatie
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Leiderschap.
Hogescholen in Dialoog
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Inleiding tot management en organisaties
PLATO™-Intensief- Leadership
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Welkom op onze thema-avond
Kennis - Intelligentie
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Welkom bij Pyoen Specialisatie in strategie ontwikkeling en communicatieaanpak Verbindt organisatiebeleid en de communicatiestrategie Praktische vertaling.
Een theoretische verkenning
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Risico’s voor “boatrockers” (non-conformisten) 1.We passen ons aan (worden conformist) omdat we denken ons anders niet te kunnen handhaven 2.We verlaten.
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
Visie & Strategie.
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Visie & Strategie.
Volksuniversiteit Zwolle
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
UVW LinkedIn Presentatie
Marcel Seijner Turning Torso Santiago Calatrava. Marcel Seijner.

Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Creatief Denken maar eerst:.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Creatief Denken maar eerst:.
Presentatie bedrijfsplan
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Leiding geven aan school ontwikkeling
Voorlichting: Management & Organisatie
Persoonlijk Leiderschap
Presentatie van ondernemingsplan
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Is de ziekte die ‘goed genoeg’ heet te genezen? Kan een goede organisatie een geweldige organisatie worden? Zo ja, hoe dan?

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Goed is de vijand van geweldig Algemeen menselijk probleem Kritisch zijn Niet alleen de wil hebben om te leren, maar vooral geleerd hebben te willen.

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Goed transitiepunt geweldig 15 jaar | 15 jaar P20 inductief, emperisch deductief, direct vanuit de gegevens, geen theorie testen Theorie opgebouwd vanuit fundamenten direct ontleend aan bewijsmateriaal 200 pagina’s interviews, 6000 artikelen, totaal 384 Mb Coderen, strategie, technologie leiderschap Acquisitie, salarissen leidinggevenden, bedrijfscultuur, ontslagprocedures, leiderschapstijl, financiële verhoudingen 10,5 mensjaren onderzoek

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Bestudeerde bedrijven Niet volhouders: Burroughs Chrysler Harris Hasbro Aubbermaid Teldyne Abbott (3.98) Circuit City (18.5) Fannie Mae (7.56) Gillette (7.39) Kimberly-Clark (3.42) Kroger (4.17) Nucor (5.16) Philip Morris (7.06) Pitney Bowes (7.16) Walgreens (7.34) Wells Fargo (3.99) Upjohn Silo Great Western Warner-Lambert Scott Paper A&P Bethlehem Steel R.J. Reynolds Addressograph Eckerd Bank of America

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Wat niet gevonden Wereldberoemde managers aangetrokken => correleerden negatief Beloning managers geen link met veranderingsproces naar geweldig Strategie was niet onderscheidend. Beide groepen welomlijnde strategie (wel nodig dus) G2G ondernemingen richten zich niet op wat meesten DOEN om geweldig te worden. Ze richten zich op wat ze NIET moesten DOEN en waarmee ze moesten STOPPEN. Technologie niet van doen met verandering naar great. Technologie kan veranderingen wel versnellen maar niet/nooit veroorzaken. Fusies en overnamen speelden nauwelijks een rol. goed+goed ≠ geweldig Nauwelijks aandacht voor het sturen van veranderingen, motiveren of op één lijn brengen van personeel G2G geen thema, geen kick-off of programma voor veranderingen. Pas later werd duidelijk wat er gebeurd was => onbewust, revolutionair resultaat, maar geen revolutionair proces. Niet in geweldige bedrijfstakken

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Wat wel gevonden Discipline Discipline Discipline van mensen van denkwijze van activiteiten OpbouwenDoorbraak

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Discipline Van mensen Niveau 5 leiderschap Eerst wie dan wat Discipline van activiteiten Bedrijfsdiscipline Technologieversnellers Discipline Van denkwijze Zie de harde feiten onder ogen Het egelprincipe vliegwiel

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Type leiderschap Bescheiden, rustig, gereserveerd, soms bijna verlegen, nederig, professionele wil Eerst wie, dan wat. Geen leider met nieuwe visie of strategie -> eerst zorgen voor juiste mensen Eerst juiste mensen op juiste plaats dan kijken waar naartoe Oude adagium: mensen zijn belangrijkste resources. G2G: alleen de JUISTE mensen zijn dat Eerst overtuigd zijn en blijven dat je gaat slagen, los van alle mogelijkheden tegelijkertijd -> discipline opbrengen harde werkelijkheid onder ogen zien. Stockdale paradox!

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Leiderschap Ambitie richt zich op organisatie niet op henzelf Niet volgzaam of soft. Integendeel Krachtige stoïcijnse vastberadenheid Persoonlijke bescheidenheid gekoppeld aan sterke persoonlijke wil Geen eigen erkenning centraal Ambitie: trots op: hier heb ik vroeger gewerkt

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Leiderschapsniveau’s Niveau 5 Nederigheid + wilskracht Bouwt aan langdurig succes met een tegenstrijdige mix van persoonlikheid en professionele wil Opvolgers aanwijzen om succes te continueren Niveau 4 Effectieve leider Genie met duizend helpers Weet het streven naar een duidelijke visie en een sterk commitment op te roepen. Stimuleert hoge prestaties

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Leiderschapsniveau’s Niveau 3 Competente manager Weet mensen en resources te organiseren Realiseert op een effectieve en efficiente manier vooraf gestelde doelen Niveau 2 Goed presterend teamlid Draagt met zijn individuele capaciteit bij aan het realiseren van teamdoelen Werkt effectief samen met andere groepsleden Niveau 1 Veel belovend individu Heeft talent, kennis, vaardigheden en een goede werkhouding Is productief

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Eerst wie… Zorg dat de juiste mensen aan boord zijn Creëer een uitstekend management Gooi er uit wat middelmatig is. Veeleisend, als je het niet in je hebt of beter als je de wil niet hebt om geweldig te worden, houd je het niet lang uit. Net als in sport, alleen de allerbesten worden geselecteerd. Bij twijfel niet inhuren, gewoon verder zoeken Resultaat: aan geweldige mensen behoef je minder tijd te besteden En kan je gemakkelijker durven delegeren Zet de beste mensen aan het werk met de grootste uitdagingen/problemen … dan wat

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Zie de harde feiten onder ogen Feiten zijn belangrijker dan dromen Geen goede beslissing zonder juiste feiten Aanpakken, niet verdoezelen (ongedierte onder steen) Feiten blijven vragen

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Leiding geven Geef leiding met vragen niet met antwoorden (Socratische stijl) Analyseren zonder schuldigen aan te wijzen -> klimaat waar waarheid gehoord wordt “wij komen vrij”, niet “wij komen vrij met Pasen”

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter De drie cirkels van het egel-principe G2G passie Wat roept je passie op (incl. kernwaarden en kerndoelen) G2G economie Op welke brandstof loopt jouw economische motor? G2G talent Waarin ben je de allerbeste Niet zomaar kerncompetentie of kernactiviteit: dat wil niet zeggen, de beste er in zijn

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter De drie cirkels van het egel-principe Winst per X (risiconiveau, geproduceerd ton staal, studenten met goede baan) Verdien je veel geld met iets waar je nooit de allerbeste in kunt worden dan ben je wel goed maar niet geweldig! Ben je ergens de allerbeste in dan verlies je die toppositie als je niet een echte passie hebt voor wat je doet Heb je alle passie maar ben je niet de allerbeste of is het economisch onzin dan heb je een hoop plezier

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Egel principe vervolg Gedisciplineerd, rigoureus, vasthoudend, vastberaden, ijverig, precies, kritisch, systematisch, methodisch, vakbekwaam, veeleisend, consequent, gefocusd, verantwoording afleggen en nemen Beste worden op geselecteerd terrein Leren te willen Geen klassenverschil Discipline te stoppen met onnuttige en onrendabele zaken

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Egel principe vervolg Slim omgaan met geld Waarom er gebudgetteerd in organisaties? Om te beslissen hoeveel geld elk onderdeel krijgt (verdelen) of om aan kostenbeheersing te doen of beiden? Egelprincipe: volledige financiering of anders niets Paar portfolioproducten is genoeg. Voluit investeren in egelprincipe producten rest laten liggen

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter bedrijfsdiscipline Discipline als bedrijfscultuur Hierdoor is geen hiërarchie nodig Gedisciplineerde denkwijze => bureaucratie overbodig Gedisciplineerde activiteiten => beperkte controle nodig Bedrijfsdiscipline + ondernemersethiek = geweldige prestaties

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Creatieve discipline Hierarchische organisatie Geweldige organisatie Bureaucratische organisatie Beginnende organisatie Bedrijfs- discipline Ondernemersethiek laag hoog laag

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Technologie 20% van succes te danken aan nieuwe technologie, 80% aan bedrijfscultuur Nooit reden om verandering op gang te brengen Wel pioniers in het toepassen van zorgvuldig geselecteerde technologiën Schuifelen, lopen en dan rennen Halt houden, nadenken, experimenteren met technologie in verhouding tot egelprincipe en vooral winst per X Egelprincipe geeft richting aan technologie niet andersom

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Vliegwiel Herstructureren => geen sprong naar geweldig Namelijk nooit in één klap Geen grootste innovatie Geen toevalstreffer Geen magisch moment Meer enorm zwaar vliegwiel dat heel langzaam op gang komt, één richting op