Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Advertisements

Positieve psychologie Wat is het Wat je aandacht geeft, groeit Positieve emoties hebben zin Wij zijn allen ok Hoe in te zetten bij depressie?
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Kinderen van depressieve moeders
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Stromingen in de psychologie Humanistische psychologie
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Presentatie Kortdurende psychologische behandeling
Stromingen binnen de Psychologie
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Psychosociale begeleiding bij kanker
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Modellen en Stromingen
(Ped)agogiek Werkcollege 4
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Kijken naar Kinderen Week 2
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Modellen en Stromingen
Hoofdstuk 13: Angst en angststoornissen
Vier vormen van betekenisgeving
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
De quiz Gemaakt door: Lotte, Kavitha, Rachida en Jacqueline.
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 2
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Begeleiden en Coachen week 5
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
(Ped)agogiek Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
VISIE op automutilatie bij borderlinepersoonlijkheidstoornis
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Psychologieles 11 lesweek 1
Gedragsproblemen en stoornissen
Agressie Les 2.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Gedragsproblemen en stoornissen
Door Emily Vandevijvere
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu vrije@hr.nl med.hr.nl/vrije

Programma vandaag Terugblik vorige week: Humanistische psychologie Hoofdstuk 5: Cognitieve psychologie

Terugblik Humanistische psychologie Abraham Maslow: behoeftepiramide Carl Rogers: - 1e periode: non-directieve periode - 2e periode: client-centered - 3e periode: person-centered Gendlin

Ontstaan Reactie op behaviorisme Veroorzaakt door maatschappelijke ontwikkelingen (Tweede Wereldoorlog, uitvinding computer en taalkunde)

Mensbeeld Vroege vorm: mechanistisch Later: organistisch Maar er zijn ook cognitief psychologen met een personalistische visie

Uitgangspunten Binnenkant van het organisme (hersenprocessen) Begrijpen hoe gedrag tot stand komt (motivatie) Hoe verwerkt de mens informatie Mens is een actief en creatief wezen Verschil mensen en dieren (taal) Kinderen en volwassen verschillen

Uitgangspunten Gedachten bepalen gevoelens en gedrag Je ligt in bed en je hoort een knal. Je denkt: een inbreker  angst → je verstopt je in de kast Je denkt: de kat  irritatie → je slaapt verder Je loopt langs het terras en je hoort mensen lachen Je denkt… 

Cognitieve processen Cognitie: bewerking en ontwikkeling van kennis en informatie Bij het cognitieve functioneren spelen 2 cognitieve processen een rol: - doelbewust gestuurde cognitieve processen - automatische cognitieve processen

Cognitieve processen Waarneming = actief proces Cognitief schema: innerlijke weergave van een object of situatie en kan algemeen of specifiek zijn Een cognitief schema bevat kennis en emotie

Cognitief schema: vakantie Voorbeeld Cognitief schema: vakantie Mijn schema: Jouw schema???

Ander voorbeeld Een vader en zijn zoon zijn betrokken bij een ongeluk. De vader is op slag dood en de zoon belandt in het ziekenhuis. In de operatiekamer aangekomen roept de chirurg: "Ik kan deze jongen niet opereren want hij is mijn zoon!". Hoe kan dat?

Schema’s 4 mechanismen: Selecteren (welke info wel en welke niet) Interpreteren (betekenis toekennen) en transformeren (verwerken) Herinnering (info ophalen) Actie (gedrag)

Cognitieve processen Waarnemingscyclus Bruner Waarneming = wisselwerking tussen cognitieve schema’s en informatie uit omgeving Waarnemingsproces kent 3 fasen: 1) hypothesefase 2) informatiefase 3) confirmatiefase

Persoonlijkheid Geheel van karaktertrekken en gedragingen die kenmerken zijn voor een individu Verschillen in persoonlijkheid zijn verschillen in schema’s

Attributiestijlen De manier waarop iemand de werkelijkheid oorzakelijk verklaart Intern/extern Stabiel/variabel Algemeen/specifiek

Ik heb de toets niet gehaald – hoe te verklaren?

Attributies Verschil mannen en vrouwen Eigen prestaties/gedrag Succes → externe omstandigheden Falen → interne oorzaken/ eigen capaciteiten Door anderen: Succes vrouwen → externe omstandigheden Succes mannen → eigen capaciteiten

Psychische stoornissen Depressie – stemmingsstoornis Disfunctioneel schema – negatieve interpretaties Automatische gedachten: overgeneralisatie en personalisatie Angststoornissen Klassiek en operant conditioneren op een cognitieve manier

In de hulpverleningspraktijk Psycho-educatie Cognitieve psychotherapie

Psycho-educatie Mensen hebben behoefte aan en recht op informatie Vergroten van kennis kan een ‘therapeutisch middel’ zijn – dan is het psycho-educatie Geen behandeling Kan individueel of in groepsvorm worden gegeven Afgestemd op doelgroep

Cognitieve psychotherapie Filmpje Cognitieve therapie Cognitieve psychotherapie Grondmodel: GGGG model Gebeurtenis  Gedachten  Gevoelens  Gedrag Rationeel emotionele therapie (RET) - irrationele gedachten worden aangepakt ABC-schema