Werkplezier; werkdruk de baas?!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
‘t Schrijverke Zoetermeer
Interventie bij een Politiekorps

Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Flow als sturingsprincipe
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Waarom een vitale organisatie positief werkt
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Zonder Gezag geen Veilige Publieke Taak?!
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Welkom MAS
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
Zij instroom Vlucht voorwaarts en Verassend veelzijdig.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Psychische klachten en werk
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Personeel en organisatie
Eerstejaarsproblemen
Hoe meer zeggenschap Hoe minder mede zeggenschap.
PLG Begeleiding Beginnende Leraren Leontine van Schie Kartrekker 1.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Bijeenkomst 6 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Welkom bij de Week van het Succes!
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
‘De dag is om voor je het weet’ Over de tijdsbesteding van de huisarts. Eddy Reynders, huisarts. V 15.
Tijdmanagement in de huisartsenpraktijk. Hoe blijf ik in balans?
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Krimp als motor voor beweging
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
ZESC – Situationeel leiderschap
“Handling Stress and Avoiding Burnout”
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Executieve functies Marije Ruben.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Thema 19 MZ 2 Werk en planning.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Trauma sensitief lesgeven
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Leidinggeven voor eerste verkoper
In gesprek over werkdruk
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Begeleiden Les 7.
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Werkplezier; werkdruk de baas?!

Werkdruk onderzoek CNV Een grote groep leerkrachten ervaren een te hoge werkdruk. Dit komt door: De niet-lesgebonden taken (vergaderingen/overleggen, correctiewerk, buitenschoolse activiteiten, begeleiding zorgleerlingen en mentoruren etc) Hoge administratieve druk Tijdsdruk en te vaak veranderende regels Individuele factoren: perfectionisme (het goed willen doen), geen nee kunnen zeggen, erbij willen horen, willen voldoen aan verwachtingen, niet tekort willen komen, bang zijn voor afwijzing en afkeuring (CNV onderwijsonderzoek )

Werkdruk onderzoek CNV Een grote groep leerkrachten ervaren een te hoge werkdruk. Dit komt door: De niet-lesgevende taken (vergaderingen/overleggen, correctiewerk, begeleiding zorgleerlingen en mentoruren) Hoge administratieve druk Tijdsdruk en te vaak veranderende regels Individuele factoren: perfectionisme (het goed willen doen), geen nee kunnen zeggen, erbij willen horen, willen voldoen aan verwachtingen, niet tekort willen komen, bang zijn voor afwijzing en afkeuring (CNV onderwijsonderzoek)

communicatiemodel inhoud procedure relatie

Aandacht op niveau van inhoud Didactische vaardigheden Vakinhoudelijke vaardigheden Kennisontwikkeling

Aandacht op niveau van procedure Organisatorische vaardigheden: rooster, lesovergangen, lesprogramma, begeleiding beginnende docent, e.d. Time-management vaardigheden: plannen, persoonlijke organisatie, prioriteiten kunnen stellen

Aandacht op niveau van relatie Op vier gebieden Mentaal Fysiek Emotioneel Spiritueel

Vier gebieden Balans vinden op de vier gebieden: Mentaal Fysiek Emotioneel: gaat veel energie verloren Spiritueel

relatiedriehoek ouder kind leerkracht

relatiedriehoek ouder kind volwassene

Kind/Volwassene Kind Volwassene afhankelijk - onafhankelijk erkenning van buitenaf - zelferkenning ontkent emoties of er is drama - emoties gekoppeld aan realiteit onbewust - zelfbewust naar buiten gericht - naar binnen gericht slachtoffer - leiderschap ontkent zijn behoeftes of - erkent zijn behoeftes en neemt eist dat een ander ze vervuld er verantwoordelijkheid voor   - - -

Afronding www.voortgezetwerkplezier.nl www.maakwerkvanwerkdruk.nl Boek: Van werkdruk naar werkplezier, time management en klassenmanagement, Schoemaker en Kouwenhoven Doen Boek: De ontknooping, Marinus Knoope