Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringsdeskundigheid (heeft de toekomst) USER RESEARCH CENTRE W. Boevink
Antistigma (to know one…) Banen (lusten EN lasten) Academisering ervaringskennis Uitgangspunt voor een nieuwe ggz Beloftevol USER RESEARCH CENTRE
Invloedrijke interactie: Professioneel handelen Organisatie van zorg Visies, paradigma’s ‘Moeilijke onderwerpen’ USER RESEARCH CENTRE
Invloedrijke interactie is niet hetzelfde als Functioneren als verlengstuk van hulpverleners (zie artikel Annette Plooy: Bondgenoten of bruggenbouwers) USER RESEARCH CENTRE
Wat is het? Ervaringen Ervaringskennis Ervaringsdeskundigheid USER RESEARCH CENTRE
Ervaringsdeskundige: Zelf ervaring Interactie en reflectie Integratie andermans ervaringen Reflectie en kennis Toepassing in functies USER RESEARCH CENTRE
Evdskd vergt: ‘Open boek’ Infrastructuur ‘Kennistalenten’ Sociale vaardigheden Tolerantie en hoop Autonoom perspectief USER RESEARCH CENTRE
Wat vergt het van hulpverleners? Herzien prof distantie Herzien beeld van ‘patiënten’ (?) Scherp zicht op rollen en wisselingen Moed USER RESEARCH CENTRE
Wat vergt het van evdskd? Arbeidsreïntegratie Pionierende functie Zelf de innovatie zijn USER RESEARCH CENTRE
Stelling 1 Een ervaringswerker raakt het perspectief van de cliënten onherroepelijk kwijt, tenzij hij af en toe ‘een terugval’ krijgt. USER RESEARCH CENTRE
Stelling 2 Een ervaringswerker moet juist niet/wel cliënt zijn in de zorgregio waarin hij werkt. USER RESEARCH CENTRE
Een ervaringswerker mag, nee sterker nog: moet, een ‘terugval’ hebben in de baas z’n tijd. Stelling 3 USER RESEARCH CENTRE
Stelling 4 De zwaarte van de functie van ervaringswerker waarborgt ‘terugval’ en dus de legitimatie. USER RESEARCH CENTRE
Gezamenlijkheid in vormgeving en in visie ontwikkeling: gedeeld eigenaarschap GGZ USER RESEARCH CENTRE Agenda