Verpleegkundig redeneren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Visie op verplegen  .
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Drechtster College Onderwijsaanbod AGL
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Een leven lang leren Informatie voor classicale vergaderingen over de Permanente Educatie.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Kwaliteitskenmerken van een PvA
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
3e jaar Masterstage 2 manuele therapie
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Triage instrument Revalidatiezorg
En de toepassing van VO&O in INHOLLAND
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Signalering in de palliatieve fase
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Pijn in de palliatieve zorg
Europaplein.
Klinische psychologen in het algemeen ziekenhuis
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Medrave Software AB/Microbais Groep, Maart 2011 Rave 4 door Medrave Software AB.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Klinisch redeneren en evidence based practice
CAT Critical Appraisal of a Topic
Een schot voor open doel?!
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Maatschappelijke Zorg (MZ)  Answergarden Maatschappelijke Zorg (MZ)  Niveau 4, opleidingsduur 3 jaar;  je begeleidt mensen om zo zelfstandig mogelijk.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Bespreken van prognose en einde van het leven op hartfalenpoli’s in Nederland en Zweden Martje van der Wal
Hoe leren professionals?
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
De Wever Zorg Innovatie Centra
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
Behavior Based Safety Warehousing
Pathologie en ziektebeelden
Zorgpad Palliatieve zorg
planning analyse voorbereiding actie
Project English BOL niveau 4.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
college vergelijkende anatomie & fysiologie
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Stap drie bij projecten
Info klinisch onderwijs
Transcript van de presentatie:

Verpleegkundig redeneren Opleiding Verpleegkundige niveau 4

Agenda Aanleiding onderwerp Huidig curriculum Uitgangspunten toekomst Bespreken huidige situatie Toekomstplannen

Diagnose !?

Film: http://www.youtube.com/watch?v=IZ7qCJ6dwYc

Uitgangspunten Het systematisch oplossen van problemen. Het wordt toegepast bij het vaststellen van beroepsinhoudelijke diagnoses, resultaten en interventies. Multidisciplinair redeneren Competentiegericht opleiden: Beslissen, aandacht en begrip tonen, overtuigen en beïnvloeden, ethisch en integer handelen, op de behoefte van de klant richten, met druk en tegenslag omgaan Evidence based redeneren

Opbouw in het curriculum Leerjaar 1 Leerjaar 2 Leerjaar 3 Leerjaar 4 Fase 1 Fase 2 Fase 3

Leerjaar 1 Cursus Verpleegplan 10 weken Gebruik carpenito Verpleegkundige diagnose : zelfzorg tekort

Leerjaar 2 Verpleegkundig redeneren 10 weken Inleiding verpleegkundig redeneren door middel van casuïstiek (verpleeghuis, psychiatrie, verstandelijk gehandicapten zorg, ziekenhuis interne en chirurgische zorgvrager)

Leerjaar 3 Verpleegkundig redeneren door middel van in casussen 10 weken Digitale lesmethode waarin realistische filmpjes te zien zijn. Je ziet een patiënt die opgenomen is met verschijnselen. Aan de hand van vragen, bestuderen van de theorie, verzamelen van gegevens wordt er een verpleegkundige diagnose gesteld en interventies verantwoord

Leerjaar 4 Verpleegkundig redeneren 5 weken Scenariotraining ABCDE methode

6 stappen plan De 6 stappen van het verpleegkundig redeneren Stap 1: Oriëntatie op de situatie Stap 2: Probleemstellingen Stap 3: Aanvullend onderzoek Stap 4: Beleid Stap 5: Verloop Stap 6: Evaluatie

Verpleegkundig redeneren Stap 1 Oriëntatie op de situatie/klinisch beeld (anatomie, pathologie, relevante onderzoeken, relevante behandeling, medicatie , complicaties) Situatie en probleem beschrijven Achtergrond en voorgeschiedenis Beoordeling en inschatting van situatie

Verpleegkundig redeneren Stap 2: probleemstellingen Richtinggevend zijn de volgende vragen: Wat is er aan de hand met het lichaam/lichaamssystemen? Wat is de psychosociale situatie van de patiënt? Wat betekent de situatie voor de activiteiten van het dagelijks leven van de patiënt?

Verpleegkundig redeneren Stap 3: Aanvullend onderzoek Het meedenken over ontbrekende informatie. Het beredeneren op welke wijze deze informatie verkregen kan worden. Richtinggevend zijn de volgende vragen Wat is de noodzaak en wat is de vraagstelling van aanvullend onderzoek? Wat zijn de verwachtingen ten aanzien van de uitkomsten en de mate van urgentie van de afwijkende onderzoekuitslagen?

Verpleegkundig redeneren Stap 4: beleid Het beredeneren van de aanpak Beredeneer: hoe de patiënt behandeld, bewaakt en begeleid moet worden wat de volgorde van handelen is bv: Wat zijn de prioriteiten? Hoe worden de lichaamsfuncties van de patiënt bewaakt? Welke disciplines moeten er geconsulteerd worden? Hoe wordt de patiënt ingelicht en begeleid?

Klinisch redeneren Stap 5: verloop Het beredeneren van het gewenste en het mogelijk ongewenste verloop van de ziekte en het beleid. Beredeneer: Hoe zie je het klinische verloop? Korte en lange termijn Wat is de mogelijke prognose, welke complicaties kunnen optreden, risico's van de behandeling enz.

Klinisch redeneren Stap 6: Nabeschouwing en evaluatie Ter afsluiting reflecteer je over de gehele situatie, de zorg, en wat je geleerd hebt .

Beroepsprofiel 2020 V&V Het continue, cyclische proces van klinisch redeneren omvat: 1. Risico-inschatting 2. Vroege signalering 3. Probleemherkenning 4. Interventie 5. Monitoring 1. Risico-inschatting De verpleegkundige weet op basis van diepgaande kennis welke mensen een verhoogd risico hebben op het ontstaan van bepaalde problemen. Afhankelijk van de risico- inschatting zal de verpleegkundige in veel situaties preventieve maatregelen in gang zetten. 2. Vroegsignalering De verpleegkundige weet dat veel problemen zich aandienen met voortekenen of vroege symptomen, zij kent die en kan daardoor tijdig een probleem signaleren. 3. Probleemherkenning De verpleegkundige richt zich op een groot aantal problemen die zich bij heel verschillende mensen in heel verschillende situaties kunnen voordoen, variërend van problemen met voeding en uitscheiding tot problemen in de sociale context. Zij kent de uitingsvormen van deze problemen en kan ze objectiveren. 4. Interventie De verpleegkundige past een groot scala aan interventies toe. Niet alleen interventies die voortkomen uit haar eigen vaststelling van de problemen van een individu en diens sociale context, maar ook interventies die bijvoorbeeld door huisartsen en medisch V&V specialisten, fysiotherapeuten, diëtisten, logopedisten en andere paramedici of door verpleegkundig specialisten worden voorgeschreven. 5. Monitoring De verpleegkundige monitort de werkzaamheid van de interventies, en volgen het beloop van de ziekte, de aandoening of de behandeling

Beroepsprofiel 2020 V&V Continue proces van gegevensverzameling en analyse Fysiologisch, psychologisch, functioneel als sociaal persoonlijke beleving van de patiënt kennis van verschillende vakgebieden Door klinisch redeneren kan de verpleegkundige de beslissingen die zij of hij neemt beargumenteren en daarover communiceren!

Theorie - praktijk

Te bespreken Hoe is het huidige niveau van de studenten? Sluit huidige theorie aan bij praktijk? Hoe gaat de praktijk om met verpleegkundig redeneren? Hoe kunnen we voldoen aan het beroepsprofiel? Rekening houdend met beginsituatiestudent/theorie/BPV Vervolgafspraken