Programmeren, computational thinking en 21e eeuwse vaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Simultaan Tafelrondje
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Met onze speciale dank aan (documentenmap). Waarom gebeurt re-educatie (na verlamming bijvoorbeeld) vaak in een zwembad? Wat is het voordeel van aquagym?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
3-jarigen in het basisonderwijs
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Schoolpartnerschappen in Europa
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Workshop opstellen adviesrapport
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
voor familie en vrienden van
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Talent in Ontwikkeling
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Programmeren met kinderen
Psychomotorische taxonomie
Programmeren met kinderen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Denken als een computer
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Oefening met atlas en kaarten
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
What is the meaning of? Student centered learning
Gevorderde programmeer Les
Een vergadering organiseren
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Informatieverwerkende systemen
Gepersonaliseerd leren
Vergadering Personeelsdienst
Samenwerken en communicatie
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Activernde didactiek & passende werkvormen
Open online aansluitingsmodules statistiek
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Digitale geletterdheid
Reflectie over leren Naam vak.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Taallab 3.0 Online geletterdheid
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Programmeren, computational thinking en 21e eeuwse vaardigheden Petra Fisser, Allard Strijker openingsbijeenkomst Codeweek Amsterdam, 10 oktober 2015

SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Onafhankelijke, niet-commerciële positie als landelijke kennisinstelling Curriculumontwikkeling: ontwikkelen en onderhouden van landelijke leerplankaders (kerndoelen, eindtermen, examenprogramma’s, referentieniveaus) ondersteunen en adviseren van OCW m.b.t. leerplanontwikkeling uitvoering van onderzoek ter ondersteuning van deze twee hoofdtaken primair en voortgezet onderwijs (incl. speciaal onderwijs)

Leerplankaders De doelen en inhouden van het leren vormen de kerncomponenten van het leerplankader http://www.slo.nl/organisatie/overmissie/kerntaken/

Doelen en inhouden Programmeren: coderen of in een breder kader? Coderen: nu alleen in havo/vwo keuzevak informatica Breder kader: 21e eeuwse vaardigheden http://onsonderwijs2032.nl/ http://www.knaw.nl/

21e eeuwse vaardigheden Creatief denken Communiceren Kritisch denken Samenwerken Probleemoplossend denken en handelen Zelfregulering Digitale geletterdheid ict-(basis)vaardigheden informatievaardigheden mediawijsheid computational thinking Sociale en culturele vaardigheden 21e eeuwse vaardigheden komen nog weinig structureel en doelgericht aan de orde, leraren hebben meer houvast nodig Inbedden in bestaande leergebieden meest kansrijke optie http://www.slo.nl/toekomstgerichtonderwijs http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse

Digitale geletterdheid Digitale geletterdheid is het geheel van ICT-(basis)vaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking kunnen omgaan met ICT bewust, actief en kritisch omgaan met media zoeken, selecteren, verwerken en gebruiken van relevante informatie het (her)formuleren van problemen zodat ze op te lossen zijn met de computer

Computational thinking Het (her)formuleren van problemen zodat ze op te lossen zijn met de computer Gegevens logisch organiseren en analyseren Gegevens representeren door middel van abstracties zoals modellen en simulaties Het oplossen mogelijk te maken door algoritmisch te denken (denken in een reeks geordende stappen) Identificeren, analyseren en implementeren van mogelijke oplossingen met als doel het vinden van de meest efficiënte en effectieve combinatie van stappen en hulpmiddelen Generaliseren en overbrengen (transfer) van dit proces van probleem oplossen naar een breed scala van problemen in andere leerdomeinen

Computational thinking En daarnaast Vertrouwen in omgaan met complexiteit Doorzettingsvermogen in het werken met moeilijke problemen Vermogen om om te gaan met ambiguïteit Vermogen om om te gaan met open problemen Vermogen om met anderen te communiceren en samenwerken om een gezamenlijke doel of oplossing te bereiken

zoveel mogelijk ingebed in bestaande leergebieden! Begrippenset Omschrijving ob po mb po bb po ob vo Gegevens verzameling Het proces van relevante informatie verzamelen Bedenk een proef om de snelste auto te vinden en leg de snelheid van de auto's vast in een lijst Voorbeelden van geschreven verhalen gebruiken om een strategie te bepalen om zelf een verhaal te schrijven Een onderzoek uitvoeren waarbij informatie wordt verzameld over de afwezigheid van leerlingen in verband met griep Leerlingen ontwerpen een onderzoek om kwalitatieve en kwantitatieve informatie te verzamelen met de onderzoeksvraag: "Heeft klimaatverandering invloed op de kwaliteit van leven" Gegevens analyse Hoe moeten we gegevens interpreteren, welke patronen zien we en wat kunnen we daaruit concluderen Vergelijk de auto's en geef aan welke kenmerken van invloed zijn op de snelheid met de nadruk op gewicht. Controleer of het toevoegen van gewicht de resultaten veranderd. Maak een verschil in goede en slechte voorbeelden en zet ze in volgorde. Maak grafieken en bekijk de resultaten aan de hand van een digitale thermometer en beschrijf trends, patronen, variaties en/of uitzonderingen die voorkomen in de grafiek Gebruik statistische methodes die het beste de hypothese "Klimaatverandering de kwaliteit van leven niet veranderd" weergeven Gegevens representatie Het weergeven en organiseren van gegevens in passende grafieken, lijsten, teksten of plaatjes Maak een lijst of een tekening zodat duidelijk wordt dat de snelheid van de auto's afhangt van het gewicht Plaats elk voorbeeld bij één van de rubrieken en maak een lijst waarin is aangegeven welk voorbeeld bij een categorie hoort Geef de gegevens weer in verschillende lijsten en kies de beste weergave Laat op basis van verschillende standpunten groepjes leerlingen de gegevens presententeren met de vraag "Heeft klimaatverandering de kwaliteit van leven veranderd". Verschillende presentatie kunnen leiden tot verschillende conclusies. Probleem decompositie De taken opdelen in kleinere behapbare stukken Maak een routebeschrijving in de school door aanwijzingen op te delen in kleinere geografische plaatsen. Combineer de stukjes tot een complete route. Maak een plan om de school "Groen" te maken. Maak verschil tussen strategieën zoals hergebruik van papier en blik, energiebesparing en compostering. Plan het publiceren van een maandelijkse nieuwsbrief, bepaal rollen, verantwoordelijkheden, tijdlijn en middelen om het project uit te voeren Bedenk hoe je een bekende DJ wordt. Wat zijn daarvan onderdelen. Discussieer wat een leerling daaraan zelf kan doen en welke onderdelen worden bepaald door andere factoren Abstractie Terugbrengen van complexiteit naar de kern Verschillende vormen, kleuren en driezijdige figuren terugbrengen naar het begrip driehoek Luisteren naar een verhaal, de belangrijkste onderwerpen benoemen en een passende titel geven Na het behandelen van een periode in geschiedenis het herkennen en benoemen van symbolen, thema's, gebeurtenissen, mensen en waarden die aansluiten bij die periode Kies een periode in de politiek die overeenkomt op de huidige door verschillende kenmerken te analyseren Voorbeeldlesactiviteiten computational thinking - en de plek van programmeren daarin – zoveel mogelijk ingebed in bestaande leergebieden! Bron: CSTA/ISTE, iste.org/computational-thinking

zoveel mogelijk ingebed in bestaande leergebieden! Begrippenset Omschrijving ob po mb po bb po ob vo Algoritmes en procedures Een serie van stappen leidt tot een oplossing en tot een bepaald resultaat Maak een routebeschrijving van school naar belangrijke plaatsen in de buurt Ontwerp een bordspel en maak de spelregels. Probeer de spelregels uit bij het spelen van het spel. Pas de spelregels aan op basis van de opmerkingen van de spelers Programmeer een robot zodat deze de weg vindt uit een gegeven doolhof binnen een bepaalde tijd. Discussieer over de wijze waarop je kiest voor een school. Maak een beslisboom op basis waarvan een keuze gemaakt kan worden waarbij er rekening gehouden wordt met verschillende variabelen zoals de keuze van vrienden, cito scores, de keuze van ouders en het advies van de leerkracht. Automatisering Computers of machines herhalende of vervelende taken laten uitvoeren Overleg online met een klas uit een andere provincie of ander land over hun gewoonte wat betreft online tools als vervanging voor brieven Onderzoek wat de invloed is van automatisering in de samenleving door bijvoorbeeld barcodes, scankassa's, pinautomaten. Programmeer een sensor om de luchtvervuiling te meten. Gebruik timers en sondes voor de meting en gebruik een computer om de CO2 resultaten te ordenen op maximum en minimum waardes Debatteer over de vaardigheden en kennis die je soms nodig hebt om de gevolgen van automatisering te begrijpen. Deze vaardigheden hebben ook betrekking op staartdelingen, spelling, statistiek, data in geschiedenis Simulatie Representeer een model of proces. Simulatie gaat ook over het uitvoeren van experimenten op basis van modellen Na het maken van een routebeschrijving nagaan of beschreven stappen kloppen Maak een animatie om een proces uit te leggen Gebruik een model om een eenvoudig ecosysteem te onderzoeken. Wat gebeurt er als onverwacht een percentage van sterft. De leerling bepaald het percentage. Maak een spreadsheet om het "Verjaardag Probleem"(hoeveel mensen moeten er in een ruimte zijn om ten minste een kans van 50 % te hebben dat er twee op de zelfde dag jarig zijn). Gebruik dezelfde oplossing voor drie mensen op dezelfde dag jarig Parallelle instructie Organiseer middelen zodanig dat taken gelijktijdig uitgevoerd kunnen worden om een gezamenlijk doel te bereiken Verdeel de klas in twee groepen waarbij de een groep hardop leest en de andere groep een achtergrond geluid maakt. Gezamenlijk klinkt het beter dan individuele stemmen. Docenten ondersteunen in het plannen van een project door tijdlijn, rollen, taken vast te stellen en samen naar een eindresultaat te werken. Hoe verdelen we taken, welke taken kunnen gelijktijdig, wat moet achter elkaar, hoe stemmen we af, hoe bereiken we dat we op tijd klaar zijn. Leerling teams plannen de productie van een video inclusief script, teksten, spelers en rollen binnen het team. Stel vast welke taken uitgevoerd moeten worden, welke taken gelijktijdig of achter elkaar moeten. Plan de taken in de tijd en zorg voor afstemming om op tijd de video klaar te hebben. Beschrijf de volgorde van activiteiten die vooraf gingen aan de "Slag bij Waterloo". Geef hierbij ook aan wat de fysieke acties (training van soldaten) en intellectuele acties (hoe moeten de legers bewegen) waren. Voorbeeldlesactiviteiten computational thinking - en de plek van programmeren daarin – zoveel mogelijk ingebed in bestaande leergebieden! Bron: CSTA/ISTE, iste.org/computational-thinking

Hoe verder? Verdere uitwerkingen van computational thinking (en de andere vaardigheden) in beschrijvingen, inhouden, doelen, leerlijnen, voorbeeldmaterialen en ondersteuning voor leraren Gevoed door (internationale) literatuur en door ideeën en ervaringen van scholen Codeweek, doorbraakprojecten... op zoek naar de juiste mix van inhouden, kennis en vaardigheden voor toekomstbestendig onderwijs! Petra Fisser & Allard Strijker p.fisser@slo.nl, a.strijker@slo.nl