Communicatie en begeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Hier iets over “Inleiding: ons proces: Wat is Gamification, Achtergrond, Voorbeelden, Model voor Onderwijs, Experimenten voor Honours, doorgroei naar HL.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Mediërend leren op bs. Theresia
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Op Sint-Montfort.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Van probleemstelling naar doelstelling
Oplossingsgericht coachen
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
Competentiegericht leren vmbo
Rots & Water Marien Lokerse.
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Aanpak problematisch gedrag
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Aanvaarding en tolerantie
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Psychologie werkcollege week 6
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Culturele synergie.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Toekomstgericht onderwijs
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Verschillende rollen en stijlen
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Begeleiding bij Werkplekleren
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Communicatie 5e les.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Communicatie 6e les.
Communicatie 4e les.
Loopbaan en burgerschap les 2
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Communicatie 4e les.
Communicatie 7e les.
Communicatie 6e les.
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

Communicatie en begeleiding Helicon Academie Blok 3 Begeleiding centraal

Kennismaken Gezien het feit dat je je eigen naam belangrijk vindt, kun je ervan uitgaan dat een ander dit ook vindt. Dat betekent ook dat een ander het belangrijk vindt dat jij zijn/haar naam weet of kunt onthouden

Rudy Vandamme: De leraar en zijn identiteit Invulling in een schaal van 1 tot en met 10 hoe ik mij verhoud tot de verschillende onderdelen van het web > identiteitsvragen

Enneagram + lesbezoek + evaluaties lessen 14 punten 22 punten Lesbezoek collega’s periode 2 Evaluaties van mijn trainingen bij bedrijfsopleidingen Enneagram-test ingevuld en de score aangegeven

Onthouden! Oplossingsgericht werken > positieve psychologie Als iets niet werkt Opdracht duwen > meegaand, tegenwerking, meegaand en tegenwerking 5 G’s Divergerend denken vanuit meerdere perspectieven Aandachtspunten voor mij

Herkaderen Herkaderen > positieve benadering

Wat je aandacht geeft groeit Afbeelding spreekt voor zich; de lachende derde

Overdracht en tegenoverdracht Drama driehoek Wat zie je in deze afbeelding? Een andere kijk een ander perspectief

Transactionele analyse                                                                                         De positieve punten op een juiste wijze inzetten

Watzlawick Men kan niet niet communiceren Communicatieniveaus: Inhoudsniveau Betrekkingsniveau Metacommunicatie Interpunctieproblematiek > verschil gezonden en ontvangen boodschap Het bootje met een juist evenwicht en sturing varend houdend om een mooie koers te varen.

Helicon en pesten Binnen Helicon Opleidingen Sociale Veiligheid Helicon Opleidingen Externe informatiebronnen www.ppsi.nl www.schoolenveiligheid.nl www.pestweb.nl www.veiligkennisnet.nl www.vo-raad.nl www.mboraad.nl www.nji.nl www.hetccv.nl www.vraaghetdepolitie.nl Hulpmiddelen bij pesten > juiste aandacht

Thomas-Kilmann model Compromis WIN-Win situatie > R. Covey

Vuur, water, Lucht, Aarde 27 % 36 % 14 % 23 % Ben een weegschaal maar niet in genoemde termen dacht vuur te zijn maar toch meer aarde 

Second life onderwijs Internet of things Teaching 21e century skills Het is een uitdaging om mee te gaan in de verandering in de maatschappij en daarmee aan te sluiten met het onderwijs Teaching 21e century skills

Connectivisme Kennis van vandaag is niet meer kennis van morgen > nieuwe kennis verwerven Leerling moet weten waar hij de benodigde informatie kan vinden Leren wordt informeel Leren is een continu, leven lang leren proces > technologie neemt functies over Know-how en know-what wordt > know-where Proces van netwerkvorming en connectie Netwerken tussen mensen, inhoud, contexten en alle verbindingen daar tussen (knooppunten) Inzet, inzicht en onderzoekende houding Individu en organisatie zijn lerende organisaties De principes van connectivisme: Leren en kennis berust in de verscheidenheid van meningen. Leren is een proces van het verbinden van gespecialiseerde knooppunten (nodes) of informatiebronnen. Leren kan plaatsvinden in ‘non-human appliances’. Capaciteit om meer te weten is belangrijker dan onze huidige kennis. Het ‘voeden’ en onderhouden van connecties is nodig om continu leren te faciliteren. Het vermogen om connecties tussen disciplines, ideeën en concepten is een core vaardigheid. Accurate en up-to-date kennis is het doel van alle connectvistische leer activiteiten. Besluitvorming is op zichzelf een leerproces. Kiezen tussen wat te leren en de betekenis van nieuwe informatie wordt gezien door de lens van een verschuivende realiteit. Er kan nu een goed antwoord zijn, dit kan morgen weer fout zijn door de wijziging in het informatie klimaat die van invloed is op de beslissing. Kennis van vandaag is niet meer kennis vanmorgen Nieuwe kennis verwerven Proces van netwerkvorming en connectie Mensen leren het beste door onderlinge verbanden te zien Overdaad aan informatie en kennis beschikbaar (internet en tv) Student hoeft niet alles meer te weten en op te slaan, de student moet weten waar hij de benodigde informatie kan vinden Netwerken tussen mensen, inhoud, contexten en alle verbindingen daar tussen Leggen van knopen en blijven verbinden Wat vandaag correct is kan morgen weer onjuist zijn Inzet, inzicht en onderzoekende houding Leren wordt informeel Leren is een continu, leven lang proces, waarbij technologie functies overneemt Know-how en know-what wordt vervangen door know-where Individu en organisatie zijn lerende organisaties Teaching in the 21st Century Mijn spreuk: Ondernemen is leren en leren is ondernemen

Laatste bijeenkomst Carrousel toets met 5 personen: Toets Casus van een collega voorzien van feedback Casus van Astrid en Erik voorzien van feedback Gesprek met Eric >rollenspel en/of observeren Leerpunt van blok 3: Communicatie > herhalen > geen overbodige luxe > constante eye opener PP geweldloos communiceren Marshall Rosenberg Intensieve training Eindpunt van de groep voor mij een 8 PP van Mentoraat niet gevolgd moest om 19.00 uur thuis zijn