Communicatie en begeleiding Helicon Academie Blok 3 Begeleiding centraal
Kennismaken Gezien het feit dat je je eigen naam belangrijk vindt, kun je ervan uitgaan dat een ander dit ook vindt. Dat betekent ook dat een ander het belangrijk vindt dat jij zijn/haar naam weet of kunt onthouden
Rudy Vandamme: De leraar en zijn identiteit Invulling in een schaal van 1 tot en met 10 hoe ik mij verhoud tot de verschillende onderdelen van het web > identiteitsvragen
Enneagram + lesbezoek + evaluaties lessen 14 punten 22 punten Lesbezoek collega’s periode 2 Evaluaties van mijn trainingen bij bedrijfsopleidingen Enneagram-test ingevuld en de score aangegeven
Onthouden! Oplossingsgericht werken > positieve psychologie Als iets niet werkt Opdracht duwen > meegaand, tegenwerking, meegaand en tegenwerking 5 G’s Divergerend denken vanuit meerdere perspectieven Aandachtspunten voor mij
Herkaderen Herkaderen > positieve benadering
Wat je aandacht geeft groeit Afbeelding spreekt voor zich; de lachende derde
Overdracht en tegenoverdracht Drama driehoek Wat zie je in deze afbeelding? Een andere kijk een ander perspectief
Transactionele analyse De positieve punten op een juiste wijze inzetten
Watzlawick Men kan niet niet communiceren Communicatieniveaus: Inhoudsniveau Betrekkingsniveau Metacommunicatie Interpunctieproblematiek > verschil gezonden en ontvangen boodschap Het bootje met een juist evenwicht en sturing varend houdend om een mooie koers te varen.
Helicon en pesten Binnen Helicon Opleidingen Sociale Veiligheid Helicon Opleidingen Externe informatiebronnen www.ppsi.nl www.schoolenveiligheid.nl www.pestweb.nl www.veiligkennisnet.nl www.vo-raad.nl www.mboraad.nl www.nji.nl www.hetccv.nl www.vraaghetdepolitie.nl Hulpmiddelen bij pesten > juiste aandacht
Thomas-Kilmann model Compromis WIN-Win situatie > R. Covey
Vuur, water, Lucht, Aarde 27 % 36 % 14 % 23 % Ben een weegschaal maar niet in genoemde termen dacht vuur te zijn maar toch meer aarde
Second life onderwijs Internet of things Teaching 21e century skills Het is een uitdaging om mee te gaan in de verandering in de maatschappij en daarmee aan te sluiten met het onderwijs Teaching 21e century skills
Connectivisme Kennis van vandaag is niet meer kennis van morgen > nieuwe kennis verwerven Leerling moet weten waar hij de benodigde informatie kan vinden Leren wordt informeel Leren is een continu, leven lang leren proces > technologie neemt functies over Know-how en know-what wordt > know-where Proces van netwerkvorming en connectie Netwerken tussen mensen, inhoud, contexten en alle verbindingen daar tussen (knooppunten) Inzet, inzicht en onderzoekende houding Individu en organisatie zijn lerende organisaties De principes van connectivisme: Leren en kennis berust in de verscheidenheid van meningen. Leren is een proces van het verbinden van gespecialiseerde knooppunten (nodes) of informatiebronnen. Leren kan plaatsvinden in ‘non-human appliances’. Capaciteit om meer te weten is belangrijker dan onze huidige kennis. Het ‘voeden’ en onderhouden van connecties is nodig om continu leren te faciliteren. Het vermogen om connecties tussen disciplines, ideeën en concepten is een core vaardigheid. Accurate en up-to-date kennis is het doel van alle connectvistische leer activiteiten. Besluitvorming is op zichzelf een leerproces. Kiezen tussen wat te leren en de betekenis van nieuwe informatie wordt gezien door de lens van een verschuivende realiteit. Er kan nu een goed antwoord zijn, dit kan morgen weer fout zijn door de wijziging in het informatie klimaat die van invloed is op de beslissing. Kennis van vandaag is niet meer kennis vanmorgen Nieuwe kennis verwerven Proces van netwerkvorming en connectie Mensen leren het beste door onderlinge verbanden te zien Overdaad aan informatie en kennis beschikbaar (internet en tv) Student hoeft niet alles meer te weten en op te slaan, de student moet weten waar hij de benodigde informatie kan vinden Netwerken tussen mensen, inhoud, contexten en alle verbindingen daar tussen Leggen van knopen en blijven verbinden Wat vandaag correct is kan morgen weer onjuist zijn Inzet, inzicht en onderzoekende houding Leren wordt informeel Leren is een continu, leven lang proces, waarbij technologie functies overneemt Know-how en know-what wordt vervangen door know-where Individu en organisatie zijn lerende organisaties Teaching in the 21st Century Mijn spreuk: Ondernemen is leren en leren is ondernemen
Laatste bijeenkomst Carrousel toets met 5 personen: Toets Casus van een collega voorzien van feedback Casus van Astrid en Erik voorzien van feedback Gesprek met Eric >rollenspel en/of observeren Leerpunt van blok 3: Communicatie > herhalen > geen overbodige luxe > constante eye opener PP geweldloos communiceren Marshall Rosenberg Intensieve training Eindpunt van de groep voor mij een 8 PP van Mentoraat niet gevolgd moest om 19.00 uur thuis zijn