NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Advertisements

Workshopronde Woensdag 18 april
Wie is zij-instromer? Medisch specialist met huidige BIG-registratie als medisch specialist 1 jaar werkzaam in het werkveld M&G Wil overstappen naar een.
De Huisartsopleiding in Nederland
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
Joan Meeder, cardioloog, opleider
NVAG Registratie, herregistratie, herintreden, zijinstromen en regulier vervolg opleiden. P.C. Rasch, arts M&G, secretaris RGS.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Voorlichting Master Geneeskunde CRU2006 mei 2011
Competentieontwikkeling voor OR-leden
NZD 2008 / VHT Ouder worden en (stoppen met) zweefvliegen Deel II De praktijk Workshop NZD 8 november 2008.
Resultaten inventarisatie opleidingsplannen & Toelichting op het programma Lambert de Bont Voorzitter Centrale Opleidingscommissie UMCG.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Regiobijeenkomst - Utrecht 'In Dialoog over de VMSD’
Informatiebijeenkomst Bijstelling Masteropleiding Maandag 9 maart 2015 Mw.dr. H.E.M. Daelmans, programmaleider.
2e Informatiebijeenkomst Masteropleiding Donderdag 22 januari 2015
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Visie & Strategie.
Naam workshopbegeleider
Kwaliteitsinstrumenten
Invit BOLS, Grote veranderingen Instroom kindergeneeskunde Bron: CO capaciteitsplan Kinderartsen KA M:V40.
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Achtergrond  Ongeveer 6000 AIOS in Nederland ( MS)  27 specialismen DJO + LVAG = De Jonge Specialist.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
“Mastering your future” 24 oktober 2015 Victor Slenter, arts M&G Basisarts, en dan…. 1.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Presentatie mentoraat mavo 3. Mentor Lisa Akerboom & Ingrid Peters Achtergrond mentoren Van mentor OB naar coach BB Mentoruren in de week  LOB uur 
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Michael Groeneweg, Jennifer Verhoeven, Jurjen Boes
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Op weg naar… het nieuwe geneeskundecurriculum
1 Voorlichting instroom jaar 3 bachelor Dr. I.E. Thunnissen Opleidingscoördinator Bachelor GNK M. Kraan Onderwijszaken.
De nieuwe rol van het SRL in het sociaal wijkteam. Generalistische specialist of specialistische generalist?
Wat wordt er van de Aios verwacht AIOS-dag 17 september 2008 Vivienne Schelfhout-van Deventer, John Roord, Robert-Jan Stolker.
INDIVIDUALISERING MEDISCHE VERVOLGOPLEIDING KANSEN VOOR DE AIOS EEN UITDAGING VOOR OPLEIDERS EN WERKGEVERS.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
De aios in de regie Gatske Nieuwenhuijzen – de Boer Thomas Schok
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
Herhaaltraining visitatoren medisch specialismen Reinier Braams Jos Lips 2016.
De praktijk van het bekwaamverklaren
ASSESSMENT BIJ AIOS Revalidatiegeneeskunde Opleidersbijeenkomst 14 mei 2013 Leiden.
Congres Individualisering Opleidingsduur De consequenties voor zorg en ziekenhuis 26 mei 2016 Prof.dr. A.G.J. (Ate) van der Zee Raad van Bestuur UMCG Voorzitter.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
De weg naar registratie Verpleegkundig specialist Alumnidag Riet van Dommelen Opleidingsmanager MANP, lid CSV.
? (Periode-) taak ?.
Samen naar een individueel opleidingsplan
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum..
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Minder aios: Hoe lossen we dit samen op
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
WELKOM Ouders 5 Atheneum..
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Minder aios-capaciteit, wat nu? Inrichting van het primaire zorgproces
Entreeschool: samen naar een goede basis
Opleiden voor de toekomst
Regelgeving.
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Opleiden Praktisch Organiseren
Monitoren Kwaliteit van opleiden
SCOUTING OP JE CV Masterclass Scouting op je CV.
Roosteren van AIOS neurologie UMCG
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Transcript van de presentatie:

NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)

Agenda Achtergrond en inhoud (Jan Borleffs) Tussenstand project, toelichting workshop (Leen Blok) Aan de slag Plenaire terugkoppeling

Achtergrond Regeerakkoord Rutte II: Bezuiniging MVO Overleg VWS met OMS, STZ, NVZ, NFU, KNMG, Jonge Orde… Korting op ziekenhuis niveau (90 M) Instroom aios (72 M) Verkorting/Versnelling opleidingsduur (56 M) Naast de generieke korting van 2% op de opleidingsvergoedingen in 2013 (15 miljoen) en de afspraken in het zorgakkoord met de NFU over de opleidingsvergoedingen (oplopend van 14 miljoen in 2015 tot 33 miljoen in 2018) is er ook een generieke korting op de staffelbedragen voor algemene ziekenhuizen afgesproken (oplopend van 14 miljoen in 2014 tot 42 miljoen in 2016). Het aantal publiek bekostigde opleidingsplaatsen voor medisch specialisten daalt structureel met 100 plaatsen (86 plaatsen in 2014, daarna 100 plaatsen vanaf 2015 wat leidt tot een bezuiniging van 12 miljoen in 2014 en oploopt tot 72 miljoen in 2020). Het op individuele basis gemiddeld sneller doorlopen van de opleiding wat leidt tot een bezuiniging oplopend van 14 miljoen in 2018 tot 56 miljoen in 2022. NFU Dedicated Schakeljaar OMS Individuele Verkorting

Achtergrond Schakeljaar nieuw ?

Verkorting/Versnelling opleidingsduur nieuwe regelgeving CGS (juli 2014) Begin van de opleiding: Eerder verworven competenties Promotie Anios periode Dedicated schakeljaar Anders (b.v. andere studie) Tegen het einde van de opleiding: Versnelde competentie verwerving 5

Verkorting/Versnelling opleidingsduur afspraak Concreet: In 2022 doet 80% van de aios een half jaar korter over de opleiding NB: Opleidingsduur niet onder de EU norm

Verkorting/Versnelling opleidingsduur afspraak: 80% aios, 0,5 jaar t.o.v. nulmeting RGS nulmeting (2013): 54 dagen korter (1,79 mnd) Vertaling naar afspraken met VWS (NB iedere aios!!) 2018: 2,99 mnd 2019: 4,19 mnd 2020: 5,39 mnd 2021: 5,99 mnd 2022 en volgende: 6,59 mnd 7

Gemiddelde reeds gerealiseerde verkorting Nulmeting 2013 Gemiddelde reeds gerealiseerde verkorting 8

Dedicated Schakeljaar Wat houdt het in ? betere afstemming M3 op vervolgopleiding semi-artsstage/oudste coschap plus onderzoeksstage één discipline of als een profiel extra eisen in de vorm van taken, verantwoordelijkheden en toetsing ontwikkeling competenties van 1ste jaars aios directe instroom vervolgopleiding bij aanvang vervolgopleiding: opleider maakt inschatting van verkorting aios legt deze inschatting vast in MijnRGS

Dedicated Schakeljaar Wat houdt het in ? verzilveren tijdens eerste 2 jaar van vervolgopleiding maximaal 0,5 jaar belangrijk: beoordelend opleider bepaalt of en wanneer er verzilverd wordt opleidingsduur niet onder EU norm Dus: huisartsgeneeskunde / sociale geneeskunde doen wel mee  bijdrage kwaliteitsverbetering, geen verkorting

Opleidingsduur NL vs EU richtlijn specialisme NL EU Anaesthesiologie 5 3 Neurologie 6 4 Cardiologie Nucleaire geneeskunde Cardiopulmonale chirurgie Oogheelkunde Dermatologie/venereologie Orthopedie Maag-, darm-, leverziekten Pathologie Heelkunde Plastische chirurgie Huisartsgeneeskunde Psychiatrie 4,5 Inwendige geneeskunde Radiologie Keel-, neus-, oorheelkunde Radiotherapie Kindergeneeskunde Reumatologie Klinische genetica - Revalidatiegeneeskunde Klinische geriatrie Sociale geneeskunde Longziekten en tuberculose Urologie Medische microbiologie Verlosk. en gynaecologie Neurochirurgie Verstand. gehandicapt. gnk. Bron: Richtlijn 2005/36/EG

Dedicated Schakeljaar De winst ! bijdrage aan “opleidingscontinuum” directe instroom in vervolgopleiding korter traject eerstejaars student >> jonge klare specialist eerder aan het werk, langer aan het werk stimuleert Ma-student eerder na te denken over toekomst positieve ervaring: draagt bij aan motivatie voor gekozen richting negatieve ervaring draagt bij aan “herbezinning” bezuiniging medisch specialistische vervolgopleiding

Agenda Achtergrond en inhoud (Jan Borleffs) Tussenstand project, toelichting workshop (Leen Blok) Aan de slag Plenaire terugkoppeling

Dedicated Schakeljaar De regio’s 2 smaken LUMC, Erasmus MC, Radboudumc, VUmc/AMC : Sollicitatie op dedicated schakeljaar. Wetenschapsstage, het keuzecoschap en de semi artsstage (oudste coschap) allemaal in het teken van “dezelfde” vervolgopleiding - Nauw contact met vervolgopleider). MUMC, UMCU en UMCG Iedere student kan dedicated schakelen. Studenten bouwen een portfolio met competenties op niveau 1ste jaars aios. Hulp van vervolgopleider, hulp van de masteropleiding.

Dedicated Schakeljaar Work in progress

Dedicated Schakeljaar Workshop 3 groepen (rood, zwart en blauw), 3 stellingen  discussieren Wat wilt u zien in een schakelstudent op grond waarvan u later verkorting in de vervolgopleiding wilt geven (b.v. volwassenheid, blending-in, etc). Is dit objectief meetbaar? Wat wilt u de schakelstudent “extra” laten doen op grond waarvan u later verkorting in de vervolgopleiding wilt geven (b.v. grotere caseload, meer verantwoordelijkheid, etc). Wat uit de voorgeschiedenis van de studenten laat u meewegen op grond waarvan u later verkorting in de vervolgopleiding wilt geven (b.v. verloskunde, fysiotherapie, etc).

Dedicated Schakeljaar Workshop Iedereen, behalve de studenten, rouleert 1 x (flappen blijven liggen op de oorspronkelijke tafel) Aanvullen van de input Terugkoppeling door studenten op stelling 1, 2 en 3 Valorisatie van de gegeven input kennis omzet naar commercieel haalbare producten