Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Technische geletterdheid en onderwijs
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Forum Onderwijsvernieuwing ICC Ghent 1 juni 2007.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Structuur secundair onderwijs
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Personeelsvergadering
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Leren ondernemen en ondernemend leren
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
verhoogt het Creatief Quotiënt
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Afdeling Internationale Relaties Onderwijs en Vorming Voor twinning ontmoetingsdag 9/02/2011 Ilse Scheirlinckx.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Digitaal Archief Vlaanderen Het hobbelige pad naar duurzame toegankelijkheid voor digitale overheidsinformatie.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
Meedraaidag: Techniek 22 oktober 2015 De Brug Ternat.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
“Van kwaliteitsagenda PO naar kennis- en onderzoeksplatform Interactum” Interactumdag 8 april 2011.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Experten in de derde graad Proefproject
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
De nieuwe onderbouw.
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Onderwijs Ondersteunend Personeel
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Gsiw Strategische planning
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?

Het mysterie STEM? KERN =  De bestaande disciplines wetenschappen, techniek, wiskunde  + nieuwe speler “engineering” (=het creatief oplossen van problemen)  SAMEN inzetten i.f.v. een (maatschappelijk) uitdagend probleem  + SAMENWERKING tussen leerkrachten, school+ STEM-professionals, leerlingen

… In het basisonderwijs Leergebied Wetenschappen en Techniek Maar uiteraard ook: wiskunde Zelfs uitbreidbaar naar bv. geschiedenis, talen, kunst… NIEUW VERHAAL? STEM voor de Basis + BIG IDEAS Lerend Netwerk STEM bao Samen bijscholen, netwerken, uitwisselen van good practices in een flexibel, zeer evoluerend veld Leraar wordt met de leerling onderzoeker

Algemene achtergrond  STEM = initiatief Vlaams Parlement STEM Actieplan = Vlaamse Regering Veelheid aan initiatieven van 6 overheidspartners + vrije tijd + bedrijven/sectoren Stuurgroep en Platform Standpuntbepaling VLOR aan beleid: duidelijkheid! 50 scholen (eind ) – nu wellicht meer VTI’s hebben contact gezocht Vooral bezorgdheid over STEM in eerste graad

STEM KADER Maar ook in het basisonderwijs: nood aan helderheid Minister brengt STEM KADER uit: Wat is STEM? 10 dimensies Lerende Netwerken STEM Kader is met referentiegroep scholen afgetoetst, Onderwijs Inspectie, VLOR: gedragen initiatief

Uitgangspunten van het SK Geen set eindtermen “goede STEM” noch een nieuw “vak” Wel: 10 dimensies (ingredïenten van STEM) STEM als eigentijds samenwerkingsmodel: eigenaarschap en kwaliteitsbewaking bij de basis Doorlooplijn bao en sec ond – alle richtingen

3.Uitgangspunten SK vervolg  Referentiekader, inspiratiekader, i.f.v. bevraging en verscherping Waarom STEM? Economie – transities – ontwikkelingen – vormend op zich (21 ste eeuwse vaardigheden) STEM geletterdheid + STEM bij specialisatie Niet statisch, noch alleen voor “STEM scholen” Groeimodel staat voorop, niet projecten om de projecten

De 10 dimensies van STEM 1. Integreren van de componenten van het letterwoord (interdisciplinariteit) met respect voor de eigenheid van elke component 2. Probleemoplossend leren 3. Vaardig en creatief onderzoeken en ontwerpen 4. Denken & redeneren, modelleren & abstraheren 5.Strategisch gebruiken & ontwikkelen van technologie

10 dimensies: vervolg 6. Inzicht verwerven in de maatschappelijke relevantie van STEM 7. Verwerven en interpreteren van informatie en communiceren over STEM 8. Samenwerken in team 9. Verwerven van 21 ste eeuwse competenties 10. Innovatie

Kader erkent Lerende Gemeenschappen STEM Achtergrond: STEM VOOR DE BASIS: STEM didactiek voor het basisonderwijs: december 2015 klaar onderdeel: Community of Practice Basisonderwijs: scholen, lerarenopleidingen, pedagogische begeleidings- diensten Meer dan 60 basisscholen ondertussen lid Initiatieven van de basis erkennen en inzetten als navorming en kwaliteitsinstrument binnen evolutief kader

Verdere stappen STEM vanuit Beleid Medio november 2015 lanceert Minister het STEM Kader : nadruk op doelgroepen meisjes en kansengroepen Nadruk op maatschappelijk belang van STEM Verdere afstemming beleid, operationalisering bij werkveld

Vragen? STEM Afdeling Horizontaal Beleid Departement Onderwijs en Vorming Rita Dunon Christel Op de beeck