Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Het mysterie STEM? KERN = De bestaande disciplines wetenschappen, techniek, wiskunde + nieuwe speler “engineering” (=het creatief oplossen van problemen) SAMEN inzetten i.f.v. een (maatschappelijk) uitdagend probleem + SAMENWERKING tussen leerkrachten, school+ STEM-professionals, leerlingen
… In het basisonderwijs Leergebied Wetenschappen en Techniek Maar uiteraard ook: wiskunde Zelfs uitbreidbaar naar bv. geschiedenis, talen, kunst… NIEUW VERHAAL? STEM voor de Basis + BIG IDEAS Lerend Netwerk STEM bao Samen bijscholen, netwerken, uitwisselen van good practices in een flexibel, zeer evoluerend veld Leraar wordt met de leerling onderzoeker
Algemene achtergrond STEM = initiatief Vlaams Parlement STEM Actieplan = Vlaamse Regering Veelheid aan initiatieven van 6 overheidspartners + vrije tijd + bedrijven/sectoren Stuurgroep en Platform Standpuntbepaling VLOR aan beleid: duidelijkheid! 50 scholen (eind ) – nu wellicht meer VTI’s hebben contact gezocht Vooral bezorgdheid over STEM in eerste graad
STEM KADER Maar ook in het basisonderwijs: nood aan helderheid Minister brengt STEM KADER uit: Wat is STEM? 10 dimensies Lerende Netwerken STEM Kader is met referentiegroep scholen afgetoetst, Onderwijs Inspectie, VLOR: gedragen initiatief
Uitgangspunten van het SK Geen set eindtermen “goede STEM” noch een nieuw “vak” Wel: 10 dimensies (ingredïenten van STEM) STEM als eigentijds samenwerkingsmodel: eigenaarschap en kwaliteitsbewaking bij de basis Doorlooplijn bao en sec ond – alle richtingen
3.Uitgangspunten SK vervolg Referentiekader, inspiratiekader, i.f.v. bevraging en verscherping Waarom STEM? Economie – transities – ontwikkelingen – vormend op zich (21 ste eeuwse vaardigheden) STEM geletterdheid + STEM bij specialisatie Niet statisch, noch alleen voor “STEM scholen” Groeimodel staat voorop, niet projecten om de projecten
De 10 dimensies van STEM 1. Integreren van de componenten van het letterwoord (interdisciplinariteit) met respect voor de eigenheid van elke component 2. Probleemoplossend leren 3. Vaardig en creatief onderzoeken en ontwerpen 4. Denken & redeneren, modelleren & abstraheren 5.Strategisch gebruiken & ontwikkelen van technologie
10 dimensies: vervolg 6. Inzicht verwerven in de maatschappelijke relevantie van STEM 7. Verwerven en interpreteren van informatie en communiceren over STEM 8. Samenwerken in team 9. Verwerven van 21 ste eeuwse competenties 10. Innovatie
Kader erkent Lerende Gemeenschappen STEM Achtergrond: STEM VOOR DE BASIS: STEM didactiek voor het basisonderwijs: december 2015 klaar onderdeel: Community of Practice Basisonderwijs: scholen, lerarenopleidingen, pedagogische begeleidings- diensten Meer dan 60 basisscholen ondertussen lid Initiatieven van de basis erkennen en inzetten als navorming en kwaliteitsinstrument binnen evolutief kader
Verdere stappen STEM vanuit Beleid Medio november 2015 lanceert Minister het STEM Kader : nadruk op doelgroepen meisjes en kansengroepen Nadruk op maatschappelijk belang van STEM Verdere afstemming beleid, operationalisering bij werkveld
Vragen? STEM Afdeling Horizontaal Beleid Departement Onderwijs en Vorming Rita Dunon Christel Op de beeck