DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Advertisements

Universal Design for Learning
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Lesgeven en begeleiden
Workshop Over machteloosheid J.H.Wijers
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Hoe werkt een powerpoint?
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Inleiding CIW Analysecollege 7. Opdracht 1 In de tekst van Coupland and Jaworski staan deze auteurs uitvoerig stil bij het begrip discourse. Bekijk de.
Kinderen en hun sociale talenten
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Workshop “Begrijpend kijken”
De schoonheid van het verschil. Nel Hofmeester Studiemiddag ‘Dyslexie in het Hoger Onderwijs’ 25 september 2014.
Audiovisuele middelen (en andere media) in BRICKS Biology
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Workshop Lezen met begrip
Functiebeperking of Talent? Workshop
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Vakkennis Natuurbeheer
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
EEN GRENSVERLEGGENDE HOGESCHOOL VOOR IEDEREEN.
De Week van de seksuele diversiteit ILS HAN 20 tot 24 april 2015.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Coaching week Rotterdam Academy.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
Bert Wissink EBC*L Nederland De EBC*L certificaten en diploma’s voor Business Competence, persoonlijke ontwikkeling en Entrepreneurship European Business.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Firm goals X flexible means
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
TOETSING, BORGING & UDL SBO Congres maart 2016 Irma van Slooten & Linda Nieuwenhuijsen (UDL Nederland) Bertine van Hillo-Visser (HRO)
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Paspoort griekse goden
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
What is the meaning of? Student centered learning
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
De taaltaak
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
De juiste route naar het juiste doel
Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol
Wat betekent “OPEN” voor jou?
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan? Workshop Universal Design for Learning (UDL) DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan? 12 november 2015|Congres Studiesucces 2.0 Irma van Slooten & Linda Nieuwenhuijsen |www.udlnederland.nl | info@udlnederland.nl

= DOEL van deze workshop Inzicht verwerven in dat diversiteit de norm is en studiesucces beïnvloedt & kennis opdoen van UDL als methode om hier mee om te gaan. = DOEL van deze workshop

DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES & DIVERSITEIT IS DE NORM

& DOE JE DAAR IETS MEE IN JE ONDERWIJS? DIVERSITEIT, WAT IS DAT? & DOE JE DAAR IETS MEE IN JE ONDERWIJS?

DIVERSITEIT = Alle aspecten waarop mensen van elkaar verschillen.

POSITIES T.O.V. DIVERSITEIT Geen diversiteit zien, reden: Gelijke behandeling Statisch beeld van het beroep (hoort hier niet) Praktische overwegingen (gebrek aan tijd/ kennis) Erkenning van diversiteit, maar moet bijgeschaafd aan de norm (assimilatie ipv integratie) Begrip van diversiteit (diversiteit is de norm, UDL)

Plaatje professor + dieren met opm professo: for a fair selection everybody has to take the same exam: Please climb that three.

DE STUDENT BESTAAT NIET. IEDEREEN LEERT ANDERS. UDL Nederland | info@udlnederland.nl | www.udlnederland.nl | 2013 Video Todd Rose: The Myth of the Average. DE STUDENT BESTAAT NIET. IEDEREEN LEERT ANDERS.

Diversiteit is de norm, laten we daar ook het onderwijs op inrichten! HOE DAARMEE OM TE GAAN?

Universal Design for Learning MASSA MAATWERK d.m.v Universal Design for Learning Iets ontwerpen dat bruikbaar is voor zo’n groot mogelijke groep.

UITGANGSPUNT DIVERSITEIT IS DE NORM

FIRM GOALS, FLEXIBLE MEANS Hét UDL FUNDAMENT: FIRM GOALS, FLEXIBLE MEANS

UDL FRAMEWORK

UDL is not a checklist, but a mindshift.

SIMPEL GEZEGD… UDL = Grondige kennis hebben van het onderwerp waarin je lesgeeft; En dat onderwerp vervolgens op verschillende manieren presenteren; Terwijl je tegelijkertijd de betrokkenheid van je studenten vergroot; En hen aanmoedigt om hun kennis en vaardigheden m.b.t. het onderwerp op verschillende manieren aan te tonen.

Opdracht AAN DE SLAG! Maak een keuze tussen: Doen – UDL Quickscan Actie: Lees de keuze-opdracht goed door. Duur: 20 min Vorm: Alleen of samen Opdracht AAN DE SLAG! Maak een keuze tussen: Doen – UDL Quickscan Denken – over de rol van diversiteit in de aanpak bij studiesucces Sparren – vragen stellen/ sparren over UDL

MEER WETEN? STUDIESUCCES & DIVERSITEIT: - Middelkoop & Meerman - Studiesucces & Diversiteit (2014) - Ron Bormans e.a.- Kwaliteit in de klas (2014) - ITS/ResearchNed (i.o.v. OCW) – Studeren met een functiebeperking 2012 UDL  - Wat is UDL? www.udlnederland.nl/wat-udl - Voorbeelden en onderzoek: www.udlnederland.nl/achtergrondinformatie

Bron definitie: Katie Novak