Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Het werken met portfolio
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Opvoeding en pedagogiek
Studie Loopbaan Coaching
Competenties SLC week 3 DSR1.
PRL les 2.
Opvoeden.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
OBSERVATIEMETHODEN VVE BOSOS 2 tot 4 & PRAVOO
Kijken naar Kinderen Week 4
Observatiemethoden HOREB Zo-lijsten.
Pemprl.
Melissa Redel Bernadette Groenewegen Ilham Yachou Najla Saddiki
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.
Competentiegebied 3: Voorwaarden scheppen voor opvoeding & ontwikkeling. GEMAAKT DOOR: AYSUN, ANNA EN TESSA.
Onderzoeksvaardigheden 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Shanice, Shanice, Naoual, Nabou, Maria Groep 3
Starr methode.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Wjk.
Kijken naar Kinderen Week 4
Competentie gebieden Kerntaak 1.
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
Kijken naar Kinderen Week 5
SMART- leerdoelen Competentieprofiel
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
LEERDOELEN COMPETENTIEPROFIEL PLOZEE, NINA, NICOLE, SABIHA EN PATRICIA.
Opdrachten en eindopdracht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Kerntaak 2.1 competentie-indicatoren E, F & G NATASCHA SHEFIRA KUBRA KIMBERLEY ARMINE.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Prl. programma stand van zaken afspraken bezoek o meting coaching praktijkplan.
Studieloopbaancoaching
Workshop – VRAAK Dorinda Oortwijn Demi vd Wildenberg Inge Diepenveen Cheniva le Couvreur.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling. Ilse, Shari, Ksanet, Dionella, Aniek

Prestatie-indicatoren niveau 1 a. Zorgt er voor dat de omgeving gestructureerd is ingericht, kinderen uitdaging biedt en regelmatig wordt vernieuwd (bijv. op basis van thema’s, seizoenen, interesses van de kinderen, etc.) - Een thematafel maken waar verschillende materialen liggen die bij een thema aansluiten. Bijvoorbeeld Herfst: kastanjes, prentenboeken, knuffels, een kabouter, puzzels, kleurplaten. - Huishoek en leeshoek creëren.

b. Adviseert / coacht collega’s in het betrekken van de kinderen bij het opruimen / schoonhouden van de ruimte - Een liedje invoeren waarbij er altijd herkenning optreed bij de kinderen wanneer ze dat liedje horen. - Vertel altijd aan de kinderen wat je gaat doen, betrek de kinderen in de taken van het opruimen. - Geef per dag 2 kinderen de taak als ‘hulpje’ beloon dit aan het eind van de dag met bijvoorbeeld een stempel of sticker kaart.

Prestatie-indicatoren niveau 2 c. Adviseert de organisatie / het team over de inrichting van de ruimte en de aanschaf van (spel)materialen, op een wijze die aansluit op de binnen de organisatie gehanteerde pedagogische visie / VVE methode Schaf eventueel nieuw (VVE) materiaal aan en het licht hier altijd, in een teamoverleg, de leidster over in. Vertel waarom, wat je er mee kunt en wat de doelen van het materiaal zijn. - Doe een observatie en bekijk of de hoeken goed ingericht zijn voor de kinderen: kunnen ze overal bij? Is er genoeg speelgoed? Zijn er geen gevaren? Is het overzichtelijk voor de kinderen? Is er genoeg ruimte voor bijvoorbeeld een speelkleed? Is er nog genoeg ruimte om te lopen ed.

e. Zorgt er voor dat er voldoende tijd/gelegenheid is voor teamoverleg en dagelijkse afstemming tussen de medewerkers Zorg dat de leidster altijd een moment creëren aan het eind van de dag waarin de dag geëvalueerd wordt. Ook moet er eens in de zoveel tijd een teamoverleg ingepland worden. - Wanneer de leidster het prettig vinden kan er bijvoorbeeld en vast format ingevuld worden aan het eind van de week of dag waarin ze korte vragen beantwoorden over de dag.

kerntaak 3.2 Prestatie-indicatoren niveau 1 Kent de bestaande observatiemethoden, mede zoals gebruikt in VVE programma’s - Het eindverslag van het vak doelen en uitgangspunten.

Hanteert observatiemethoden voor het monitoren en analyseren van de ontwikkeling van kinderen - Observeer verschillende ontwikkelingsgebieden en kinderen met verschillende observatiemethoden.

Prestatie-indicatoren niveau 2 Ontwikkelt een beleidsplan t.b.v. het pedagogisch beleid van de organisatie (bijv. verbeteren pedagogisch klimaat, ouderbetrokkenheid, taalbeleid, etc.) - Bestudeer goed het beleidsplan op jouw stageplaats. Vergader met de leidster waarvan zij vinden dat er verbetering nodig is, bestudeer ook wat de literatuur hierover zegt. Waar moet een beleidsplan allemaal aan voldoen?

Bewaakt dat collega’s op systematische wijze kinderen observeren en begeleiden en dat de resultaten worden vastgelegd volgens de gehanteerde VVE methode - Introduceer een afvinksysteem. Hierin houd de PM’er bij wanneer en wat zij bij een kind heeft geobserveerd en vinkt dit af. De PEM’er bespreekt dit wekelijks met de PM’er.